Äänestys

Määrittele sukupuolesi. Termien selitykset kommentissa.

Cis-F
Ts-MtF
Tv-F
Tv-M
Ts-FtM
Cis-M
Ston-F
Ston-M

Kirjoittaja Aihe: Foorumin sukupuolijakauma  (Luettu 32100 kertaa)

Kiki

• Vieras
Vs: Foorumin sukupuolijakauma
« Vastaus #15 : 03.08.2016, 11:33 »
Sinänsä mielenkiintoinen havainto on se, että transsukupuoliset ovat tällä foorumilla - ainakin tähän mennessä - hurjasti yliedustettuna! Noin 4,4 % vastanneista. Koko väestössä ts:ien osuus on vain promillen, tai jopa sen osien luokkaa.

Jos mahdollisimman moni vastaisi, saataisiin jo pientä "faktaa" sille ajatukselle että transväki on kinkympää ku muut? Tai sitte on prosessin aikana tullu kaiveltua tuota omaa päätänsä vähän sieltä sun täältä ja samalla löytynyt muutamia muitakin pimeitä ja kiinni olleita kaappeja jotka myös räjähtivät atomeiksi ;D !

Tiittien määrä on aika lähellä "normaalia" osuutta väestöstä. Eri arvioita esitetään eri lähteissä. Osuus väestöstä on "joitakin prosentteja" (2-4%).

Kiki :love:

satula

• Asiakas
  • **
  • siis otanko mä sen nyt suuhun?
  • Galleria
« Vastaus #16 : 03.08.2016, 11:34 »
Kiitos tästä kyselystä Kiki, minusta hyvin olit laittanut vaihtoehtoja.

Olisi hienoa, jos täällä Baarissakin voisi hiukan hienojakoisemmin määritellä sukupuolen ja suuntatumisen, kuten FetLifen puolella voi.

Valitsin Tv-F, kun feminiini puoleni näkyy pukeutumisen ja meikkaamisen tasolla, enkä elä naisena kodin ja bileiden ulkopuolella. Pään sisällä dysforia jyllää kuitenkin jatkuvasti, joten aika näyttää mihin suuntaan laiva kääntyy vai jatkaako samalla kurssilla.

Kiki

• Vieras
« Vastaus #17 : 03.08.2016, 11:48 »
Valitsin Tv-F, kun feminiini puoleni näkyy pukeutumisen ja meikkaamisen tasolla, enkä elä naisena kodin ja bileiden ulkopuolella. Pään sisällä dysforia jyllää kuitenkin jatkuvasti, joten aika näyttää mihin suuntaan laiva kääntyy vai jatkaako samalla kurssilla.
Hyvä esimerkki siitä miten eri tavalla me transihmisetkin sukupolitamme itseämme / toisiamme! Mie pidän sua tiittimiehenä biologiasi vuoksi. Itse valtisit vaihtoehdoksi tiittinaisen :) !

Mutta kuten todettu, mun tehtävä ei ole määritellä sun sukupuolta ;) !

retku

• Vieras
« Vastaus #18 : 03.08.2016, 13:36 »
Olisin valinnut genderqueerin tai androgyynin jos olis ollut vaihtoehtona ;)

orjamies

• Porttikiellossa
  • V.I.P.
  • *
  • Etsin itseäni parenpaa seuraa
  • Galleria
« Vastaus #19 : 03.08.2016, 14:26 »
Miehet loistaa poissa olollaan,,

satula

• Asiakas
  • **
  • siis otanko mä sen nyt suuhun?
  • Galleria
« Vastaus #20 : 03.08.2016, 14:45 »
Itse valtisit vaihtoehdoksi tiittinaisen :) !

Mutta kuten todettu, mun tehtävä ei ole määritellä sun sukupuolta ;) !

Jos tää helppoa ois, niin siitä ei tarvitsis keskustella  ;)

Koska tunnen olevani tiittinä enemmän nainen, kuin pukeutunut mies, niin luontevasti valitsin Tv-F, eli juuri minulla kohdetila ratkaisee. Ymmärrän kyllä hyvin tuon toisenkin lähestymistavan  :love:

Fayle

• Vieras
« Vastaus #21 : 03.08.2016, 18:01 »
Jos koet että sukupuolesi ei ole tuossa luettelossa, valitse lähinnä vastaava.

Sinänsä hassu luettelo, kun luetellaan sukupuolia, ja sit kuitenkin on kaksi "sukupuoletonta" valintaa, jotka kuitenkin on jotakin sukupuolta. Sukupuolettomana en siis voi vastata kyselyyn, kun sitä ei ole mulla eikä tuossa luettelossa. ;)

Muuten kyllä pisteet termistöstä, poislukien yllä viitatut.

