Kirjoittaja Aihe: OUSM ry kevätkokous ja uusien miittien käyntiinpotkaisu 19.5 klo1800. Tukikohta.  (Luettu 10606 kertaa)

Amunet

Sellainen infonpätkä vielä tuosta miitistä, että ajatus on ottaa toiminnasta jonkunverran kuvia nettisivuja varten. Oletusarvona se, että kaikkien kasvot vedetään tunnistatattomaksi, mutta jos tuntuu ettei sittenkään halua kuviansa esille niin allekirjoittaneelle voi siitä sitten sanoa paikan päällä  C:-)

Voin sanoa jo nyt, että en halua olla yhdessäkään kuvassa. Kuvaaja voinee infota, kun aikoo kuvata niin tietää siirtyä sivummalle. Eli en halua edes tulla kuvatuksi.

TEGAMi

• Vieras
Tuon myös paikalle muutaman yhdistyksen tavaran myytäväksi.
Pilkkahinnalla myydään pois. Olen pessyt ja desifioinut kaikki tällä viikolla.
Muistakaa huolehtia siis käteistä mukaan tai sitten pankkitunnukset, niin saatte nopeasti tavaran liikkeelle.

aavikkokytkin

Nyt olisi kourallinen ideoita sekä kassillinen köysiä ja muuta kivaa huomista varten valmiina. Käykäähän nykimässä hihasta, mikäli mielitte pakettiin  ;)

Pikkusaurus

• Baarikärpänen
  • Sluttle
  • Galleria
Pakkohan tää on tulla tsekkaamaan! :)

mimmu_

• Baarikärpänen
  • tyttö.
  • Galleria
En päässyt itse paikalle, mutta laitoin Macyn mukaan jotain myytävää :) korkokengät, polvisukat, kaulapanta, asusteita yms. Ja varmasti edulliseen hintaan! Käykääpä ostamassa pois :)

Monlee

• Uusi asiakas
  • *
  • Muunsukupuolinen, poly ja pan.
  • Galleria
Sellainen infonpätkä vielä tuosta miitistä, että ajatus on ottaa toiminnasta jonkunverran kuvia nettisivuja varten. Oletusarvona se, että kaikkien kasvot vedetään tunnistatattomaksi, mutta jos tuntuu ettei sittenkään halua kuviansa esille niin allekirjoittaneelle voi siitä sitten sanoa paikan päällä  C:-)

Voin sanoa jo nyt, että en halua olla yhdessäkään kuvassa. Kuvaaja voinee infota, kun aikoo kuvata niin tietää siirtyä sivummalle. Eli en halua edes tulla kuvatuksi.

Lainaten Amunet'ä tässä. Vaikka olen avoin niin haluan valita kenelle olen avoin. Itse valokuvaajana en lähtisi kuvaamaan yhtään tämäntyyppisissä tilaisuuksissa ja tämäntyyppiset "palkit silmien päälle" sekä kasvojen sumentamiset näyttävät vaan yksinkertaisesti kököiltä kuvissa. Eli ei kuvausta minunkaan osalta.

Macy

• Vieras
Itse valokuvaajana en lähtisi kuvaamaan yhtään tämäntyyppisissä tilaisuuksissa ja tämäntyyppiset "palkit silmien päälle" sekä kasvojen sumentamiset näyttävät vaan yksinkertaisesti kököiltä kuvissa. Eli ei kuvausta minunkaan osalta.

Valokuvaaja kuvaa, koska hallitus on pyytänyt kuvia ja on ihmisiä, jotka haluaa olla niissä kuvissa ja pyytänyt jo etukäteen kuvata aktiviteettejaan. Ajateltiin siitä diskriitisti kuitenkin vielä kaiken varalta ilmoittaa, koska se on mielestäni ihan kohteliasta, juuri tämän takia ettei ihmiset luule että tulee blörrit naamalla tai palkit silmillä tyylisiä kuvia mihinkään. Ei. Näin ei ole koskaan tapahtunut eikä tule käymään. Tila on sen verran pieni, että jokainen tajuaa taustalta hilpasta piiloon, jos jotain kuvataan. Ja huudellaan kyllä jos näyttää että on ihminen välissä.

