Kirjoittaja Aihe: Ujoiden / hiljaisten / epävarmojen tukeminen?  (Luettu 9853 kertaa)

Kiksautin

Tultiin justiinsa Wäiskin pileistä. Se mikä pisti silmään, tai oikeastaan tuli ilmi, oli että ensikertalaisia tai ujoja (mutta potentiaalisia ties mitä) ei huomoitu (???)

On se sitten miitti, tapaaminen, bile, tai jopa dress code bonanza, niin jokaisella, joka tulee kyseiseen tapahtumaan on pelko. Olenko erilainen? Liian erilainen?

Me, yhteisönä, jos kuka voimme auttaa löytämään harhailevan pervon sen oikean kodin.

Mikä se koti mahtaisi olla? Jostain kumman syystä me luokitellaan asioita. Miksi? Me olemme kaikki (tän foorumin) pervoja - eikö? Mutta me tiedetään se jo. Sen takia säkin luet tätä

Entäs ne hiljaset ja hitaat pervot? Ne jotka repii itsestään sen viimeisimmänkin rohkeuden ja tulee miittiin, bileisiin tns.

Ja niinkun aina on vastaus / vastattu: "Tuu miitteihin, tai bileisiin" - ja tulee ja bileissä ei tapahdukkaan magiaa...

... Miiteissä ja bileissä tutustuu. Ihmisiin. Ehkä löytää vastakappaleen. Ehkä - mutta monelle vasta-alkajalle jo miitti tai bileiden jatkajana... Not really

Huntress

• Vieras
Vs: Ujoiden / hiljaisten / epävarmojen tukeminen?
« Vastaus #1 : 08.01.2017, 06:08 »
En kuulu bileiden järjestäjiin ja on ikävää jos jollain on ollut kurja ilta ulkopuolisuuden tai erilaisuuden tunteen vuoksi, mutta tässä vähän pohdiskeltavaa.

Minkälaista toimintaa tai tukea olisitte paikanpäälle halunneet? Olisiko siitä voinut etukäteen tai paikanpäällä osoittaa toiveita järjestäjille? Tai pyytää miiteistä tai muualta tuttuja ihmisiä tutustuttamaan bileissä ihmisiin tai pitämään kädestä?

Jos tarvetta ei ole huomattu eikä tuotu esiin, ei sellaiseen välttämättä varata resursseja, erityisesti jos resurssit koostuvat vähäisestä määrästä vapaaehtoisia aktiiveja. Eivät kaikki tunne erilaisuutta, ulkopuolisuutta tai tarvetta tulla kädestä pitäen holhotuksi ensikertalaisuudestaan tai ujoudestaan huolimatta. Ihmiset käyvät yökerhoissa ja baareissa normaalisti monesti nimenomaan tutustumassa tuntemattomiin, harvalla klubilla on "host/hostess" joka tervehtii kaikkia tai "ohjaaja/liikuttaja" joka pistää ihmisiin vauhtia.

Etukäteen oli bileilmoituksesta pääteltävissä, ettei erityistä uusien tapaamista tmv ollut tulossa. Sitä kyllä mainostetaan jos sellainen on. Se on se vaihe kun kannattaa alkaa miettimään pärjääkö jännässä ympäristössä yksin tuntemattomien keskellä omassa varassaan ja jos ei, mitä asialle voisi etukäteen tehdä.

Jos ihmiset eivät ilmaise tarvetta, ei kukaan lue ajatuksia ja huomioi niitä. Vastuuta voi myös itse kantaa, ei pelkästään odottaa että kaikki järjestetään valmiiksi pyytämättä. Etukäteen voi ottaa yhteyttä staffiin ja kysellä mahdollisuutta tutustuttamiseen. Foorumilla voi kysellä etkoja tutustuakseen pienempään määrään ihmisiä hieman ennen bileitä. Tänään klo 21 kun bileet aukesivat, staffia oli irtonaisena ja väkeä alle 10hlöä, eli ajoissa tulemalla ja suunsa avaamalla olisi mahdollisesti saanut ihan yksilöllistä huomiota. Lipunmyynnissä oli iloista ja puheliasta staffia, jolle olisi voinut ilmaista että jännittää, voivatko auttaa.

Uusia tulokkaita huomioidaan Smurffien bileissä, myös tänään, mm. kun bilettäjät joka klubilla toivotetaan lavan edustalla pidetyssä puheessa tervetulleiksi ja kerrataan bileiden pelisäännöt, jotka ovat myös monesti seiniltä kylteistä luettavissa. Harmi jos tämä on mennyt ohi.

Järjestäjät tekevät varmasti parhaansa yrittäessään saada pelkästään ulkoiset puitteet kohdalleen ja sen jälkeen vastaavat toiveisiin mahdollisuuksiensa mukaan. Smurffien, kuten myös monen muun järjestön bileet, pyörivät vapaaehtoisvoimin, joten resurssit ovat rajalliset. Mitä enemmän vapaaehtoisia aktiiveja, sen enemmän saa järjestettyä kaikenlaista mukavaa. Kaikenlaista yhteisöllistä tekemistä voi yrittää järjestää tarpeen mukaan jos kävijät ilmaisevat toiveitaan ja laittavat itseään edes vähän likoon, mutta magiaa ja ihmisten välisiä kipinöitä ei voi kenellekään luvata ja taata.