Kiki

• Vieras
« Vastaus #22 : 03.08.2016, 22:04 »
... sit kuitenkin on kaksi "sukupuoletonta" valintaa, jotka kuitenkin on jotakin sukupuolta.
Joitakin aikoja sitten kartassani oli 7 sukupuolta juurikin sen vuoksi että oli vain yksi sukupuoleton. Kun olen todennut että sukupuolettomia ihmisiä "asuu" sekä miehen, että naisen biologialla varustetuissa kehoissa, lisäsin toisen sukupuolettoman. Toki koko kartan voisi typistää neljään sukupuoleen, biologiasta välittämättä. Eihän se sukupuoli jalkojen välissä ole  :o !

Pelkistettynä siis: Cis, ts, trandsgender, sukupuoleton.

Chmlnidae

• Vieras
« Vastaus #23 : 03.08.2016, 22:09 »
"Mielekäs sana on inhimillisen tietoisuuden mikrokosmos." -Vygotski

Eli koska kieli on tärkein kommunikoinnin muoto - jossa myös näkyy tietoisuutemme kehitys ja historia, saavutuksemme, ymmärrän hyvin miksi on oleellista että käytetään oikeita termejä. Se sitten että -kuten kettu viittasi esimerkein - ei oteta huomioon sanojan tosiasiallisia tarkoitusperiä on toki kurjaa. Silti on oleellista korjata väärää tai vanhentunutta terminologiaa (kuten ylläolevasta lainauksesta voi päätellä).

Cis-nainen ilmeisen painavalla normi feminiinistä maskuliinisemmalla aivorakenteella (jos joitakin tutkijoita tahtoo uskoa...jotain neurologista höttöä...). Lapsena resuinen poikatyttö, teininä ja nuorena crossaaja, myöhemmin naisellisuudella ja sukupuolilla leikittelijä. Jossain määrin normifoobinen ja auktoriteettivastainen. Ihan ittenäni oon aina viihtyny. Joku on joskus - kun olin vielä nuori ja kapinallinen - sanonut etten ole oikea nainen kun keskustelussa sanat loppuivat, häneltä. Pyysi ottamaan nyrkein mittaa pihalle, en lähtenyt, mutta oletan että kyseessä oli normiheteromies (jossain komeuskilpailuissa oikein palkittu orhi).

IKRM

• V.I.P.
  • kizzzan Herra
  • Galleria
« Vastaus #24 : 03.08.2016, 22:29 »
Miehet loistaa poissa olollaan,,

Se johtuu siitä, että me ollaan Miehiä, eikä mitään cis-miehiä, vähän kuin naisetkin täällä on suurelta osin naisia eikä mitään cis-naisia. 

En edelleenkään ymmärrä, minkä vuoksi trans-ihmiset rakentaa tietoisesti vesiestettä 'tavallisten ihmisten' ja itsensä välille.

IKRM

talvenjäähile

• Vieras
« Vastaus #25 : 03.08.2016, 23:16 »
Aloitukseen vastauksena; identiteettini on transgender, androgyyni, queer ja sukupuoleton. Suuntaus aseksuaali ja transsuuntautunut, hieman ehkä myös pan (ja kinky), toisinaan ilmaisen sen vain "määrittelemätön" koska seksuaalisuus on laajempi asia kuin em. määritelmät. Suoraa valintaa en siis voinut äänestyspalleroista tehdä.

Heti kun lakiin tulee maininta kolmannesta sukupuolesta (tänne tuppumaahan aikaisintaan seuraavalla vuosituhannella) niin vaihdan luokittelun siihen. En ole koskaan käyttänyt mitään hormoneita enkä ole menossa prosessiin koska mielestäni se halventaa ihmisen itsemääräämisoikeutta (kannatan queersaatiota). Pisteet kuitenkin ihmisille jotka ovat kestäneet sen ristikuulusteluhelvetin ja pystyneet jatkamaan elämäänsä!

Yksityisellä olen jättänyt yläetuosastosta tavaraa leikkauspöydälle kahteen kertaan, eivät ole vielä valmiit mutta alkuperäinen tilanne oli 2 erikokoista, lähes maassa laahaavaa jätesäkkiä joten tämän hetkinen tilanne on valtava voitto alkuperäiseen verrattuna, elämänlaatua ei voi verrata aikaisempaan ja elän tavallaan jatkoajalla, joten todella kiitollinen elämälle että olen päässyt toteuttamaan toimenpiteet. Sisuksista eli alakerrasta on vielä ylimääräisiä paloja poistamatta, saattaa olla että toteutan tai sitten en, paljon riskejä mutta terveydelliset syyt ratkaisevat asian aikanaan.

