Kirjoittaja Aihe: Kysymyksiä 24/7 TPE -suhteista  (Luettu 14787 kertaa)

avaruusaikalainen

• Vieras
Kysymyksiä 24/7 TPE -suhteista
« : 24.02.2017, 16:37 »
Moi kaikille. Fantasiamaailmani kallistuu jossain määrin alistamisen ja alistumisen puolelle, mikä sai minut astumaan baarin ovesta sisään. Olen lukenut keskusteluja nyt melkein viikon verran, joka päivä monta tuntia, ja kysymyksiä on herännyt. Kysymykseni liitytvät 24/7 total power exchange (TPE) -suhteisiin. Ymmärrän motivaation TPE -suhteeseen ryhtymiseen, ja pohdintani liittyvät käytännön toteuttamiseen. Kysymykseni saattavat kuulostaa tuomitsevilta, mutta se ei ole tarkoutukseni; haluan ymmärtää ihmisiä jotka valitsevat 24/7 TPE -suhteen.

1. Ympärivuorokautisessa TPE -suhteessa ei voi olla kyse pelkästään huvittelusta, itsetutkiskelusta tai rentoutuksesta, sillä koko elämä on kiinni siinä. Tuollaisessa suhteessa D:n täytyy todella tietää, mikä on s:lle parasta. Muutenhan s:n ei kannattaisi olla koko suhteessa. Kuinka on mahdollista, että joku toinen ihminen tietää paremmin mikä itselle on parasta? Toisen pään sisälle on kuitenkin mahdotonta päästä. Jos jostain syystä itse olisin D TPE-suhteessa, ja ajattelisin orjani parasta, käskyttäisin häntä näin: "Pohdi elämääsi ja tee sitä mikä sinusta itsestä tuntuu parhaalta. Jos joku koittaa hallita sinua, hankkiudu hänestä eroon." Tuhoaisin siis valta-asetelman välittömästi.

2. Lukemani kuvailut TPE-suhteista kuulostavat siltä, että suhteessa s:n kriittinen ajattelukyky väistämättä heikentyy. D:t käyttävät samoja menetelmiä kuin uskonnolliset kultit ja todelliset hyväksikäyttäjät: kaottista rankaisemista ja palkitsemista, eristämistä, yksityiskohtien korostamista ja ennenkaikkea-mikä koko suhteen pointti onkin-s:henkilön itsemääräämisvallan siirtämistä auktoriteetille. Kultit ja psykopaatit saavat tunnetusti ihmisiä tekemään päätöksiä, mitkä eivät ole heille hyväksi. Vaikka TPE-suhde olisikin konsensuaalinen alussa, kuinka voidaan tietää, että s älyää lähteä suhteesta, jos se jossain vaiheessa ei enää olekaan hyväksi hänelle, esimerkiksi jos valta pääsee korruptoimaan D:n?

3. Taloustieteessä ja ihmistieteissä tunnetaan ns. escalation of commitment -ongelma (https://en.wikipedia.org/wiki/Escalation_of_commitment), mikä tarkoittaa sitä, että ihmiset tuppaavat yliarvioimaan sellaisia asioita, joihin he ovat investoineet reippaasti. Jos taloa on korjattu 10000 eurolla, tulee siihen helposti sijoitettua vielä tonni lisää, vaikka kyseessä olisi tuhoontuomittu projekti. Kuinka D ja s välttävät tämän ongelman suhteessaan? Olen lukenut esimerkiksi sellaisesta, että turvasanaa ei haluta/kehdata/uskalleta käyttää, koska se vaarantaisi suhteen jonka eteen on tehty paljon työtä. Minusta vaikuttaa siltä, että TPE-suhde on taipuvainen jatkumaan terveellistä pidemmälle tämän ongelman takia.

4. TPE-suhdetta etsivä s on lähes unelmakohde psykopaatille. Psykopaatit hurmaavat kakenlaisia ihmisiä, myös sellaisia, jotka tietävät mitä psykopatia on. Kuinka s:t varmistuvat siitä, etteivät alistu hurmaavalle, mutta psykopaattiselle D:lle? Esimerkiksi tämä blogi http://rakasstacy.blogspot.fi/ kertoo nelivuotisesta suhteesta, jossa s valitsi D:kseen aidosti hyväksikäyttävän ja tuhoisan ihmisen. En kylläkään tiedä onko blogi totta vai fiktiota.

Tässäpä oli tärkeimmät. Luulen, että samantyyppisiä kysymyksiä pyörii myös muiden vanljojen/kinkynoviisien päissä.

Meeri

• tuhma hauva
  • Administrator
  • *
  • Galleria
Vs: Kysymyksiä 24/7 TPE -suhteista
« Vastaus #1 : 24.02.2017, 17:14 »
Fantasiat on kovin eri asia kun todellisuus. Jos sulla ei ole mitään kokemusta Ds:stä tai kinkyilystä muutenkaan,niin ehkä ei kannata hypätä suoraan TPE tai 24/7 suhteeseen. Voi pettyä pahasti kun todellisuus ja fantasiamaailma ei kohtaakaan.
Mut vastaan oman kokemukseni mukaan. En edusta mitään tiettyä truu, gorean, tms. tyylisuuntaa, joten joku muu vastaa varmastikin erilailla.

