Kirjoittaja Aihe: Tampereen viikottainen baarimiittin TORSTAINA 15.12 klo 18 @ 2H+K  (Luettu 20953 kertaa)

Corsected

Vaikka olenkin nyt useamman viikon skippaillut kiireiden, töiden sun muiden takia, niin on nyt pakko tulla omaakin päätä aukomaan tästä asiasta:

Hirveen hyviä pointteja molemmilla osapuolilla asiasta, mutta sen verran kuitenkin haluaisin sanoa, että olen elämässä kohdannut henkilökohtaisesti monenlaista syrjintää, huomiotta jättämistä, lyttäämistä sun muuta ja ihan sen perusteella voin sanoa, että noita asioita ei näissä miiteissä esiinny. Kaikki noi asiat on kuitenkin tarkotuksella aiheutettuja, kukaan miitissä kävijä ei tahallaan halua toisia syrjiä tai millään muullakaan tavalla aiheuttaa pahaa mieltä.

Mutta, me ollaan kaikki aikuisia, me saadaan valitettavasti päättää kelle me puhutaan ja kuinka paljon. Vaikka ollaankin kaikki samasta paikasta niin ei miittien ole tarkoitus olla sellasia AA-kerhoja jossa kaikki vuorollaan sanoo mitä haluaa. Nää miitit on ihmisille tilaisuuksia nähdä kavereita, jutella, tai tutustua uusiin ihmisiin. Kaikki nää asiat vaatii tietynlaista rohkeutta ja sosiaalisuutta. Eli jos sen oman äänensä haluaa tuoda esiin niin, joo, se vaatii sitä rohkeutta ja vähän vaivannäköä, mutta se on mahdollista ja helppoakin, mihinkään isoon ryhmäkeskusteluun ei tarvi ottaa osaa, vaan nimenomaan ne vieruskaverit on hyvä aloituskohde. Mutta väkisin ei mun mielestä pitäis ketään siihen keskusteluun tuoda, juuri sen takia, että varsinkin näissä piireissä on ihmisiä jotka ehkä tuntee olonsa mukavemmaks kun saa vaan seurata rauhassa tilannetta.

Joten, korostaisin edelleen, tämä niin kovasti parjattu "alfalauma", saa vaikka koko miitin keskustella ihan omista asioistaan keskenään, koska luulis, että näissä piireissä ymmärretään se, että ihmiset on erilaisia ja niillä on erilaiset tarpeet. Missään ei myöskään ole määritelty, että millaisia miittien kuuluu olla, nää on Hihattoman miittejä ja jos ne ei kelpaa, niin kuten todettiin, aina voi siirtyä Teerenpeliin tai järjestää vaikka ujojen ihmisten miittejä. Tai jättää kokonaan tulematta.

Vaihtoehtoja on, kukaan meistä ei pakota ketään yhtään mihinkään. Tosin, lähtökohtaisesti olen sitä mieltä, että ihmisiä on miiteissä liikaa nykyään. Homma toimi paremmin pienemmällä porukalla, isompi tuo väistämättä tämän kaltasia ongelmia. Koska isossa porukassa on aina jollain jotain valitettavaa. Mut jos nyt vaan oltais kaikki aikuisia ja elettäis sen faktan kanssa, että kaikki ei mee aina niinkun ite haluais :)

Itse aion aikataulujeni salliessa jatkaa miiteissä käymistä ja toivon, että ne pysyvät ennallaan tästä "kriisistä" huolimatta. Tää on tälläsenään ihan tarpeeksi toimiva konsepti.

Keheenkään en siis suoranaisesti tätä mielipidettäni kohdista, mutta niinhän se menee asiassa kuin asiassa, että uusien ihmisten kuuluu sopeutua paikkaan mihin ne menee, koska asiat ei vaan toimi niin, että vanhoja asioita pitää muuttaa uusien ihmisten takia.