DrDDR

Lainaten Amunet'ä tässä. Vaikka olen avoin niin haluan valita kenelle olen avoin. Itse valokuvaajana en lähtisi kuvaamaan yhtään tämäntyyppisissä tilaisuuksissa ja tämäntyyppiset "palkit silmien päälle" sekä kasvojen sumentamiset näyttävät vaan yksinkertaisesti kököiltä kuvissa. Eli ei kuvausta minunkaan osalta.

Näin valokuvaajana ja yhdistyksen tiedottajana kuvaan koska kuville yhdistyksen toiminnasta on tarve ja kysyntää.

Niin kuin tuossa lyhyessä viestissäni totesin, kuvia toiminnasta, mikä ainakin itselleni ihan automaattisesti tarkoittaa sitä, että kuvattavat ovat tietoisia JA suostuvaisia kuvissa esiintymään. Tuosta palkit silmien päälle/kasvojen sumentaminen sen verran, että kasvot saa kyllä vedettyä tunnistamattomaksi ilmankin.

Infosin asiasta tosiaan juuri siksi etukäteen, että mikäli joku kokee kuvaamisen ongelmalliseksi tai liian avoimeksi omalle kohdalleen siitä voi kieltäytyä, kuten tässä nyt Amunetin kanssa teittekin. Kieltäytyminen tai suostuminen kuviin on jokaisen oma asia eikä kumpikaan vaihtoehto ole väärä.

Amunet

Tila on sen verran pieni, että jokainen tajuaa taustalta hilpasta piiloon, jos jotain kuvataan. Ja huudellaan kyllä jos näyttää että on ihminen välissä.

No ei kyl välttämättä tajua, jos on omiin juttuihin syventynyt tjsp. Eikö se kuvaaja nyt vaan vois ottaa sen linjan, että ilmottaa, jos aikoo kuvan räpsästä, niin tietää siirtyä sivummalle ne ketkä ei halua kuviin. Ihan vaan siltä varalta, ettei kaikkien tarttis koko ajan kytätä missä se kuvaaja liikkuu. Ei tän nyt pitäis olla ongelma.

Monlee

• Uusi asiakas
  • *
  • Galleria

Näin valokuvaajana ja yhdistyksen tiedottajana kuvaan koska kuville yhdistyksen toiminnasta on tarve ja kysyntää.

Niin kuin tuossa lyhyessä viestissäni totesin, kuvia toiminnasta, mikä ainakin itselleni ihan automaattisesti tarkoittaa sitä, että kuvattavat ovat tietoisia JA suostuvaisia kuvissa esiintymään. Tuosta palkit silmien päälle/kasvojen sumentaminen sen verran, että kasvot saa kyllä vedettyä tunnistamattomaksi ilmankin.

Infosin asiasta tosiaan juuri siksi etukäteen, että mikäli joku kokee kuvaamisen ongelmalliseksi tai liian avoimeksi omalle kohdalleen siitä voi kieltäytyä, kuten tässä nyt Amunetin kanssa teittekin. Kieltäytyminen tai suostuminen kuviin on jokaisen oma asia eikä kumpikaan vaihtoehto ole väärä.

Ja kopio vielä:  "Tila on sen verran pieni, että jokainen tajuaa taustalta hilpasta piiloon, jos jotain kuvataan. "

Sanoisin vielä ettei näin: että itse pitää tuolaisessa tilassa alkaa piilottelemaan kuvaajaa. Niinkuin mainitsin ettei minulla itsellä ei ole mitään piilotettavaa eikä syytä tähän kuin se  periaate tässä että tuolaisissa tilanteissa ei tarvisi kuvata ollenkaan. Hyvin voisi mainoskuvat yhdistykselle jne lavastaa niin ettei siellä tilassa olisi kuin henkilöitä jotka kuviin haluavat kyselemättä. Tämä ei annan kovin rentoa kuvaa tapahtumasta jos pitää "hilpasta pakoon" niinkuin joku piilottelija kun kuvaaja tulee paikanpäälle ja sattuu osoittamaan kameralla omaan suuntaan. Muille tämä saattaa olla ihan ok juttu mutta niinkuin sanoin, tällaisiin tilanteisiin kuvaus ei vaan mielestäni sovi ja se ei anna toiminnasta kovin luotettavaa kuvaakaan jos kuvataan miiteissä (vaikka kyseessä onkin avoin kokous kaikille halukkaille+miitti päälle).