Nvriih

• Vieras
« Vastaus #2 : 08.01.2017, 12:06 »
En oikeastaan näe, että järjestäjän tai bilettävän porukan vastuulla olisi uusien huomiointi. Bileet on tehty sitä varten, että jengi viihtyy, ja holhous ei kaikkia kiinnosta. Siellä biletetään todennäköisesti pääosin itselle, ei muille. Pitääkin siis löytää ne oikeat tyypit, joita uudet henkilöt kiinnostaa/jotka haluavat auttaa.

Itse en ole vielä bileissä käynyt ja olen uusien ihmisten keskellä vähän ujohko. Tulen kysymään kädestäpitäjää täällä jahka ekoihin bileisiin päädyn. Itse siis tunnistan haasteeni ja petaan itselleni hyvää bilekokemusta pyytämällä seuraa niistä, joille uusien tapaaminen ja tukeminen on mieluisaa. En odota, että kaikkia bileissä olevia kiinnostaisi mun viihtyminen, eikä pidäkään.

eppkp

• Kanta-asiakas
  • Spanko
  • Galleria
« Vastaus #3 : 08.01.2017, 12:21 »
Kaikki bileissä yksin olevat eivät välttämättä edes kaipaa seuraa sillä hetkellä. Me introvertit kaivataan välillä rauhaa ja yksinoloa vaikka olisikin juttuseuraa tarjolla.

Matsina

• Vieras
« Vastaus #4 : 08.01.2017, 12:27 »
Ujoimmat ja introverteimmät todennäköisesti tutustuvat ihmisiin mieluummin etukäteen esim. netin kautta. Sitten on helpompaa mennä miitteihin kun jo tuntee ihmisiä, joten ehkäpä ihan vain hyvällä foorumi-ilmapiirillä saa ihmiset rohkaistumaan?
« Viimeksi muokattu: 08.01.2017, 13:05 kirjoittanut Radien »

ametistiaurinko

« Vastaus #5 : 08.01.2017, 12:28 »
Kaikki bileissä yksin olevat eivät välttämättä edes kaipaa seuraa sillä hetkellä. Me introvertit kaivataan välillä rauhaa ja yksinoloa vaikka olisikin juttuseuraa tarjolla.

Tämä. Juuri näin.

Minusta on ihanan turvallista olla välillä tilanteessa, jossa voi seurata (ja tarkkailla) muita tarvitsematta välttämättä osallistua aktiivisesti mihinkään.

Ansku

• Vieras
« Vastaus #6 : 08.01.2017, 12:43 »
Oli mun eka kerta Wäiskissä ja tokat bileet ikinä. Mulla oli ainakin hurjan kivaa ja höpöttelin paljon kaikenlaisten ihmisten kanssa, eikä kyllä kenestäkään tullut fiilis, että menepä sinä, pirpana, jonnekin muualle. Päinvastoin, kovin oli lämpöinen vastaanotto! :) Kyllä se vastaanotto on myös siitä omasta panoksesta kiinni myös.
Eli kiitos järjestäjille ja mukana olleille! Tavataan taas! :)

poisongrrrll

• Vieras
« Vastaus #7 : 08.01.2017, 13:13 »
Olen osallistunut kahdesti bileiden julkisille etkoille ja ihan tykännyt konsertista. En koe kylläkään tarvitsevani erityistä rohkaisua tai tukea kinkymiitteihin tai -bileisiin osallistumiseen, suht tuoreena asian harrastajana en vain tunne kovin paljoa porukkaa. Näkisin myös, että ensikertalaiset ja ujot ovat ensisijaisesti itse vastuussa viihtymisestä, eivätkä bileiden järjestäjät. Ainahan voi yksäreillä kysellä bileistä tai miitistä ja miksei vaikka seuraakin kädestä pitäen taluttamaan ja esittelemään muille. Toisaalta en osaa oikein asettua ujon, kaapissa olihan, introvertin tai sosiaalisista peloista kärsivän asemaan, menin ekoihin bileisiin ja miittiin mitään sen kummemmin kyselemättä.

vanDaali

• Turun Baletti
  • Baarikärpänen
  • *
  • Kutsumapronomini: "se"
  • Galleria
« Vastaus #8 : 08.01.2017, 13:52 »
Ollaankohan oltu ollenkaan samoissa bileissä? Suunnilleen ehdin istuutua ja hakea jotain juotavaa kun hitusen eksyksissä olleen oloinen tyttö istuutui samalle reunapenkille ja kertoi olevansa ihan ekaa kertaa bileissä tai ylipäätään missään, ei ollut edes tänne rekkautunut. Illan mittaan kierrätin ympäriinsä ja esittelin ihmisille niin mielestäni aivan mahtavasti porukat esittäytyi ja jutteli ja kertoili asioista. Ja hetken aikaa muistan jutelleeni tiskillä Anskunkin kanssa eikä kyllä ollenkaan jäänyt sellainen fiilis että olisi jotenkin oltu syrjimässä, ihan päinvastoin. Ja mitä on aikaisemmin jossain tullut ekakertalaisten kanssa juteltua niin päinvastoin on tullut kiitosta miten hyvin on otettu vastaan.

orjamies

• Porttikiellossa
  • V.I.P.
  • *
  • Etsin itseäni parenpaa seuraa
  • Galleria
« Vastaus #9 : 08.01.2017, 14:53 »
Untuvikko pöytää olen joskus ehdottanut siihen menisi ne jotka haluaa että joku vie " piireihin "jos ei tunne tarvetta ei siihen istu

1 vetäjistä " uhrautuu " ja katsoo pöydän vaikka tunnin välein ettei kukaan nökötä siinä yksin.