Perhonen89

• V.I.P.
  • Kiltti tyttö
  • Galleria
Mitä viime miitissä oikein tapahtui, kun en päässyt paikalle?  :o

Haamuraja

• Vieras
Mitä viime miitissä oikein tapahtui, kun en päässyt paikalle?  :o

Ei miiteissä ole tapahtunut mitään erikoista. Normaalia koulumeininkiä. On suositumpia mekastajia ja epäsuositumpia hissukoita, ja jostain syystä koulukiusatuiksi itsensä tuntevat ihmiset edelleen nojaavat minuun, eikä minusta ole olemaan immuuni sille, kuinka kurjaa heillä on.

Raippa

• OuSM
  • V.I.P.
  • *
  • En ole sellainen kuin uskot minun olevan. ;)
  • Galleria
Maailma yleensäkin ottaen vääryyksiä täynnä. Ei koko maailman syntejä tarvitse ottaa hartioilleen edes haamun. Sä oot riittävän hyvä sellaisena kuin olet, mutta sinunkaan rahkeet ei riitä ihan kaikkeen. Sanan saattajana voi ehkä olla, mutta se kannattanee kumminkin keskittää vaikka puhemiehen rooliin siellä paikan päällä. Minä ainakin juttelen tuntemattomillekin vaikkei se oliskaan juttutuulella. Tuulen suuntaa vaan ei saa selville jos ei "haistele". En minäkään tunteakseni itseäni, ole kovin sosiaalinen luonne, ja tahdittomuuskin on mun pahe, mutta jonkinlainen aloite on aina paikallaan. Kantaa se sitten tai upottaa.

Tällainen julkinen riiteleminen (vaikka vaan sargasmia viljelevä provoaminen) ei ole mistään kotoisin.

Haamuraja

• Vieras
Tällainen julkinen riiteleminen (vaikka vaan sargasmia viljelevä provoaminen) ei ole mistään kotoisin.

Voi kuule, jos kaksi sellaista sanaseppoa kuin minä ja Hihaton joskus riitelisimme julkisesti, tämä foorumi tuhoutuisi tulimyrskyssä.  ;)

Raippa

• OuSM
  • V.I.P.
  • *
  • En ole sellainen kuin uskot minun olevan. ;)
  • Galleria

Voi kuule, jos kaksi sellaista sanaseppoa kuin minä ja Hihaton joskus riitelisimme julkisesti, tämä foorumi tuhoutuisi tulimyrskyssä.  ;)

No sitähän minä just pelkään.  ;D
« Viimeksi muokattu: 18.12.2016, 00:38 kirjoittanut Raippa »

hihaton

• V.I.P.
  • Come to the dark side. We have needles.
  • Galleria
Kanit valitsivat joukostaan kuningattaren edustamaan laumaansa, tämä loikki suden luolaan ja susi päätti purra.

Viestintuojan ampuminen ei ole viehättävää. En valinnut erotella omia ajatuksiani muiden ajatuksista, koska luotan kykyyni ottaa iskuja muiden puolesta, mutta juu. Ei ollut viehättävää.

En minä katua aio, mutta auts. Pitänee nuolla hetki haavoja.

Älä viitsi alkaa marttyyriksi. Asiat tässä riitelevät, ja sitä on turha ottaa henkilökohtaisesti.

Ei miiteissä ole tapahtunut mitään erikoista. Normaalia koulumeininkiä. On suositumpia mekastajia ja epäsuositumpia hissukoita, ja jostain syystä koulukiusatuiksi itsensä tuntevat ihmiset edelleen nojaavat minuun, eikä minusta ole olemaan immuuni sille, kuinka kurjaa heillä on.
Miitti ei ole mikään koulu, johon jokaisen on pakko mennä tahdostaan riippumatta. Kaikilla on valinnanvapaus osallistua tai tehdä jotain mielekkäämpää.

Kiusaamiseen viittaaminen on jälleen kerran olkiukkojen rakentelua, josta sinulle jo aiemmin huomautin. Älä viitsi syytellä ihmisiä siitä, mitä he eivät tee, vaikka se kuinka tukisi agendaasi.