Lainaus
Se johtuu siitä, että me ollaan Miehiä, eikä mitään cis-miehiä, vähän kuin naisetkin täällä on suurelta osin naisia eikä mitään cis-naisia. 

En edelleenkään ymmärrä, minkä vuoksi trans-ihmiset rakentaa tietoisesti vesiestettä 'tavallisten ihmisten' ja itsensä välille.

Termeillä on helpompi puhua asioista ymmärrettävästi vaikkei suurin osa väestöstä tiedä asioista juurikaan. Cis-termejä käytetään lähinnä vastineena trans-termille, tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden takia. Kun yhteiskunta luokittelee transut niin miksei transihmiset luokittelisi cis-ihmisiä.

Jokaisen asiasta kiinnostuneen ja kiinnostumattoman kannattaa vilkaista Transtukipisteen sanastoa, siellä on suurin osa nykyisin käytössä olevista termeistä selitettyinä, pitää aina välillä itsekin kerrata termistöä. http://transtukipiste.fi/hlbtiq-sanasto/

IKRM

• V.I.P.
  • kizzzan Herra
  • Galleria
« Vastaus #26 : 03.08.2016, 23:35 »
Kun yhteiskunta luokittelee transut niin miksei transihmiset luokittelisi cis-ihmisiä.

Lähinnä mietin trans-ihmisten omaa etua, sitä miten voisivat parantaa omaa sopeutumistaan yhteiskuntaan.

Luokittelemisella eivät aja omaa etuaan, vaan vastakkainasettelua.

Toki, jos sitä haetaan, niin silloin kyllä ovat valinneet oikean tien.

IKRM

Nick

• Vieras
« Vastaus #27 : 03.08.2016, 23:56 »
Vähemmistöön kuuluvilla on tarve kuulua enemmistöön, siksi vähemmistö jakaa ja luokittelee porukkaa pienempiin osiin ollakseen enemmistöä.

Ei niin kovin rationaalista, älyllinen liittoutuisi, hakisi tukea mutta kun ei.

Palatakseni takaisin otsikon aihepiiriin, uskon että vähemmistöt ovat täällä yliedustettuina koska skene  kokonaisuudessaan on suvaitseva ja supporttaa toisiaan. Mikä on hieno asia.

talvenjäähile

• Vieras
« Vastaus #28 : 03.08.2016, 23:58 »
Vastakkainasettelu vaikuttaisi olevan enemmän muiden kuin hlbtiqa-ihmisten itsensä aiheuttamaa. Yhteiskunnassa vallitsevana tilanteena on ollut luokittelu nainen/mies. Ihmiset jotka kokevat kuuluvansa ko. binäärisen sukupuolijakauman ulkopuolelle, tarvitsevat termejä ilmaisemaan mitä ovat ja miten kokevat sukupuolisuutensa, samoin on suuntausten kanssa. 

Tietysti olisi parasta jos kenenkään ei tarvitsisi luokitella ketään ja ihmiset saisivat olla mitä ovat mutta jos transihmiset eivät pidä ääntä oikeuksistaan elää omana itsenään niin luokittelu pysyy nainen/mies jakaumassa. Transihmisten/muunsukupuolisten/sukupuolettomien ym. tilanne on saman kaltainen kuin homoilla muutama kymmenen vuotta sitten ja Kiitos aiempien sukupolvien barrikadeilla olemisen ja aktiivisuuden, homojen ja lesbojen asema sekä yleinen hyväksyttävyys ovat parantuneet huomattavasti.

Kun on syntynyt väärään ruumiiseen, elää siinä ja joutuu kokemaan rakenteellista syrjintää 24/7/365 niin hyvin helposti vetää termistön esiin silloin kun kokee tulleensa luokitelluksi väärin ja koettaa kertoa miten asiat ovat. Jokainen ansaitsee tulla kohdelluksi sellaisena kuin on, ei pelkästään sellaisena kuin ulkomuoto kertoo. Jos miestä haukutaan ämmäksi, se aiheuttaa yleensä voimakkaan vastareaktion. Transihmiset joutuvat kokemaan vastaavaa mutta vielä paljon viiltävämmin satuttavaa nimittelyä jatkuvasti.