Tarvetta ja kysyntää aina kuville on, tiedän sen todella hyvin yhdistysaktiivina ja ammativalokuvaajana mutta pitää myös muistaa se milloin kuvataan, missä kuvataan ja kuvataan niin ettei siitä koituisi kellekkään mielipahaa tai kuvaus järjestetään vain vapaaehtoisten toimin eikä tulla keskellä miittiä sellaiseen tilanteisiin että ei haluttavat kuvattavat joutuvat "hilpaisemaan piiloon". Mur. 

cristine

• Vieras

Ja kopio vielä:  "Tila on sen verran pieni, että jokainen tajuaa taustalta hilpasta piiloon, jos jotain kuvataan. "

Sanoisin vielä ettei näin: että itse pitää tuolaisessa tilassa alkaa piilottelemaan kuvaajaa. Niinkuin mainitsin ettei minulla itsellä ei ole mitään piilotettavaa eikä syytä tähän kuin se  periaate tässä että tuolaisissa tilanteissa ei tarvisi kuvata ollenkaan. Hyvin voisi mainoskuvat yhdistykselle jne lavastaa niin ettei siellä tilassa olisi kuin henkilöitä jotka kuviin haluavat kyselemättä. Tämä ei annan kovin rentoa kuvaa tapahtumasta jos pitää "hilpasta pakoon" niinkuin joku piilottelija kun kuvaaja tulee paikanpäälle ja sattuu osoittamaan kameralla omaan suuntaan. Muille tämä saattaa olla ihan ok juttu mutta niinkuin sanoin, tällaisiin tilanteisiin kuvaus ei vaan mielestäni sovi ja se ei anna toiminnasta kovin luotettavaa kuvaakaan jos kuvataan miiteissä (vaikka kyseessä onkin avoin kokous kaikille halukkaille+miitti päälle).

Tarvetta ja kysyntää aina kuville on, tiedän sen todella hyvin yhdistysaktiivina ja ammativalokuvaajana mutta pitää myös muistaa se milloin kuvataan, missä kuvataan ja kuvataan niin ettei siitä koituisi kellekkään mielipahaa tai kuvaus järjestetään vain vapaaehtoisten toimin eikä tulla keskellä miittiä sellaiseen tilanteisiin että ei haluttavat kuvattavat joutuvat "hilpaisemaan piiloon". Mur.

Minä nyt puheenjohtajana annan asiaan mielipiteeni. Kuvaaja on paikalla ottamassa meidän käyttöömme kuvia, sillä niitä tarvitsemme nettisivuillemme esimerkiksi. Yhdistyksessä on aina linjattu, että tapahtumissa meille tärkeintä on, että ihmiset pystyvät tuntemaan olevansa turvassa ja heidän yksityisyytensä suojattuna. Meille yhdistyksenä on ensiarvoisen tärkeää, ettei kenenkään paikalla olijan henkilöllisyys tai mikään muukaan yksityinen asia pääse bileiden ulkopuolelle, joten meillä muistutetaan ja ohjeistetaan kaikkea staffia aina tarkasti ja useaankertaan tästä yksityisyysasiasta. Tämä meidän kuvaajaksi luotettu henkilö on tarkoin valittu sen takia, ettei ongelmia varmasti tule. Siksi ketjussa kerrottiin asiasta, ettei se tule yllätyksenä ja kaikki saavat mahdollisuutensa ilmoittaa tuosta etteivät halua tulla kuvatuksi. Tietenkin tuo kuvaus bileissä on hyvin vähäistä, enkä usko että illan aikana tullaan koko aikaa kuvaamaan. Kuvaajaa ei siis todellakaan tarvi juosta karkuun vaan kuvattaessa kysytään asianomaisilta että onko asia ok, jos kuvia otetaan. Otetaanhan esim Bizarren bileissä kuvia, eikä siitä ole ollut ongelmaa.

