Äänestys

Määrittele sukupuolesi. Termien selitykset kommentissa.

Cis-F
Ts-MtF
Tv-F
Tv-M
Ts-FtM
Cis-M
Ston-F
Ston-M

Kirjoittaja Aihe: Foorumin sukupuolijakauma  (Luettu 32097 kertaa)

Kettu vinossa

• Vieras
Vs: Foorumin sukupuolijakauma
« Vastaus #90 : 06.08.2016, 17:43 »
Kaikkia maailman ihmisiä kohdellaan paskasti, kuulutpa mihin ryhmään tahansa. Syynä voi olla seksuaalinen tai sukupuolinen erilaisuus, mutta myös köyhyys, rikkaus, työttömyys, kodittomuus, tahallinen tai tahaton lapsettomuus, yksinäisyys, älykkyys, mielipiteet, eettiset kannanotot, ulkonäkö, vaatteet, paino, ikä, ihonväri, uskonto, uskonnottomuus, kansalaisuus, poliittinen suuntaus, harrastukset, henkiset tai fyysiset sairaudet, henkinen tai fyysinen vammaisuus, jne. Myös cis-sukupuolinen voi joutua lukuisiin ongelmiin vain sukupuolensa takia. Aina löytyy syy syrjiä, pahoinpidellä tai murhata.

"Mutku myös valkoisia lihaa syöviä heteromiehiä syrjitään! Olkaa nyt hiljaa omista ongelmistanne!"

Hyvin yleinen ja aina yhtä epärehellinen vastaus, kun puhutaan johonkin vähemmistöryhmään kohdistuvista ongelmista.

Toinen yleinen ja aina yhtä naurettava vastaus on valkoisten heteromiesten ohjeet siitä, miten trans-ihmisten tulisi sopeutua yhteiskuntaan.

Jokuhan trans-aktivistihan voisi tähän kaivaa esimerkiksi jonkun tilaston Suomesta, vaikkapa parilta viime vuodelta, miten paljon täällä on syrjitty, pahoinpidelty ja tapettu cis-ihmisiä, verrattuna sitten trans-ihmisiin. Voisi kuvitella, että cis-ihmisiä on kuitenkin enemmän uhreina, myös suhteutettuna koko väestöön.

Entäs miten se tulkitaan, jossa pahoinpitelijä ja tappaja ei edes tiennyt uhrin olevan trans? Onko se edelleenkin viharikos trans-ihmistä kohtaan?

Aika moni on Suomessa joutunut pahoinpitelyn tai tapon uhriksi vaan siksi, kun on vain ollut väärässä paikassa väärään aikaan, kun joku känniläinen tai huumeveikko on alkanut riehumaan. Silloin ei ole paskankaan väliä, onko uhri tai tekijä cis vai trans.

On myös otettava huomioon se, etteivät kaikki ihmiset julkisesti ole missään kertoneet ovatko he cis vai trans. Saattaahan rikollinenkin olla trans, mutta ei ole tehnyt rikostaan oman tai toisen sukupuoli-identiteetin takia.

• Rsyke
  • Asiakas
  • *
  • Miu mau.
  • Galleria
    • Kumikisu
« Vastaus #91 : 06.08.2016, 20:01 »
Niin cis-ihmisten ongelmathan syntyvät siitä että he ovat cis-ihmisiä, eikös vaan. Ihmiset saa esim. fuduja koska ovat cis.

Hyvä meininki täällä. Jo ihan kyselynkin osalta. Vittu sarcasm.

Hyi helvetti mitä jäätävää paskaa melkein koko ketju.

Regulus

• Asiakas
  • **
  • This dog doesn't bark but bites
  • Galleria
« Vastaus #92 : 06.08.2016, 20:35 »
Stoge, eli jos ei voi synnyttää omaa biologista lasta niin sellasta ei pitäis voida laittaa alullekaan? ;D Miksi pitäisi ottaa ihmisiltä pois mahdollisuus biologiseen jälkikasvuun, jos he eivät voi ns. luonnollisellla tavalla sitä hankkia?

Koska jos on mies josta tulee nainen niin nainen ei voi siittää lasta ja jos voi niin se on mies.
Koska jos on nainen josta tulee mies niin mies ei voi synnyttää lasta ja jos voi niin se on nainen.

Lisääntyminen/lapset yleensäkin on se ainoa kompastuskivi joka erilaisissa trans asioissa mua häiritsee.
Aikuiset ihmiset tehköön miltä tuntuu sen mukaan haluavat.

Jos kuvioihin tulee lapsia niin asiat muuttuvat täysin.

