Äänestys

Määrittele sukupuolesi. Termien selitykset kommentissa.

Cis-F
Ts-MtF
Tv-F
Tv-M
Ts-FtM
Cis-M
Ston-F
Ston-M

Kirjoittaja Aihe: Foorumin sukupuolijakauma  (Luettu 32101 kertaa)

Kiki

• Vieras
Foorumin sukupuolijakauma
« : 02.08.2016, 15:46 »
Hei!

Kun tajusin viimein oman transihmisyyteni noin 7 vuotta sitten, käsitykseni ihmisten sukupuolesta räjähti atomeiksi. Jouduin rakentamaan ihan uuden sukupuolikartan, jonka mukaan nykyään elän. Sukupuolia on siinä kahdeksan. Tiedän että ulkopuolellekin vielä jää väkeä mutta vähemmällä mie en ainakaan pärjää! Intersukupuolisia en ole tähän ottanut mukaan ollenkaan. Lähinnä vaihtoehdot kuvailevat psyykkisen ja biologisen sukupuolen suhdetta. Sukupuolet on järjestetty psyykkisen sukupuolen mukaan niin että ekana on nainen. Järjestys voisi jonkun mielestä olla toinenkin mutta mun mielestä se menee näin. Transsukupuoliset ovat heti cissujen vieressä ja häilyvät on siellä keskellä. Sukupuolettomat pistin loppuun.

Jos koet että sukupuolesi ei ole tuossa luettelossa, valitse lähinnä vastaava.

Oma valintani on nro 2 / Ts-MtF.

Lyhenteiden selitykset:
F = nainen
M = mies
Cis = Cis-sukupuolinen on henkilö joka kokee että korvien ja jalkojen välissä on SAMA sukupuoli. Siis ei mikään transvariaatio.
Tv = Transvestiitti = Pääsääntöisesti biologiseen sukupuoleensa tyytyvä henkilö joka tykkää vierailla välillä siellä toisellakin puolella. Häilyvä sukupuoli.
Ts = Transsukupuolinen = Transsukupuolisuusdiagnoosin (F64.0) jo saanut, tutkimuksissa oleva tai muusta syystä sellaiseksi itsensä kokeva henkilö
MtF = Male to Female - "miehestä naiseksi"
FtM = Female to Male - "naisesta mieheksi"
Ston = Sukupuoleton. Biologia on mitä on (F tai M). Ei koe tarvetta ilmentää itsessään mitään sukupuolta.

Looginen jatko olisi tietenkin määritellä myös seksuaalinen suuntaus. Kun sukupuolia on kahdeksan, eri variaatioita tulee 64 kpl !! Plus se "PAN"  ;D !

En jaksa värkätä luetteloa.

Kiki  :love:

Kettu vinossa

• Vieras
Vs: Foorumin sukupuolijakauma
« Vastaus #1 : 02.08.2016, 16:14 »
Olen genderqueer naisen fyysisillä piirteillä. Jos olisin miljonääri niin saattaisin ehkä jotain kirurgisia juttuja harkita (kuten tissien poistoa) että olisin vähemmän feminiini. Mutta muuten ei ole tarvetta mennä leikeltäväksi tai hormoneilla hoidettavaksi.
« Viimeksi muokattu: 02.08.2016, 18:39 kirjoittanut Kettu vinossa »

Perhonen89

• V.I.P.
  • Kiltti tyttö
  • Galleria
« Vastaus #2 : 02.08.2016, 16:33 »
Olen cis-sukupuolinen nainen. Mietin juuri, etten ole oikeastaan kaivannut miehen vartaloon tai halunnut olla mies ylipäätänsä. Jotenkin sitä vain viihtyy naisen vartalossa ja naisena ylipäätänsä. :)

PinkCat

• Bizarre Club
  • V.I.P.
  • *
  • nylkky
  • Galleria
« Vastaus #3 : 02.08.2016, 16:42 »
Onko nämä nyt niitä virallisia termejä joita voi (saa) käyttää ilman että joku ottaa siitä itseensä ja alkaa itkeä kun sanotaan väärin ja loukataan?
(En viittaa ketjun aloittajaan, vaan olen vain yleisesti huomioinut että tämä terminologia on kovin herkkä aihe enkä tiedä mitä sanoja tai nimityksiä sukupuolista saa käyttää niin ettei joku pahoita mieltään)

Sosumi

• Baarikärpänen
  • Hurt me please
  • Galleria
« Vastaus #4 : 02.08.2016, 16:45 »
Tyttö.
« Viimeksi muokattu: 04.08.2016, 17:05 kirjoittanut Sosumi »