1.) "Kuinka on mahdollista, että joku toinen ihminen tietää paremmin mikä itselle on parasta?"
Ei sitä voi tietääkään. Subin täytyy vaan luottaa että D toimii hänen parhaakseen.

2.) Tässä kysymyksessä huomioni kiinnittyy kohtaan "Lukemani kuvailut..." olet siis lukenut TPE-suhteista netistä. Hyvä, mutta kai tiedät että suuri osa netin kirjoituksista on täyttä runkkufantasiaa, myös moni aidolta vaikuttava blogi. En antaisi nettikirjoituksille kauhean suurta arvoa. Parempi tutustua oikeassa elämässä ihmisiin, niin saatat huomata että todellisuus on muuta kun netin tarinat.

3.) TPE-suhteissa ei ole turvasanaa. Jos turvasana on, suhde ei ole TPE.

4.) Niin, mistä tunnistaa psykopaatin? Tuskin mistään satavarmasti, mutta yksi hyvä konsti tunnistaa potentiaalinen vaarallinen D, on red flagit. Eli tietyt varoitusmerkit ihmisen käytöksessä. Googlaamalla löydät runsaasti tietoa mitkä ovat varoittavia merkkejä., tässä yksi linkki malliksi http://kinkylittlegirl.net/2014/01/13/dominant-vs-domineering-relationship-red-flag-list/

MasterOpie

• Vieras
« Vastaus #2 : 24.02.2017, 17:37 »
3. Kuka tai mikä määrittelee sen ettei TPE-suhteessa ole turvasanaa?

Meeri

• tuhma hauva
  • Administrator
  • *
  • Galleria
« Vastaus #3 : 24.02.2017, 17:50 »
Mikäs siitä tekee TPE:n jos siinä on turvasana :D siis mikä sitten erottaa TPE:n 24/7 suhteesta tai power exchange suhteesta ? Tiedätkö jonkun muun nimen/termin turvasanattomalle power exchange suhteelle ? Koska itse en tiedä.
Mut joo, sen verran itsekin netin ihmemaata lukenut ja goreaniin sun muuhun tutustunut, että se määritelmä TPE:lle on se että siinä ei ole turvasanaa. Toki vanhan liiton konkarit myös väittävät että sub ei voi omasta tahdostaan lähteä TPE-suhteesta. Mikä ei ihan nykymaailmassa taida päteä.
Eikä turvasanallinen Ds-suhde ole yhtään sen huonompi. Tää on vaan sellaista termeillä nussimista. Jokainen voi toki omaa suhdettaan kuvata millä kirjainyhdistelmällä haluaa.

avaruusaikalainen

• Vieras
« Vastaus #4 : 24.02.2017, 18:20 »
Voi olla että termit on hakusassa mulla, pahoittelen. Puhutaan sitten vaikka 24/7 D/s suhteesta.

Fantasiat on kovin eri asia kun todellisuus. Jos sulla ei ole mitään kokemusta Ds:stä tai kinkyilystä muutenkaan,niin ehkä ei kannata hypätä suoraan TPE tai 24/7 suhteeseen. Voi pettyä pahasti kun todellisuus ja fantasiamaailma ei kohtaakaan.
Mut vastaan oman kokemukseni mukaan. En edusta mitään tiettyä truu, gorean, tms. tyylisuuntaa, joten joku muu vastaa varmastikin erilailla.

1.) "Kuinka on mahdollista, että joku toinen ihminen tietää paremmin mikä itselle on parasta?"
Ei sitä voi tietääkään. Subin täytyy vaan luottaa että D toimii hänen parhaakseen.

2.) Tässä kysymyksessä huomioni kiinnittyy kohtaan "Lukemani kuvailut..." olet siis lukenut TPE-suhteista netistä. Hyvä, mutta kai tiedät että suuri osa netin kirjoituksista on täyttä runkkufantasiaa, myös moni aidolta vaikuttava blogi. En antaisi nettikirjoituksille kauhean suurta arvoa. Parempi tutustua oikeassa elämässä ihmisiin, niin saatat huomata että todellisuus on muuta kun netin tarinat.

3.) TPE-suhteissa ei ole turvasanaa. Jos turvasana on, suhde ei ole TPE.

4.) Niin, mistä tunnistaa psykopaatin? Tuskin mistään satavarmasti, mutta yksi hyvä konsti tunnistaa potentiaalinen vaarallinen D, on red flagit. Eli tietyt varoitusmerkit ihmisen käytöksessä. Googlaamalla löydät runsaasti tietoa mitkä ovat varoittavia merkkejä., tässä yksi linkki malliksi http://kinkylittlegirl.net/2014/01/13/dominant-vs-domineering-relationship-red-flag-list/

En ole tietysti hyppäämässä suoraan minkäänlaiseen 24/7 suhteeseen. Ajatus tuntuu vain etäisesti kutkuttelevalta. Uteliaisuuttani kyselen täältä asioita jotka eivät selvinneet foorumin lukemisella. (Luin aika monta ketjua monesta aiheesta.)