Ne transut/homot joiden kanssa itse joskus keskustellut vähän enemmän ja jotka ovat valinneet lapsettoman tien
kaikki kertovat sen pääasiallisesti johtuvan siitä, että se paska jonka he ovat itse joutuneet kokemaan,
he eivät halua sen siirtyvän lastensa koettavaksi sen vuoksi mitä he itse ovat.

Toisinsanoen, koska nyky maailmassa (olkoon se nyt mistä tahansa johtuvaa) on suuri riski että "poikkeavien"
lapset saavat aivan helvetisti paskaa niskaansa esim. koulussa, niin riskin vastuu tästä on vanhemmilla.

Oliks tarpeeks sekavaa ?  :o

Hmmhm, ehkä mä ymmärsin pointin. Mut sit on se juttu, että kun kaikki transsukupuoliset ei halua leikkauksiin. Jotkut on ihan tyytyväisiä kroppaansa, vaikka se ei ihan sitä perinteistä käsitystä heidän sukupuolesta vastaiskaan. Jotkut haluaa vain rintakehän korjauksen, mutta ei sukupuolielinten korjausta. Jotkut taas molemmat. Mutta kaikissa näissä tapauksissa voidaan lisääntymiskyky säilyttää, sieltä voidaan sitten ottaa niitä siittiöitä tai munasoluja ja hedelmöittää lapsi alulle jossain koeputkilossa, käsittääkseni. Pakkosterilisaation ollessa voimassa näin ei kuitenkaan voida tehdä, vaan mahdollisuus biologisiin lapsiin poistetaan kokonaan, halusi sitten transsukupuolinen leikkauksia ja hormoneja tai ei. Aika julmaa mun mielestä, että pakko on kuitenkin tollasiin toimenpiteisiin ryhtyä jos haluaa muuttaa juridisen, papereissa lukevan sukupuolensa.
Mun mielipide taas on se, että voitais luopua mm. sukupuolitetusta henkilötunnuksesta kokonaan, ihan turhahan se on  :D

Ja mitä niihin lapsiin tulee, niin ei, riski lapsen kiustatuksi/syrjityksi tulemisesta ei todellakaan ole vanhempien vastuulla. Mutta riski kiusaamisesta ylipäätään on kaikkien vanhempien vastuulla, opettaisivat nyt saatana lapsensa käyttäytymään. Mulle ainakin olis tullu äitiltä selkään lapsena jos olisin kiusannu koulussa. Mut onneks olin vaan kiusattu ;D

Sen sijaan tässäkin ketjussa on useampi mies- ja naissukupuolinen yrittänyt antaa hyviä ohjeita joilla trans-ihmiset vois helpottaa omaa sopeutumistaan yhteiskuntaan.

Mä en kyllä ole nähnyt tääällä yhtään hyvää ohjetta siitä miten trans-ihmiset voisivat helpottaa omaa sopeutumistaan.
Ja mitä tähän tulee:

Pointtina minulla oli, enemmänkin, että ehkä sen sijaan että vaatii diagnoosin saamisen helpottamista, kannattaiskin vaatia diagnoosin mahdollistamien asioiden vähentämistä, silloin diagnoosin saaminen helpottuis.

Että mitähän vittua. Vaatia diagnoosin mahdollistamien asoiden vähentämistä? Ja paljonkohan niitä asioita sitte tällä hetkellä on? Edes diagnoosin saaminen ei riitä juridisen sukupuolen vahvistamiseen, vaan siihen vaaditaan myös se sterilisaatio. Käsittääksenia ainoat asiat, mihin transdiagnoosi oikeuttaa, on leikkaukset ja hormonihoidot. Ja aivan täysin yhtälailla näihin kahteen oikeuttaa se, että on esim. syövän tai muun asian takia menettänyt kehostaan vaikkapa elimiä. Ei siis ole transihmisten yksinoikeus nämä korjausleikkauksetkaan.
Diagnoosin saamista taas mielestäni ei tarvitse helpottaa. Mutta systeemissä on kyllä parannettavaa, kun huonolla tuurilla jää trans-diagnoosi saamatta siksi että et tarpeeksi hyvin vastaa luonteenpiirteiltäsi ja ajatusmaailmaltasi sitä perinteistä mallia, minkä yhteiskunta on miehestä ja naisesta asettanut. Eli siis jos olet vaikka transmies, ja satut tykkäämään niinsanoituista naisten jutuista, niin ei diagnoosia välttämättä tipu. Koska eihän tietenkään cis-miehetkään tykkää mistään, mikä luokitellaan "naiselliseksi".

IKRM

• V.I.P.
  • kizzzan Herra
  • Galleria
« Vastaus #93 : 06.08.2016, 21:14 »
Mä en kyllä ole nähnyt tääällä yhtään hyvää ohjetta siitä miten trans-ihmiset voisivat helpottaa omaa sopeutumistaan.