DareDoll

• Vieras
« Vastaus #10 : 08.01.2017, 15:03 »
PP:ssä on mun mielestä ihan huippu idea (etkojen ja esittelykierroksen lisäksi) ne laput, joita saa laittaa näkyville itseensä esim. "etsin nais/miesseuraa", "minua saa piiskata" jne. Niin no mikä ettei semmosen esim. "olen uusi ja kovin ujo" vois laittaa kotona itselleen rinnuksille jos ei oikein uskallus riitä itse aloittaa keskustelua oudossa porukassa.

kissa

• Baarikärpänen
  • start with my mind. touch me there first.
  • Galleria
« Vastaus #11 : 08.01.2017, 15:26 »
Mutta kai se loppujen lopuksi on ihan jokaisen omissa käsissä miten bileissä tai miiteissä viihtyy? Itse olen ujo, semi-introvertti ja kaikkea sellaista hankalaksi koettua, mutta en odota, että jonkun järjestäjän pitäisi minua jotenkin viihdyttää muutenkin kuin mahdollisen ohjelman osalta. Tunnen itseni, enkä yksinkertaisesti lähde oikeastaan edes yhdelle iltakaljallekaan yksin, jos tarkoitus on jotenkin sosialisoitua. Bileissä ja miiteissä olen pääasiassa käynyt kavereiden kanssa, isommassa joukossa tapaa sitten vähän vieraampiakin ihmisiä ja uskaltaa muiden mukana jutella tai edes esitellä itsensä. Muutenkin seurailen mieluummin sivusta rohkeampien esiintymistä.

Minulle joku "untuvikkojen pöytä" olisi ollut kauhistus: Siellä olisin istunut kaikkien silmätikkuna odottamassa että joku skenen hyväksymä persoona olisi armollisesti huomioinut minut!  ;D ;D ;D

mauje

• Smurffit
  • V.I.P.
  • *
  • Siitä ei ole lainkaan vaivaa...
  • Galleria
« Vastaus #12 : 08.01.2017, 15:38 »
Itse olen yleensä liikkunut omin nokkineni jos ja kun jossain menen käymään...sosialiseeraan jos sille päälle satun, jos en niin sitten en. Toisinaan käyn vaikkapa pubissa yhdellä enkä rupattele kellekään mitään, paitsi henkilökunnalle kun tilaan juomani ja kiitän. En koe että olisin epävarma, minulla vain ei aina ole asiaa kellekään.

En toki ole kieltäytynyt rupattelemasta jos joku on suunsa avannut :) edes silloin kun olen ollut...no, introvertimmalla vaihteella.

On toki ikävää jos joku kokee ettei tullut huomatuksi mutta tuollainen "silmätikkupöytä" olisi jo liikaa ainakin minulle.

Chmlnidae

• Vieras
« Vastaus #13 : 08.01.2017, 16:59 »
Samoilla linjoilla edellisen kanssa.
Ihan pätevästi talliaan tätä palloa vain omassa seurassanikin. Silloin myös paremmin on yhteydessä ympäristöön ja avoimempi uusille ja tuntemattomille jutuille, ihmisillekin. Seura vie aina sitten huomion itseensä, vaikka hyvässä seurassa viihdynkin, toisinaan.

Mutta jos joku tuollaiset laput tai pöydät omikseen kokee niin ei se pois minulta ole (kunhan ei pakoteta).

Sabbaticlust

« Vastaus #14 : 08.01.2017, 19:43 »
Täällä on tosi hyviä ehdotuksia uusille tulokkaille. Ehkäpä joku diskreetti rintamerkki, ranneke, jota voisi pitää jos haluaa. Näyttääkseen, että on uusi ihminen niissä bileissä ei välttämättä "untuvikko" seksuaaliselta suuntautumiseltaan. Kysymyksessä kun ei ole 4h-kerho, mihin täytyy sisäänajaa kaikki uudet tulokkaat, niin varmasti kaikkein ujoimmat jäävät vähän ulkopuolelle, luulen kuitenkin, että tässä seurassa mitä meitä on, olisi saavutus jo sinänsä jäädä huomiotta. Jos nyt ei lukitse itseään vessaan. :) Miten olisi sellainen "kummi" ohjelma, jo ihan foorumille johon halukkaat saavat vapaasti ilmoittaa olevansa uusia ihmisiä, jotka mielellään ottaisivat esittelijän itselleen.