1. Tarkoitin tällä sitä, että minun on vaikea kuvitella yhtään ketään ihmistä maailmaan joka oikeasti tietäisi paremmin mikä on minulle hyväksi kuin minä itse. Kun olin lapsi, niin silloin äitini varmaankin tiesi paremmin kuin minä, mutta siitä on kauan aikaa. Pohdin siis sitä, että mitenkä on käytännössä mahdollista löytää master jolle kannattaa alistua.

2. En tarkoittanut pelkästään runkkumateriaalityyppisiä blogauksia, vaan ihan D/s suhteessa olevien ihmisten kirjoituksia näistä foorumikeskusteluista. Ja olipa lukemani kirjoittelut runkkumateriaalia tai ei, on silti totta että päätösvallasta luopuminen heikentää kriittistä ajattelukykyä. Ja sen takia minua mietityttää, että jos 24/7 suhteeseen lähtee, onko vaarana että siitä ei osaa lähteä pois, mikäli homma syystä tai toisesta lähtee kulkemaan epäterveeseen suuntaan.

3. Oli turvasanaa tai ei, niin joku tapa täytyy kyllä olla suhteen päättämiseen. En voisi kuvitella hyväksyväni orjapantaa, mikäli se tarkoittaisi absoluuttista loppuelämän päätöstä. Ja minua todella huolettaa ajatus siitä, että uskaltaako tarpeeksi pitkästä suhteesta päästää enää irti vaikka se olisikin sairaassa tilassa.

4. Joo, olen lukenut psykopaateista ja nähnyt niiden tekemää damagea ympäristössäni. Ongelma on on se, ettei noita red flägejä välttämättä ole tarpeeksi ajoissa nähtävissä, tai että niitä vain ei onnistu huomaamaan. Ja osa noista red flageista on lähellä sitä, mitä D:n kuuluukin olla, tai siltä minusta ainakin vaikutti kun tuota listaa vilkaisin.

Switchy

• Vieras
« Vastaus #5 : 24.02.2017, 18:35 »
Mä kysyin vähän tätä samaa, niin siks kommentoin nyt vaikka en oikeasti tiedä koko tästä maailmasta yhtään mitään, siis kommentoin vaniljana.. Hae noista linkeistä mitkä tällä sivustolla on, eng.kielinen linkki training slave- juttuun, sekin oli varmaan tällainen runkkufantasia mutta asiatekstiksi mainittu. Siinä oli yks ainoa ihmeellinen kohta, sellainen jossa D sanoi että "kiristää" orjaansa jollain kuvilla.. Tottakai tuo nyt on ja kuulostaa juuri runkkufantasialta, mutta eipä sitä ulkopuolinen voi ihan heti tajuta..?

avaruusaikalainen

• Vieras
« Vastaus #6 : 24.02.2017, 18:50 »
Mä kysyin vähän tätä samaa, niin siks kommentoin nyt vaikka en oikeasti tiedä koko tästä maailmasta yhtään mitään, siis kommentoin vaniljana.. Hae noista linkeistä mitkä tällä sivustolla on, eng.kielinen linkki training slave- juttuun, sekin oli varmaan tällainen runkkufantasia mutta asiatekstiksi mainittu. Siinä oli yks ainoa ihmeellinen kohta, sellainen jossa D sanoi että "kiristää" orjaansa jollain kuvilla.. Tottakai tuo nyt on ja kuulostaa juuri runkkufantasialta, mutta eipä sitä ulkopuolinen voi ihan heti tajuta..?

Joo, mä luin sen sun ketjun (en kyllä nyt muista mikä sen nimi oli). Tarkoittanet tätä http://wpuploads-2.kink-network.com/files/426/2011/12/1323465488/Owning-and-Training-a-Male-Slave.pdf

Switchy

• Vieras
« Vastaus #7 : 24.02.2017, 18:54 »
Joo, tuo linkki. Ihan sinänsä ei yhtään mitenkään erikoinen, mutta ihmettelin nyt vaan sitä yhtä kohtaa.. Mutta täällä yks henkilö kyllä vastasi että tuo kuvajuttu on monen fantasia, joten kuten sanoin, eipä noista tiedä mikä on sitä runkkukamaa ja mikä mitäkin :) Ei mulla ole tohon ihmeempää mielipidettä.

Purppura

« Vastaus #8 : 24.02.2017, 18:55 »
Moi,

elän itse eräänlaisessa TPE suhteessa. määritelmästä voidaan aina taittaa peistä.

1. Ympärivuorokautisessa TPE -suhteessa ei voi olla kyse pelkästään huvittelusta, itsetutkiskelusta tai rentoutuksesta, sillä koko elämä on kiinni siinä. Tuollaisessa suhteessa D:n täytyy todella tietää, mikä on s:lle parasta. Muutenhan s:n ei kannattaisi olla koko suhteessa. Kuinka on mahdollista, että joku toinen ihminen tietää paremmin mikä itselle on parasta? Toisen pään sisälle on kuitenkin mahdotonta päästä. Jos jostain syystä itse olisin D TPE-suhteessa, ja ajattelisin orjani parasta, käskyttäisin häntä näin: "Pohdi elämääsi ja tee sitä mikä sinusta itsestä tuntuu parhaalta. Jos joku koittaa hallita sinua, hankkiudu hänestä eroon." Tuhoaisin siis valta-asetelman välittömästi.