Täysinäiseen kuppiin ei voi kaataa.

IKRM

stoge

• PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Väkivalta kuuluu makuuhuoneeseen
  • Galleria
« Vastaus #94 : 06.08.2016, 21:20 »

Ja mitä niihin lapsiin tulee, niin ei, riski lapsen kiustatuksi/syrjityksi tulemisesta ei todellakaan ole vanhempien vastuulla. Mutta riski kiusaamisesta ylipäätään on kaikkien vanhempien vastuulla, opettaisivat nyt saatana lapsensa käyttäytymään. Mulle ainakin olis tullu äitiltä selkään lapsena jos olisin kiusannu koulussa. Mut onneks olin vaan kiusattu ;D

Se unelma siitä että nyky maailmassa "poikkeavien" lapsi hyväksyttäisiin on toki kaunis mutta kun se ei ole niin.
Enkä nyt tarkoita ainoastaan seksuaalivähemmistöjä.

Tässä tilanteessa sitten vanhemmat joutuvat punnitsemaan vallitsevien olosuhteiden mukaan sen onko riski esim. kiusaamisesta
niin suuri että lapsi jätetään tekemättä/adoptoimatta jne.

Kaikki lapsiin kohdistuvat päätökset pitää tehdä lapsen kannalta eikä omien halujen perusteella.
Vastuu päätöksestä on sen tekijöillä, vanhemmilla.

Itse en ole koskaan "hankkinut" lapsia siitä syystä, että en ole pystynyt takaamaan että tekoni perusteilla tai "olemalla minä" turvaisin
lapselle tarpeeksi vakaan kasvuympäristön jossa minusta johtuvista syistä lapseen ei kohdistuisi mitään 'pahaa'.

:o

Alexios

• Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Truuhampster
  • Galleria
« Vastaus #95 : 06.08.2016, 21:38 »
Se unelma siitä että nyky maailmassa "poikkeavien" lapsi hyväksyttäisiin on toki kaunis mutta kun se ei ole niin.

Aika moni nykyään itsestäänselvä asia oli joskus kaunis unelma, jonka ihmiset menivät ja toteuttivat.

Lunttu

• V.I.P.
  • Center Of Attention Whore
  • Galleria
« Vastaus #96 : 06.08.2016, 21:40 »
En oo mitenkään lastenteon suuri puolesta puhuja, päin vastoin (mun mielestä kenenkään ei pitäis lisääntyä),
mut toi stogen kiusaamisjuttu on ihan yhtä paskaa kun, että raiskauksen uhrin pukeutuminen ois mikään syy raiskata tai millään tapaa lieventävä asianhaara..

Alexios

• Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Truuhampster
  • Galleria
« Vastaus #97 : 06.08.2016, 21:45 »
En oo mitenkään lastenteon suuri puolesta puhuja, päin vastoin (mun mielestä kenenkään ei pitäis lisääntyä),
mut toi stogen kiusaamisjuttu on ihan yhtä paskaa kun, että raiskauksen uhrin pukeutuminen ois mikään syy raiskata tai millään tapaa lieventävä asianhaara..

Lähestulkoon samaa argumenttiahan on käytetty siihen, ettei samaa sukupuolta olevat parit saisi adoptoida. ::)

Isrika

• Baariruusu
  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Read the fucking manual.
  • Galleria
« Vastaus #98 : 06.08.2016, 21:51 »

Eihän stoge kirjottanu että se olis mitenkään lieventävä asianhaara tai oikeuttaisi mihinkään. Se on vaan se maailman raadollisuus ja kylmä fakta, että kaikki poikkeavuus aiheuttaa kiusaamista. Oli se sitten erilaiset vanhemmat tai vaikka iso luomi poskessa.

Regulus

• Asiakas
  • **
  • Galleria
« Vastaus #99 : 06.08.2016, 21:59 »

Täysinäiseen kuppiin ei voi kaataa.

IKRM

Ainoa ohje minkä tässä ketjussa näin, oli se että pitäisi välttää turhia termejä ja luokittelua, ettei transihmiset itse erottelisi cis-ihmisiä itsestään. Mutta kun se ei ole se pointti. Itse käytän termiä cis vain satunnaisesti, kun haluan nimenomaan kuuntelevien ihmisten tietävän, etten puhu transihmisistä. Yleensä käytän sukupuolista vain sanoja mies, nainen tai muu. Ei se auta transihmisiä sopeutumaan yhteiskuntaan, että heidät rinnastetaan cis-ihmisiin ja pakotetaan yhteiskunnan sukupuolinormeihin.