Miitti ei myöskään ole mikään etuoikeus, jota nauttiakseen on vain saavuttava paikalle ja sitten muut pitävät huolen viihtymisestäsi. Se on vain alusta, jonka puitteissa voi tavata ihmisiä, ei mikään sosiaalivaltio jolla on velvollisuus huolehtia jokaisesta paikallaolijasta.

Toistan: ihmisiin tutustuminen vaatii omaa aktiivisuutta ja uskallusta. Miittikokemus on tasan se, mitä siitä itselleen tekee. Kukaan ei ole velvoitettu vetämään ketään mukaan keskusteluun, eikä kenelläkään ole velvollisuutta osallistua mihinkään.

alice

Whoa, tämäpä on mennyt absurdiksi. Susista ja puremisesta en tiedä mitään, mutta niin paljon on nyt vääristelty mun sanojani, että koen tarvetta näykätä takaisin.

Tässä suora lainaus vastauksestani tällaiseen huolenilmaisuun:

"Oon pohtinut samaa ongelmaa uusien tulokkaiden suhteen, mutten oikein ole keksinyt siihen hyviä toimintatapoja. Pyrin siihen että huomioisin uudet tulokkaat edes jotenkin, esittäytymällä ja kysymällä että moi, kuka sä oot. Oon vaan useimmiten itse aika ujo ja hiljainen uusien ihmisten kanssa (paitsi silloin kun mulla on oikeasti jotain asiaa ja sanottavaa), joten harvoin osaan jatkaa siitä eteenpäin, ellei toinen aktiivisesti osoita halukkuutta keskusteluun. Ehkä voisi olla hyvä miettiä tätä joskus miiteissä yhdessä, että miten voisimme porukkana huomioida tulokkaat paremmin."

Mielestäni käymämme keskustelu oli hyvinkin ystävällistä ja rakentavaa, ja jäin käsitykseen että olemme samoilla linjoilla siitä, että olisi hienoa jos pystyisimme porukkana jotenkin paremmin huomioimaan myös niitä uusia ja hiljaisempia, muttei kumpikaan oikein tiedä, mikä siihen olisi oikea ratkaisu. On aika karua tulla tällaisen jälkeen lukemaan mekastusta siitä, että on täysin tyrmätty, apua ei ole saatavana, viestintuoja on ammuttu ja iso paha susi on purrut sorrettujen kuningatarta.

Se, että hajotetaan toimivia kaveriporukoita ja istutetaan erilleen ihmisiä, jotka haluavat keskustella keskenään, ei ole mielestäni oikea ratkaisu. Itse en kokisi sellaiseen miittiin enää mitään tarvetta tulla. Sekään, että kaikkien muiden viihdyttäminen olisi Hihattoman ja minun vastuulla, ei ole kohtuullista. Ja ei, nämä miitit eivät sovi kaikille, eikä niiden tarvitse kaikille sopiakaan. Ketään ei myöskään voida velvoittaa mihinkään. Mutta kyllä, kuten jo haamurajallekin aiemmin totesin, kuulisin mielelläni ehdotuksia, mitä tälle voitaisiin yhdessä tehdä. Juuri nyt tosin into tehdä mitään on aika nollissa, kun asia on itselleni täysin käsittämättömällä tavalla onnistuttu vääntämään näyttämään yhteisen tavoitteen sijaan lähinnä siltä, että iso paha susi taipuu painostuksen alla vasten tahtoaan. Tiedostan, että se ei ole kuitenkaan mielekäs peruste olla tekemättä mitään.