Tässähän se koko kupletin juoni on. On ihmisiä jotka eivät halua päättää omista asioistaan, tai kokevat sen rasittavaksi. Jotkut haluavat mieluummin elää miellyttääkseen toista, jollojn TPE suhde tarjoaa heille juurikin sitä mikä heistä tuntuu parhaalta. Hämähäkkimiestä lainaten, with great power comes great responsibility. Eli sitten kun joku elää _sinua_ varten sinun on parasta pitää huolta siitä että olet luottamuksen arvoinen. Tämä vaatii avointa ja suorasukaista kommunikointia tarpeista, haluista ja rajoista.

Lainaus
minun on vaikea kuvitella yhtään ketään ihmistä maailmaan joka oikeasti tietäisi paremmin mikä on minulle hyväksi kuin minä itse. Kun olin lapsi, niin silloin äitini varmaankin tiesi paremmin kuin minä, mutta siitä on kauan aikaa. Pohdin siis sitä, että mitenkä on käytännössä mahdollista löytää master jolle kannattaa alistua.

Ehkä 24/7 alistuminen ei ole sitten sinun juttusi. :) Kaikki jotkut ei tykkää ananaksesta pitsan päällä ja toiset eivät siedä oliiveja. Meitä on moneen junaan mutta muiden mieltymyksiä ei kannata alkaa kyseenalaistamaan omien mieltymysten pohjalta.

Lainaus
2. Lukemani kuvailut TPE-suhteista kuulostavat siltä, että suhteessa s:n kriittinen ajattelukyky väistämättä heikentyy. D:t käyttävät samoja menetelmiä kuin uskonnolliset kultit ja todelliset hyväksikäyttäjät: kaottista rankaisemista ja palkitsemista, eristämistä, yksityiskohtien korostamista ja ennenkaikkea-mikä koko suhteen pointti onkin-s:henkilön itsemääräämisvallan siirtämistä auktoriteetille. Kultit ja psykopaatit saavat tunnetusti ihmisiä tekemään päätöksiä, mitkä eivät ole heille hyväksi. Vaikka TPE-suhde olisikin konsensuaalinen alussa, kuinka voidaan tietää, että s älyää lähteä suhteesta, jos se jossain vaiheessa ei enää olekaan hyväksi hänelle, esimerkiksi jos valta pääsee korruptoimaan D:n?

Jaa-a, en mene vastuuseen muiden kuin itseni tekemisistä, mutta...  minun ei tarvitse rankaista subiani juuri koskaan. Hän haluaa elää kanssani minua palvellen ja tästä olen nöyrän kiitollinen. Koska hän tekee elämäni mukavaksi, en näe mitään järkeä vaatia häneltä enempää kuin hän voi antaa, ja koska en vaadi enempää, hän ei epäonnistu. Toisaalta jos subini kokee pettäneensä luottamukseni, se 10 kepiniskua perseelle on hänen mielessään pienempi paha kuin se että mököttäisin tai raivoaisin. En nosta ääntäni, en huuda. Jos hommat menevät n.s. vituiksi koska subini on huolimaton, häne tuntee sen takalistossaan.

Eristämistä en käytä rankaisukeinona, en vaikka haluaisin olla yksin. Minä olen vahvempi ja subini luottaa minun olevan reilu. En siis käytä häntä hyväkseni (liikaa).  En myöskään mikromanageroi subini elämää, ei kenelläkään ole siihen aikaa ja/tai energiaa. Subini saa toimia ihan vapaasti sovittujen rajojen mukaan, silti kokien kuuluvansa minulle. Valta toki korruptoi, ja sen takia juttelen subi-ihmisten kanssa menetelmistäni jotta pysyisin kärryllä olenko oikeudenmukainen.

Lainaus
En tarkoittanut pelkästään runkkumateriaalityyppisiä blogauksia, vaan ihan D/s suhteessa olevien ihmisten kirjoituksia näistä foorumikeskusteluista. Ja olipa lukemani kirjoittelut runkkumateriaalia tai ei, on silti totta että päätösvallasta luopuminen heikentää kriittistä ajattelukykyä. Ja sen takia minua mietityttää, että jos 24/7 suhteeseen lähtee, onko vaarana että siitä ei osaa lähteä pois, mikäli homma syystä tai toisesta lähtee kulkemaan epäterveeseen suuntaan.

Saattaa olla. Pitää tuntea itsensä... ja se toinen ihminen ennen kuin tekee päätöksiä mihinkään suuntaan.

Lainaus
3. Taloustieteessä ja ihmistieteissä tunnetaan ns. escalation of commitment -ongelma (https://en.wikipedia.org/wiki/Escalation_of_commitment), mikä tarkoittaa sitä, että ihmiset tuppaavat yliarvioimaan sellaisia asioita, joihin he ovat investoineet reippaasti. Jos taloa on korjattu 10000 eurolla, tulee siihen helposti sijoitettua vielä tonni lisää, vaikka kyseessä olisi tuhoontuomittu projekti. Kuinka D ja s välttävät tämän ongelman suhteessaan? Olen lukenut esimerkiksi sellaisesta, että turvasanaa ei haluta/kehdata/uskalleta käyttää, koska se vaarantaisi suhteen jonka eteen on tehty paljon työtä. Minusta vaikuttaa siltä, että TPE-suhde on taipuvainen jatkumaan terveellistä pidemmälle tämän ongelman takia.