IKRM

• V.I.P.
  • kizzzan Herra
  • Galleria
« Vastaus #5 : 02.08.2016, 16:50 »
.
« Viimeksi muokattu: 02.08.2016, 17:14 kirjoittanut IKRM »

Kettu vinossa

• Vieras
« Vastaus #6 : 02.08.2016, 18:37 »
Onko nämä nyt niitä virallisia termejä joita voi (saa) käyttää ilman että joku ottaa siitä itseensä ja alkaa itkeä kun sanotaan väärin ja loukataan?
(En viittaa ketjun aloittajaan, vaan olen vain yleisesti huomioinut että tämä terminologia on kovin herkkä aihe enkä tiedä mitä sanoja tai nimityksiä sukupuolista saa käyttää niin ettei joku pahoita mieltään)

Ole huoleti. Vaikka käyttäisit oikeitakin termejä, niin taatusti pahoitat jonkun mielen. Onhan täällä loukkaannuttu siitäkin, kun jotkut edes kehtaavat väittää että on olemassa muitakin identiteettejä kuin nainen ja mies...

Kiki

• Vieras
« Vastaus #7 : 02.08.2016, 18:48 »
Hyvä ja turvallinen (?) kattotermi meikäläisille on "transihminen". Tosin siitäkin saattaa joku vetää herneen nenukkaan  :-\ ! Sattuu nimittäin olemaan niin että moni transsukupuolinen on niin vahva omassa sukupuolessaan että identifioi itsensä ihan selkeästi vaan naiseksi tai mieheksi. Ilman erottelua cissuista. He haluavat poissulkea koko entisen elämänsä väärässä kehossa. Ovat miehiä tai naisia muiden seassa. Yleensä he ovat myös niin "läpimeneviä" että eroa ei huomaa taitavakaan tarkkailija. Ei edes genitaaleista. Esim. neovagina kyetään nykyään tekemään jo niin hyvin että seksuaalinen nautintokin on ihan aitoa eikä teeskentelyä. Toimivia "pelejä" rakentelevat ;) ! Pöksyt kastuu siinä missä muillakin  :)) !

Itse olen neljän lapsen biologinen isä. Lapseni kutsuvat minua termillä "iskä". Mie nyt vaan en pysty asemoimaan itseäni "samalle viivalle" cis-naisten kanssa. Äidiksi minusta ei ole. Tosin moni äiti-ihminen on mulle sanonut että minussa on enemmän naista kuin heissä  :P !

Ongelma tulee siitä että "mie määrittelen sukupuoleni eri tavalla kuin minä sie minut näet"! Noin niinku pelkistettynä. Olen kokemusperäisesti havainnut että minua pidetään usein "muiden taholta" enemmän naisena kuin edes itse koen! Normaalissa arjessa. Sitten kun mennään seksiin - kuten tällä foorumilla on tapana - ja genitaalit alkaa kiinnostamaan, niin taas pitää miettiä että miten tähän nyt pitää suhtautua  :o ?

Ota näistä (meistä) nyt sitte selevä  :o ! Kannattaa nykästä hihasta ja tutustua lähemmin. Jos ihminen on avoimesti trans - kuten mie - tästä aiheesta keskustellaan rakentavassa hengessä mielellään. Pääsääntöisesti ihan mukavia ihmisiä ollaan me. Kin :) !

Seta ylläpitää viimeisimpään tietoon ja kokemukseen perustuvaa sateenkaarisanastoa. Suosittelen tutustumaan :) !
http://seta.fi/hlbtiq/

Kiki :love:

Kettu vinossa

• Vieras
« Vastaus #8 : 02.08.2016, 19:15 »
Kikillä onneksi on oikea asenne! 8)

Tällä foorumilla kun on ollut jonkun verran ihmisiä, jotka ovat loukkaantuneet verisesti toisten käyttämistä vääristä seksuaali- tai sukupuoli-identiteettiin liittyneistä termeistä. He ovat asennoituneet niin, että kukaan ei mainitse väärää termiä vahingossa, vaan aina on kyse tahallisesta herjaamisesta. Ja siinä ei selittelyt ja anteeksipyyntelyt auta - väärää termiä käyttänyt ihminen on heille aina suvaitsematon idiootti.

Varmaan yleisimpiä vahinkoja on, että joku mainitsee "sukupuolenvaihdoksen" vaikka sen pitäisi olla "sukupuolenkorjaus", tai käyttää sanaa "transu" väärin. Ja muitakin esimerkkejä löytyy. Eikä ne yleensä ole mainittu silkkaa ilkeyttään, vaan on tapahtunut puhdas huolimattomuusvirhe.