Joten, ihmiset:

Haluatteko te tehdä tälle jotain, ja jos niin mitä? Mitä te haluatte miiteiltä? Miten juuri sinä haluat osallistua ja huomioida muita miittiläisiä? Miitit on tasan sitä, mitä ihmiset niistä tekevät. Siihen ei riitä kaksi, kolme eikä neljä ihmistä yli kahdenkymmenen hengen porukassa, joka kuitenkin jakautuu useammiksi keskusteluiksi eri puolilla pöytää.

mimmu_

• Baarikärpänen
  • tyttö.
  • Galleria
Kuullostaa huolestuttavalta ja vakavalta jos ei porukka _uskalla_ mennä miittiin. Jotenkin niin tuttua luettavaa tämä ketju, eihän siitä taida olla kauaakaan, kun viimeksi Oulun päässä samanlaista keskustelua käytiin. Viestintuoja ammuttiin silloinkin, eikä minkäänlaiseen aikuismaiseen keskusteluun silloin päästy, vaikka kättä kovasti ojennettiin. Noh, nykyään meillä ei ole enää yhden henkilön miittejä, vaan miitti on kaikille yhteinen jossa nykyään jopa viihtyy.

Macy

• Vieras
Kuullostaa huolestuttavalta ja vakavalta jos ei porukka _uskalla_ mennä miittiin. Jotenkin niin tuttua luettavaa tämä ketju, eihän siitä taida olla kauaakaan, kun viimeksi Oulun päässä samanlaista keskustelua käytiin. Viestintuoja ammuttiin silloinkin, eikä minkäänlaiseen aikuismaiseen keskusteluun silloin päästy, vaikka kättä kovasti ojennettiin. Noh, nykyään meillä ei ole enää yhden henkilön miittejä, vaan miitti on kaikille yhteinen jossa nykyään jopa viihtyy.

Word.

Pikkusaurus

• Baarikärpänen
  • Sluttle
  • Galleria

Komppaan mimmua, kuulostaa tutulta. Mulle särähti kyllä jo sekin, että kymmenkunta on kyseisen asian takia jättäytynyt miiteistä pois, se on prosentuaalisesti aika järkyttävä määrä. Oon siinä kyllä samaa mieltä, että hiljaistenkin täytyy omalla panoksella osallistua ja siinä, että miiteissä syntyy väkisinkin omia kuppikuntia, mutta hankala uskoa että pelkästään tuollaisen tavallisen ryhmäkäyttäytymisen takia olisi jäänyt noin moni pois. Itsellekin meinasi aikoinaan käydä miittien suhteen köpelösti, mutta sitten Oulun baarimiittihenki parantui.

Haamuraja

• Vieras
Joten, ihmiset: Haluatteko te tehdä tälle jotain, ja jos niin mitä?

Minulla on kuulemma kaikesta mielipide. Tällä kertaa jopa omani.

Jos tämä olisi yhteisön tapaaminen, hiljaisempien puheen päälle huutaminen ei tietenkään tulisi kysymykseenkään. Puheenvuoroja pitäisi pystyä pyytämään, muutenkin kuin niin, että minä hakkaan pöytää ja koetan huutaa ääneen sen, mitä joku on arasti supissut korvaani. Yleisin pyydetty asia on muuten ollut esittelykierros. Jos joku pyytää sitä, hän haluaa tutustua, ja on todella karua heidän huomata, kuinka väki ulvoo ja ulisee vastalauseita, ja miten vastenmielistä edes oman nimimerkin kertominen monille on. Minulle on tirskuttu, kun olen esitellyt itseni reippaasti, joten arvatkaapas uskalsiko arin vieressäni istunut sen jälkeen esitellä itsensä? Kun kerroin ihmisten nimimerkkejä vierustoverilleni, vakijäsen kysyi, että "Mitä? Esitteletkö sä meitä toisillemme?". Kavereiden kesken tajuamme moisen hölmöksi läpäksi, mutta uudet tulokkaat ymmärtävät tilanteen helposti väärin. Yhteisön tapaamisella on oltava tietty ryhti ja hiljaisimpiinkin asti yltävä lämpö. Kuten monet tulokkaat ovat huomanneet, olen vapaaehtoinen auttamaan heitä pääsemään sisään keskusteluun ja tutustumaan muihin ihmisiin. Olen sitä myös jatkossa, oli se hauskaa tai ei.