En tiedä voiko subi välttyä tältä, mutta sama koskee myös sessiosuhteita. Käsittääkseni se vakimasteri alkaa tuntua kaikista aika jumalaiselta ja mukavalta ihmiseltä. Luottamus rakentaa riippuvuutta ja tunnesidonnaisuuksia. Turvasana on toki oma aiheensa, mutta hyvä ja kokenut D tietää milloin käyttää turvasanaa kun subi ei siihen itse kykene. Kuten todettu, kysymys on luottamuksesta ja siitä että uskaltaa antautua toiselle. Turvasana on enemmänkin sessiotyökalu ihmisille joita a) ei tunne tai b) kun leikitääm rajoilla. Vahinkoja toki saattaa sattua, mutta niistä sitten keskustellaan huolella ja ajan kanssa. Tämä tavallaan koskee koko suhdetta. En osaa ottaa kantaa suhteen loppumiseen, ja varmasti henkinen kärsimys on suurta molemmin puolinen tämän tapahtuessa, mutta toisaalta tämä koskee kaikkia valtasuhteita. 
Lainaus

4. TPE-suhdetta etsivä s on lähes unelmakohde psykopaatille. Psykopaatit hurmaavat kakenlaisia ihmisiä, myös sellaisia, jotka tietävät mitä psykopatia on. Kuinka s:t varmistuvat siitä, etteivät alistu hurmaavalle, mutta psykopaattiselle D:lle? Esimerkiksi tämä blogi http://rakasstacy.blogspot.fi/ kertoo nelivuotisesta suhteesta, jossa s valitsi D:kseen aidosti hyväksikäyttävän ja tuhoisan ihmisen. En kylläkään tiedä onko blogi totta vai fiktiota.

Toki, mutta ei kai kukaan halua hypätä suoraan TPE suhteeseen?  TPE on vähän niin kuin avioliitto, ja olen sitä mieltä että yhdessäelämistä pitäisi kokeilla ensin hyvän aikaa ennen kuin valta siirretään täysin toiselle osapuolelle. Tämä auttaa myös siihen että subi ei vahingossa ryhdy psykopaatin leikkikaluksi. Harva jaksaa leikkiä hyvää ja kilttiä kuukausitolkulla vain ja ainostaan päästäkseen hitaasti korruptoimaan yhden subin. Tai kai hulluja aina on, mutta yhtä todennäköisesit joku menee naimisiin kanssasi päästäkseen kiinni varallisuuteesi.

Diegen

• Vieras
« Vastaus #9 : 24.02.2017, 19:19 »
1. Alistuminen ei välttämättä vähennä itsetietoisuutta tai omia rajoja vaan niiden ymmärrys hyvässä suhteessa paranee. Tiimi on yhtä vahva kuin tiimin heikoin lenkki. Master slave suhteissa roolijako on selvä ja jokaisessa suhteessa erilainen. Verrattuna vaniljaisiin suhteisiin, joissa oletetaan asioita joudutaan hyvin kipeistäkin asioista hyvin aikaisessa vaihetta suhdetta keskustelemaan luottamuksen saamiseksi. Eli suhteen kehittymisessä on hyvin paljon suojelevia elementtejä. Itsesuojeluvaisto ei ole välttämättä puuttuva taito alistuvalta eikä alistuminen, sitoutuminen, toisen näkeminen ja kuunteleminen ole helppoja taitoja puolin ja toisin. Harva terveellä tavalla dominoiva haluaa kumppanin voivan huonosti. Silloin, kun dominoivan voimavarat ovat heikot ja astun remmiin tiedän sen loukkaavan hänen itsetuntoaan ja olen hienovarainen kannattelussani. Varsinaiseen kysymykseesi, itselleen harvinaisen moni on sokea. Monella on kiintymissuhteiden kehittymisessä ollut ongelmia ja hyvänä pitäminen oli se raippaa tai syliä on tarpeen. TPE:hen en ole valmis, vaikka saan suhteen dynamiikasta paljon.

4. Psykopaatin, manipuloivat ihmiset tunnistaa heidän aiheuttamista reaktioista, jos kuuntelee kehoaan oikein. Psykopaattien ja manipuloiminen ihmisten lisäksi ihan tavalliset kompleksiset ihmiset voivat vahingoittaa, jos uskallat olla haavoittuvainen. Silloin voit toki myös saada paljon.

Tuli

• Vieras
Vs: Kysymyksiä 24/7 TPE -suhteissa
« Vastaus #10 : 24.02.2017, 19:28 »
1. Ei 24/7 TPE -suhde vaadi välttämättä sitä, että tietää paremmin. Mutta vaatii toki sitä, että alistuva haluaa olla toisen ohjattavana.

Millä tavalla sitä sitten tietää, mikä on toiselle hyväksi?