Kannattaisi varmaan opetella asiayhteys. Jos joku haluaa loukata, vihan varmasti löytää tekstistä helpommallakin tavalla kuin piilotettuna sanojen merkityksiin. Ettei käy esimerkiksi näin:
A: "Minun mielestäni sukupuolenvaihdokseen liittyvien toimenpiteiden pitäisi olla huomattavasti halvempia kaikille ja helpommin saatavilla."
B (sukupuolta korjannut henkilö): "Sinä suvaitsematon idiootti ja paukapää!"
Tai:
A: Kaikki transihmiset ovat idiootteja ja joutuisivat mielisairaalaan.
B (transihminen): "Oi, oikein hyvä että osaat käyttää oikeaa termiä meistä! Hyvä juttu! Halataan kun tavataan!"

Ride

• Vieras
« Vastaus #9 : 02.08.2016, 19:31 »
Jostain syystä niin monelle ihmiselle merkkaa enemmän sanat kuin tarkoitus. Jos on koko ikänsä kuullut puhuttavan sukupuolen vaihdoksesta, niin aika vaikea sitä on oppia tai edes havannoida, että nykyisin on käytössä termi korjaus.
Kun koko lapsuus opetettiin, että mustat ovat neekereitä, niin kyllä se neekeri tuppaa edelleen helposti olemaan neekeri, ilman minkäänlaista loukkaamis tarkoitusta.
Muutenkin ihmisten pitäisi enemmän miettiä tarkoitusta sanojen ja lauseiden takana, eikä vain heti loukkaantua tai suuttua.

Kiki

• Vieras
« Vastaus #10 : 02.08.2016, 19:38 »
Muutenkin ihmisten pitäisi enemmän miettiä tarkoitusta sanojen ja lauseiden takana, eikä vain heti loukkaantua tai suuttua.

:love:

Lailai

« Vastaus #11 : 02.08.2016, 20:01 »
Vastasin kyselyyn, että olen cis-nainen ja olen ollut aina tilanteeseen ihan tyytyväinen.

Kiki

• Vieras
« Vastaus #12 : 03.08.2016, 00:45 »
Kuvittelin ihan jotain muuta.

Tämähän on TYTTÖ-Baari  :love:!

Kiki  :love:

onez

« Vastaus #13 : 03.08.2016, 03:41 »
Olisin valinnut genderqueerin tai androgyynin jos olis ollut vaihtoehtona ;)

Pohjimmiltani oon kai melko femme, mutta aika tomboy henkinen. Tutkimuksiin oon matkalla ja hormooneita olis kiva kokeilla että auttaako oloon.. tissitkin olis kyl aika makeet  8). Mutta lähinnä jotain selkoa omiin pähkäilyihin sieltä kai haen. Toivottavasti joku päivä Suomeenkin tulee kolmas sukupuoli viralliseks niin elämä helpottuu monilla :).

Kiki

• Vieras
« Vastaus #14 : 03.08.2016, 11:23 »
Olisin valinnut genderqueerin tai androgyynin jos olis ollut vaihtoehtona ;)
Joo. tuo on valitettava puute tuossa mun sukupuolikartassa. Sijoitan TG:t kuitenkin tuonne häilyvien joukkoon. Tiitit, genderblenderit, androgyynit, queerit yms.

Toivottavasti joku päivä Suomeenkin tulee kolmas sukupuoli viralliseks niin elämä helpottuu monilla :).
Meikin olisin mieluiten se "muu". Koen itseni ihan selkeästi nimenomaan trans-ihmiseksi. Ei mies. Ei nainen. Tai molempia  ;D ! Transnainen  :love:!

Mulla on vielä miehen hetu kun ajattelin pitää sen. Kun en voi juridisesti olla sitä sukupuolta mitä haluan, mulle on herttaisen yhdentekevää, kumpi se noista vääristä on? Asiaa transpolilla hetken pähkäiltyämme, totesimme että asiat vaan sujuvat jatkossa joustavammin kun nassu ja hetu ovat lähempänä toisiaan. Esim. passikuvan sukupuolimerkintä vastaa (toivottavasti) paremmin kuvaa ;)!

Loka-marraskuussa haen Hesan transpolilta sen viimeisen kolmesta lapusta, joka tarvitaan hetun muutokseen. Sitte vaan maistraattiin ja musta tulee juridisesti nainen.