MUTTA... kuten kaikki miiteissämme käyneet tietävät, miittimme eivät muistuta yhteisön tapaamista. Kun väki heittää läppää, ajoitus ratkaisee, joten puheenvuorojen kysyminen ja niiden antaminen eivät helpolla onnistu. Tämä on ollut kaveripiirin tapaaminen, jossa mitään ei saa ilmaiseksi. Kaveripiiriin pääsee kyllä mukaan, mutta se vaatii kykyä pitää puolensa, sosiaalisia taitoja ja sitkeyttä. Naljailu ja sosiaalinen nolaaminen on kyettävä ymmärtämään hevosenleikiksi. Olen muutamissa kirjeissäni verrannut miittiväkeen sulautumista siihen, että opettelisi uimaan hyppäämällä haialtaaseen samalla, kun lauma karvaisia äijiä pomppii päällä ja nauraa jotain tyyliin "Sähän tykkäät tästä, koska me käsketään sun tykätä tästä!". Se on kestettävä vahvuudella, sitkeydellä tai hyvällä huumorintajulla.

Minulle käy kumpi vain, yhteisön tapaaminen tai kaveripiirin tapaaminen. On korkea aika päättää, kumpi miittimme on. Uudet tulokkaat ja hiljaiset ottavat vahinkoa, jos eivät tajua tämän olevan kaveripiirin tapaaminen. Ja kuten tämä ketju karusti todistaa, vakiporukka ottaa vahinkoa, jos tätä luullaan yhteisön tapaamiseksi.

Perhonen89

• V.I.P.
  • Kiltti tyttö
  • Galleria
Iso porukka tuottaa kyllä vaikeuksia introverteille ja ujoille ihmisille. Jos on paljon porukkaa, niin pitäisi ehkä yrittä tutustua vain vieruskaveriin sen sijaan, että yrittäisi tutustua koko porukkaan.

Mutta uudet ihmiset pitäisi kuitenkin toivottaa tervetulleiksi miitteihin. Emmehän kai halua leimautua täysin sisäpiirin ihmisiksi?

Draugo

Esittelykierros oli, mutta siitä luovuttiin juuri näiden hiljaisten ja arkojen pyynnöstä. Kaikkea ei voi saada joten hiljaiset joutuvat päättämään haluavatko he mahdollisuuden olla hiljaa vai pakotetaanko puhumaan.

Itse olen käynyt kaveripiirin miiteissä, kuten näissä torstain tapaamisissa ja aiemmin Montussa kun siellä satunnaisesti kokoonnuttiin. Yhteisön miitissä, eli Rsykkeen tiistaimiitissä kävin kerran, mutta en kokenut ilmapiiriä omakseni enkä sen enempää ole niissä käynyt.

Mielestäni osoittaa myös huonoa makua Oululaisilta tulla tähän ketjuun huutelemaan aiemmista tapahtumista vahingoniloisesti, kun ketjua lukemalla selvästi käy ilmi että tässä ollaan demonisoimassa niitä ihmisiä jotka nauttivat nykyisenlaisesta miitistä, olivat he sitten äänekkäitä tai hiljaisia.

mimmu_

• Baarikärpänen
  • tyttö.
  • Galleria
Mielestäni osoittaa myös huonoa makua Oululaisilta tulla tähän ketjuun huutelemaan aiemmista tapahtumista vahingoniloisesti

Ei tässä ole mitään vahingoniloa taustalla.  Minusta on ainakin ihan perseestä että tällaista keskustelua joutuu aikuiset ihmiset käymään ja tuhlaamaan energiaa tällaiseen. Lähinnä halusin tuoda ilmi, että ei yllättä, että tiettyjen ihmisten kohdalla samat asiat vuodesta toiseen nousevat aina esille. Ihannoida saa, mutta kannattaa miettiä miten pitkään sitä omaa napaa jaksaa tuijottaa.
Minä en sentään huutele asiasta tietämättömänä täällä, niinkuin silloiseen ketjuun porukka kävi kertomassa mielipiteitään, tietämättä yhtään mistä on kyse.