Kannattaa aloittaa sillä, että keskustelee niin paljon, että tietää miten toinen ajattelee. Keskustelee kaikesta. Silloin, kun meillä oli TPE-suhde kotosalla, me lähes aina keskustelimme asioista ennen kuin tein päätöksen. Monasti en suostunut tekemään päätöstä, joka olisi ollut pintapuolisesti minulle hyvä ja toisaalta hänelle ei-mieluisa, koska en halunnut esimerkiksi sisustuksessa valita ratkaisua, josta toinen ei pidä. Lopulta löysimme yhdessä sellaisen, josta molemmat pitivät - ja kyllä, minä silti päätin.

2. Mulla itselläni on tietty - sanotaanko fetissi - siihen, että opettaa toista ihmistä ymmärtämään elämää laajemmin ja oppii asioita. Joskus olen myös tehnyt jotain pedagogisia opintoja ja opettanut opiskelijoita ihan työn puolesta. Ei se ole mitenkään mahdotonta, mutta lämpimästi suosittelen pedagogian opiskelemista jos meinaa total power exchange -suhteissa dominoivana olla.

Eli ei tosiaankaan oo mikään pakko jättää ihmistä avuttomampaan tilaan, vaan sen sijaan voi nostaa, opettaa ja tarjota ajatuksia jotka laajentaa toisen käsityskykyä.

3. Olet ihan oikeassa ja tämä pätee kaikkiin ihmissuhteisiin. Kun on johonkin panostanut, on vaikeaa astua siitä ulos.

Lopuksi: täydellisen vallan suhteet eivät ole aloittelijajuttuja. Älkää hyvät ihmiset aloittako bdsm-matkaanne sillä, että annatte jollekulle toiselle täydellisen vallan muokata itseänne. Tutustukaa rauhassa itseenne ja jos se täydellinen alistuminen houkuttaa, sitä polkua voi kävellä yksi askel kerrallaan sen sijaan että hyppäisi jyrkänteeltä alas ja toivoo, että pohjalla on vettä.

avaruusaikalainen

• Vieras
« Vastaus #11 : 24.02.2017, 19:38 »
Moi,

elän itse eräänlaisessa TPE suhteessa. määritelmästä voidaan aina taittaa peistä.

Kiitos erinomaisesta vastauksesta!

Lainaus
Tässähän se koko kupletin juoni on. On ihmisiä jotka eivät halua päättää omista asioistaan, tai kokevat sen rasittavaksi. Jotkut haluavat mieluummin elää miellyttääkseen toista, jollojn TPE suhde tarjoaa heille juurikin sitä mikä heistä tuntuu parhaalta. Hämähäkkimiestä lainaten, with great power comes great responsibility. Eli sitten kun joku elää _sinua_ varten sinun on parasta pitää huolta siitä että olet luottamuksen arvoinen. Tämä vaatii avointa ja suorasukaista kommunikointia tarpeista, haluista ja rajoista.

Näen omassa elämässäni ja orjan elämässä joitakin hienon hienoja yhtäläisyyksiä. Esimerkiksi tartun imuriin silloin kun kämppikseni niin sanovat. Tämä johtuu siitä, että minä en halua miettiä siivoomiseen liittyviä asioita, ja on parempi että kaverini päättävät siitä, milloin siivoan. Järjestely sopii minulle mainosti (muuten en siivoaisi ollenkaan). Seksuaaliseksi en tätä lievää alistamisen muotoa koe, eikä kämppiksien tarvitse minua piiskata. Ja kyse on sanattomasta sopimuksesta. (Asia on kyllä joskus todettu ääneen.)

Tämä se varmaankin on se mitä en meinaa sisäistää, mutta ymmärrän mitä tarkoitat. Osaatko sanoa,

Lainaus
Ehkä 24/7 alistuminen ei ole sitten sinun juttusi. :) Kaikki jotkut ei tykkää ananaksesta pitsan päällä ja toiset eivät siedä oliiveja. Meitä on moneen junaan mutta muiden mieltymyksiä ei kannata alkaa kyseenalaistamaan omien mieltymysten pohjalta.

Joo, luultavasti se ei olisi minun juttuni. Mulla on tapana kyseenalaistaa kaikki, mitä en itse ymmärrä, siis kirjaimellisesti (siis esittää kysymyksiä aiheesta). Mun mielestä siinä ei ole vikaa, päin vastoin, hyvähän se vain on niin ymmärrys saa mahdollisuuden kasvaa, kunhan tuomitsemista ei ala harrastamaan.

Lainaus
Jaa-a, en mene vastuuseen muiden kuin itseni tekemisistä, mutta...  minun ei tarvitse rankaista subiani juuri koskaan. Hän haluaa elää kanssani minua palvellen ja tästä olen nöyrän kiitollinen. Koska hän tekee elämäni mukavaksi, en näe mitään järkeä vaatia häneltä enempää kuin hän voi antaa, ja koska en vaadi enempää, hän ei epäonnistu. Toisaalta jos subini kokee pettäneensä luottamukseni, se 10 kepiniskua perseelle on hänen mielessään pienempi paha kuin se että mököttäisin tai raivoaisin. En nosta ääntäni, en huuda. Jos hommat menevät n.s. vituiksi koska subini on huolimaton, häne tuntee sen takalistossaan.