Lainaus
Palatakseni takaisin otsikon aihepiiriin, uskon että vähemmistöt ovat täällä yliedustettuina koska skene  kokonaisuudessaan on suvaitseva ja supporttaa toisiaan. Mikä on hieno asia.

Tuntuu kyllä enemmän että täälläkin cis-sukupuoliset ja heterot olisivat enemmistönä, totta kuitenkin että kinkyilyssä skaala on niin laaja että suvaitsevaisuutta saattaa löytyä enemmän. Ainakin toivottavasti :love:!

Viridian

« Vastaus #29 : 04.08.2016, 00:18 »
Aloitukseen vastauksena; identiteettini on transgender, androgyyni, queer ja sukupuoleton. Suuntaus aseksuaali ja transsuuntautunut, hieman ehkä myös pan (ja kinky), toisinaan ilmaisen sen vain "määrittelemätön" koska seksuaalisuus on laajempi asia kuin em. määritelmät. Suoraa valintaa en siis voinut äänestyspalleroista tehdä.
Lainaus

Termeillä on helpompi puhua asioista ymmärrettävästi vaikkei suurin osa väestöstä tiedä asioista juurikaan. Cis-termejä käytetään lähinnä vastineena trans-termille, tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden takia. Kun yhteiskunta luokittelee transut niin miksei transihmiset luokittelisi cis-ihmisiä.

Niin, 8 palleroa ei näytä riittävän kellekään mihkään. Jos kerran termit on tärkehiä ja ihmisen pitäisi saada määritellä itse itsensä, ja muiden pitäisi kunnioittaa sitä määrittelyä. Niin miten sitten voi olla mahdollista, että yhteiskunnan luokittelun tai jonkun muun yksittäisistä ihmisistä riippumattoman syyn perusteella transihmiset saavat kuitenkin rikkoa omaa sääntöään ja keksiä muille ihmisille termejä, ja olla käyttämättä henkilöiden itse itsestään käyttämiä termejä? Tällä tavalla sitä lisätään tavisten intoa kyttäillä jostain mikä milloinkin on virallinen termi, mitä saa muista käyttää, jos se ei päde toisinpäin.

Itse käytän itsestäni termiä ihminen, sukupuoleltani olen nainen. Naisena olossa on hyviä puolia, ja huonoja puolia, kuten taitaa olla kaikissa muissakin vaihtoehdoissa. Se, olisiko elämäni ollut erilaista miehenä, on aika selvää. Olisiko se ollut parempaa vai huonompaa, on vähemmän selvää ja kilttinä ihmisenä pelaan korteilla mitä olen käteeni saanut. Sukupuolen myötä tulee pakettiin kaikkea muuta, mistä osa liittyy suoraan sukupuoleen, osa on sitä yhteiskunnan tekoa ja voisi olla toisinkin.

Olisihan se kätevää, jos saataisiin systeemi, missä sukupuoli ei määritä ihmisen todellisuutta, mahdollisuuksia elämässä, jne. Tällä hetkellä näyttää valitettavasti siltä, että merkitys senkun suurenee, ainakin palleroiden kasvavasta määrästä päätellen. Mutta se taisteltava asia pitäisi olla ihmisten tasaveroisuus sukupuolesta tai sukupuoleen päätymisen tavasta riippumatta, esimerkiksi mahdollisuuksissa perheen perustamiseen, ja siihen taisteluun tarvittaisiin myös tavisten joukkovoimaa, vastakkainasettelulla se puoli helposti laahaa.

Luulen, että tähän kyselyyn vastataan eri prosentein, kuin foorumin sukupuolijakauma oikeasti on, ehkä monesta syystä. Jos tässä ketjussa ei olisi päädytty väittämään, että tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden vuoksi minun olisi määriteltävä itseni jollain vieraalla termillä, olisin vain jättänyt vastaamatta. Kun kerran päädyttiin, niin nyt kerroin sitten oman syyni. Silti laittaisin nimeni jokaiseen adressiin missä vaadittaisiin pakollisesta steriloinnista luopumista prosessin osana, tai vastaavia ihmisyyteen liittyviä perusasioita, vaikka sen kerääjä ei haluaisi nimiä cis-saastalta (niin, siksihän meitä saa kutsua, ja on tälläkin foorumilla kutsuttu, koska yhteiskunta ja historia sitä ja tätä..).

Vir

ps. jos se nyt ketään lohduttaa, niin myös useimmat naiset loukkaantuvat jos heitä haukutaan ämmiksi, sana sisältää muutakin arvolatausta kuin sukupuolen, samoin termi cis-nainen ei ole arvolatauksista vapaa, se vaan tekee sen eri tavalla