Se pointti minkä nyt halusin sanoa on kuitenkin se, ettei ketään kuvata vasten tahtoa, sillä yksityisyys ja sen säilyttäminen on meille tärkeä asia.

DrDDR

Jos tämä kuvaajalta piilottelu nyt on muodostunut kynnyskysymykseksi niin voin luvata, että kun jotakin tilannetta kuvaan niin katson onko siellä taustalla joku sellainen, joka ei kuviin halua ja jos on niin kuvaan toiseen suuntaan tai huikkaan asiasta.

Olet oikeutettu omaan mielipiteeseesi siitä sopiiko kuvaaminen yhdistyksen miittiin, mutta näen hivenen outona toiminnan luotettavuuden kyseenalaistamisen kun kuvauksesta on a) ilmoitettu etukäteen b) kuvissa esiintyminen on vapaaehtoista ja c) on ilmoitettu kuvien käyttötarkoitus.

Yhdistysaktiivina varmasti tiedätkin, ettei näistä hommista rahallisesti kostu mitään ja ammattivalokuvaajana olet varmasti huomannut, että ylimääräisen ajan käyttäminen tuottamattomaan puuhasteluun ei pidemmän päälle lyö leiville. Nyt käsissä on tilanne, jossa olen itse paikalla ja paikalla on satavarmasti useitakin miittaajia joille toimintakuvissa esiintyminen ei ole mikään ongelma, joten kuvaukseen ei kulu pikaista käsittelyä lukuunottamatta lainkaan ylimääräistä aikaa. Yleisesti ottaen pidän ajatusta voittoa tavoittelevan yhdistyksen miitissä tapahtuvien juttujen lavastamisesta aika huvittavana koska kuvien ei ole tarkoituskaan olla viimeisen päälle valaistuja mainoksia vaan, aivan, kuvia toiminnasta.

Macy

• Vieras
Enpä kommentoi enää mitään, kun kaikki sanomiset otetaan niin sanatarkasti. Tiedätte kyllä mitä tarkoitetaan ja ihan turha tulla saivartelemaan asiasta. Toiset haluaa kuvaajan ja toiset ei. Kaikkia ei voi miellyttää. Ikävä homma. Nyt vaan on näin.

Macy

• Vieras
"Tila on sen verran pieni, että jokainen tajuaa taustalta hilpasta piiloon, jos jotain kuvataan. "
Korjaan kun tulee ulinaa.
Jokainen on sen verran maalaisjärjellä varustettu, ettei seiso kylkikyljessä esim köytetyn kanssa, samalla kun kuvaaja on kameroineen kuvattavan kimpussa. Parempi?

Monlee

• Uusi asiakas
  • *
  • Galleria
Enpä kommentoi enää mitään, kun kaikki sanomiset otetaan niin sanatarkasti. Tiedätte kyllä mitä tarkoitetaan ja ihan turha tulla saivartelemaan asiasta. Toiset haluaa kuvaajan ja toiset ei. Kaikkia ei voi miellyttää. Ikävä homma. Nyt vaan on näin.

En saivartele. Tiedotuksessa on hyvä käyttää oikeita sanoja ja miettiä minkalaisia mielikuvia tekstistä tulee. Ettei tule väärinkäsityksiä ja sitä luuloa että kaikkea mahdollista voidaan kuvata. Hyvä jos kuvaus on ammattilaisen hallussa ja hän tietää miten toimia hienovaraisesti ja fiksusti. Se on kaikkien etu, yhdistyksen ja miittiin osallistujien. Ja mielipiteitä pitää maailmaan mahtua, eikös vaan. Peace!