Eristämistä en käytä rankaisukeinona, en vaikka haluaisin olla yksin. Minä olen vahvempi ja subini luottaa minun olevan reilu. En siis käytä häntä hyväkseni (liikaa).  En myöskään mikromanageroi subini elämää, ei kenelläkään ole siihen aikaa ja/tai energiaa. Subini saa toimia ihan vapaasti sovittujen rajojen mukaan, silti kokien kuuluvansa minulle. Valta toki korruptoi, ja sen takia juttelen subi-ihmisten kanssa menetelmistäni jotta pysyisin kärryllä olenko oikeudenmukainen.

Joo, kaikki eivät varmasti käytä samoja menetelmiä. Mutta jotkut ilmeisesti haluavat rajumpaa käsittelyä, joku kertoi haaveilevansa (ei pelkästään fantasioivansa vaan toivovansa että joskus oikeasti löytyisi tällainen suhde) että hänet eristettäisiin sosiaalisesti toiseen maahan ja D päättäisi ammatista.

En voi mitään sille, että kepiniskut kuulostavat korvaani jotenkin pahalta. (Sessioinnissa ymmärrän kyllä pieksemisen.) Onko niin, että orjalla ei riittäisi motivaatio sinua miellyttävään käytökseen ilman ikävältä tuntuvaa kuritusta?

Lainaus
Saattaa olla. Pitää tuntea itsensä... ja se toinen ihminen ennen kuin tekee päätöksiä mihinkään suuntaan.

Lainaus
En tiedä voiko subi välttyä tältä, mutta sama koskee myös sessiosuhteita. Käsittääkseni se vakimasteri alkaa tuntua kaikista aika jumalaiselta ja mukavalta ihmiseltä. Luottamus rakentaa riippuvuutta ja tunnesidonnaisuuksia. Turvasana on toki oma aiheensa, mutta hyvä ja kokenut D tietää milloin käyttää turvasanaa kun subi ei siihen itse kykene. Kuten todettu, kysymys on luottamuksesta ja siitä että uskaltaa antautua toiselle. Turvasana on enemmänkin sessiotyökalu ihmisille joita a) ei tunne tai b) kun leikitääm rajoilla. Vahinkoja toki saattaa sattua, mutta niistä sitten keskustellaan huolella ja ajan kanssa. Tämä tavallaan koskee koko suhdetta. En osaa ottaa kantaa suhteen loppumiseen, ja varmasti henkinen kärsimys on suurta molemmin puolinen tämän tapahtuessa, mutta toisaalta tämä koskee kaikkia valtasuhteita.

Uskotko että oma suhteesi kestää toisen kuolemaan saakka, jos saa kysyä?

Lainaus
Toki, mutta ei kai kukaan halua hypätä suoraan TPE suhteeseen?  TPE on vähän niin kuin avioliitto, ja olen sitä mieltä että yhdessäelämistä pitäisi kokeilla ensin hyvän aikaa ennen kuin valta siirretään täysin toiselle osapuolelle. Tämä auttaa myös siihen että subi ei vahingossa ryhdy psykopaatin leikkikaluksi. Harva jaksaa leikkiä hyvää ja kilttiä kuukausitolkulla vain ja ainostaan päästäkseen hitaasti korruptoimaan yhden subin. Tai kai hulluja aina on, mutta yhtä todennäköisesit joku menee naimisiin kanssasi päästäkseen kiinni varallisuuteesi.

Käsittääkseni psykopaatti saattaa kyllä leikkiä hyvää ja kilttiä kuukausitolkulla. Tämä minua huolettaa lähinnä siksi, että (mikäli yhtään ymmärrän D/s suhteen luonnetta) D/s suhteessa psykopaatti voi saada aikaan paljon pahempaa vauriota kuin esimerkiksi perinteisessä avioliitossa.

vanDaali

• Turun Baletti
  • Baarikärpänen
  • *
  • Kutsumapronomini: "se"
  • Galleria
« Vastaus #12 : 24.02.2017, 22:53 »
Jonkun verran tämäntyylisitä juttua D suunnasta harjoittamaan päätyneenä voisin sanoa että mikä yllätti oli se että tuollaisen pyörittäminen kunnolla on todella työlästä ja raskasta hommaa, ja aika äkkiä tuli oman tietämyksen rajat vastaan esim kun toinen kysyy että miten pitäisi tänään meikata. Ööh.. Ja pukeutumisessakin omat mieltymykset tietysti on helppo juttu, mutta kun pitää lisäksi miettiä että vetimissä tarkenee tai ei tule liian kuuma eikä vaatteet ole liian epämukavat. Kuinka detaljitasolle ohjaus sitten menee on tietysti aina tapauskohtaista.

Mielestäni D:n tehtävä on myös tehdä päätös siitä onko turvasanaa vai ei. Esimerkkitapauksessa leikeissä on mahdollisuus käyttää turvasanaa, mutta sitten taas jos s esim erehtyy lankeamaan tupakointiin, niin siinä tapauksessa on jo etukäteen tiedossa että rankaisu tulee ilman turvasanoja.

Silminnähtävät tyytymättömyys s:n toimintaan tuntui olevan mitään kepiniskujakin pahempi rangaistus. Tavanomaiset tilanteet pitäisi kyllä hoitua noin eikä kepilä. Piiskaamiset voi jättää leikkeihin tai sitten asioihin jotka on ihan erityisesti kielletty esim tuo tupakointi; niin että jos lankeaa niin on etukäteen tiedossa mitä tuleman pitää.

Kommunikaation toimivuus on myös erittäin tärkeää, vajavaisten tietojen varassa päätökset menee helposti päin helvettiä millä sitten taas on seurauksensa.

Purppura

« Vastaus #13 : 25.02.2017, 00:16 »
Näen omassa elämässäni ja orjan elämässä joitakin hienon hienoja yhtäläisyyksiä. Esimerkiksi tartun imuriin silloin kun kämppikseni niin sanovat. Tämä johtuu siitä, että minä en halua miettiä siivoomiseen liittyviä asioita, ja on parempi että kaverini päättävät siitä, milloin siivoan. Järjestely sopii minulle mainosti (muuten en siivoaisi ollenkaan). Seksuaaliseksi en tätä lievää alistamisen muotoa koe, eikä kämppiksien tarvitse minua piiskata. Ja kyse on sanattomasta sopimuksesta. (Asia on kyllä joskus todettu ääneen.)

Toisilla tämä tosiaan menee niin pitkälle että he eivät halua miettiä mitä syövät, mitä harrastavat tai milloin menevät nukkumaan.  Jos tälläinen ihminen vielä nauttii palvelemisesta, on meillä kandidaatti 24/7 suhteeseen.

Lainaus
Joo, kaikki eivät varmasti käytä samoja menetelmiä. Mutta jotkut ilmeisesti haluavat rajumpaa käsittelyä, joku kertoi haaveilevansa (ei pelkästään fantasioivansa vaan toivovansa että joskus oikeasti löytyisi tällainen suhde) että hänet eristettäisiin sosiaalisesti toiseen maahan ja D päättäisi ammatista.

En mene varmaksi sanomaan mutta kuulostaa runkkumateriaalilta subille koska kenelläkään ei ole aikaa ja/tai energiaa mikromanageroida kaikkea. D:n pitää saada myös hyötyä tilanteesta, ja kaiken miettiminen ja päättäminen menee työksi.

Lainaus
En voi mitään sille, että kepiniskut kuulostavat korvaani jotenkin pahalta. (Sessioinnissa ymmärrän kyllä pieksemisen.) Onko niin, että orjalla ei riittäisi motivaatio sinua miellyttävään käytökseen ilman ikävältä tuntuvaa kuritusta?

Ei ole ei.  Sanotaan vaikka että orja on unohtanut ostaa maitoa vaikka lupasi.

Vaihtoehtoni ovat a) torua ja kertoa orjalle että olen pettynyt b) antaa kepistä.  a) on palvelunhaluiselle ihmiselle huomattavasti kovempi rangaistus joka jää kalvelemaan. 'Miksi en osannut pavlella oiken, oleno huono orja'. Kepistä jää korkeintaan mustelmia ja virhe on täten 'sovitettu' ja orja tuntee olonsa paremmaksi.

Lainaus
Uskotko että oma suhteesi kestää toisen kuolemaan saakka, jos saa kysyä?

Uskon. Tosirakkaus ei kysy suhteen laatua. :)

Lainaus
Käsittääkseni psykopaatti saattaa kyllä leikkiä hyvää ja kilttiä kuukausitolkulla. Tämä minua huolettaa lähinnä siksi, että (mikäli yhtään ymmärrän D/s suhteen luonnetta) D/s suhteessa psykopaatti voi saada aikaan paljon pahempaa vauriota kuin esimerkiksi perinteisessä avioliitossa.

En sitten tiedä kuinka iso osa D-ihmisistä on psykopaatteja. Vaurioita D voi saada toki aikaiseksi, ja siksi on hyvä että subilla on jonkinlainen tukiverkosto joka ymmärtää tilanteen ja osaa auttaa tarvittaessa. Toisaalta voit jäädä auton alle huommenna. Kukin päättää millaisia riskejä on valmis ottamaan.

Pikkulammas

• Vieras
« Vastaus #14 : 25.02.2017, 00:32 »

Luotan Herraani ja siihen, että hän ajattelee parastani. Siksi uskon myös, että hän tietää mikä on minulle parasta. Useasti on myös käynyt niin, että Herrani on näyttänyt minulle asioita joita luulin vihaavani/pelkääväni/tms, joista olen loppulopuksi pitänyt. Positiiviset kokemukset vahvistava luottamusta. Ja toisaalta, jonkinlaisia ihmisiä me kaikki ollaan ja ihmiset sattuu tekemään virheitä. En odota, että Herrani osaisi lukea ajatuksia.
Keskustelemisen tärkeyttä ei voi korostaa liikaa. Pitää puhua paljon ja asioiden oikeilla nimillä. Karu totuushan se on, että toisen ihmisen pään sisälle ei pääse, mutta on siinä mun mielestä paljon hienoakin. Se antaa mahdollisuuden tutustua toiseen ja oppia toisista ihmisistä.