Toinen minkä jonkinlaiseksi ohjeeksi voisi ehkä luokitella, oli sun kommenttisi siitä että diagnoosin mahdollistaia asioita pitäisi mielummin vähentää, jotta diagnoosin saaminen helpottuisi, johon jo vastasinkin. Eihän siitä diagnoosista ole sitten mitään hyötyä, jos se ei oikeuta leikkauksiin ja hormonihoitoihin, ja olet köyhä. Ja kun se ei oikeuta nykyisellään edes siihen sukupuolen juridiseen vahvistamiseen ja nimen muutokseen. Tilanne olisi siis yhtä paska kuin nykyäänkin. Itseasiassa paskempi. Koska köyhyys.

Regulus

• Asiakas
  • **
  • Galleria
« Vastaus #100 : 06.08.2016, 22:10 »

Aika moni nykyään itsestäänselvä asia oli joskus kaunis unelma, jonka ihmiset menivät ja toteuttivat.

Tämä.
Ei se kiusaaminen sillä lopu tai vähene, vaikka yritettäis kuinka suojella lapsia siltä ja välttää riskejä että tulevat kiusatuks. Se loppuu sillä, että laitetaan ne kiusaavat kakarat kuriin. Ja jos ensinnäkin lakeja muutetaan, ja muutama vuosi venataan, niin ei muuten ehkä olekaan nämä transvanhemmat niin "poikkeavia"  :o

Chmlnidae

• Vieras
« Vastaus #101 : 06.08.2016, 22:16 »

Eihän stoge kirjottanu että se olis mitenkään lieventävä asianhaara tai oikeuttaisi mihinkään. Se on vaan se maailman raadollisuus ja kylmä fakta, että kaikki poikkeavuus aiheuttaa kiusaamista. Oli se sitten erilaiset vanhemmat tai vaikka iso luomi poskessa.

Juu, perustetaan Sterilisaatio komissio. Määritellään poikkeavuuksien rajat joiden toteutuessa sterilisaatio voidaan viranomaisen toimesta määrätä toteutettavaksi. Kaikille kansalaisille. Tietty. Maailmassa on liikaa ihmisiä. (Huh, onneksi olen omani jo tehnyt)

Kettu vinossa

• Vieras
« Vastaus #102 : 06.08.2016, 22:22 »
Ei se kiusaaminen sillä lopu tai vähene, vaikka yritettäis kuinka suojella lapsia siltä ja välttää riskejä että tulevat kiusatuks. Se loppuu sillä, että laitetaan ne kiusaavat kakarat kuriin. Ja jos ensinnäkin lakeja muutetaan, ja muutama vuosi venataan, niin ei muuten ehkä olekaan nämä transvanhemmat niin "poikkeavia"  :o

Suomen kouluissa on ollut jo vuosikymmeniä se meininki, että jos tulet kiusatuksi, se on kiusauksen kohde, jolle ehdotetaan koulun vaihtoa. Moni on ollut tätä vastaan - että sen pitäisi olla kiusaaja, joka erotettaisiin koulusta.

Toisaalta koulusta erottamisessa on se huono puoli, että Suomessa on oppivelvollisuus. Kaikilla huoltajilla ei ole mahdollisuutta viedä lasta kouluun toiselle paikkakunnalle, joten lapsi pitäisi etäopettaa (nykyäänkin on vielä hankalaa saada tekniikka pelaamaan) tai sitten kouluttaa kotona (johon ei useimmilla huoltajilla riitä osaaminen).

Koulukiusaajallakin on oikeus saada kunnon koulutus. Vaikka itsekin koulukiusattuna tuntuu pahalta näin sanoa.

Regulus

• Asiakas
  • **
  • Galleria
« Vastaus #103 : 06.08.2016, 22:55 »

Suomen kouluissa on ollut jo vuosikymmeniä se meininki, että jos tulet kiusatuksi, se on kiusauksen kohde, jolle ehdotetaan koulun vaihtoa. Moni on ollut tätä vastaan - että sen pitäisi olla kiusaaja, joka erotettaisiin koulusta.

Toisaalta koulusta erottamisessa on se huono puoli, että Suomessa on oppivelvollisuus. Kaikilla huoltajilla ei ole mahdollisuutta viedä lasta kouluun toiselle paikkakunnalle, joten lapsi pitäisi etäopettaa (nykyäänkin on vielä hankalaa saada tekniikka pelaamaan) tai sitten kouluttaa kotona (johon ei useimmilla huoltajilla riitä osaaminen).

Koulukiusaajallakin on oikeus saada kunnon koulutus. Vaikka itsekin koulukiusattuna tuntuu pahalta näin sanoa.

Tästä oon kyllä aivan samaa mieltä, että jopa koulukiusaajilla on oikeus siihen koulutukseen. Mutta se ei tarkoita, ettei niitä voisi vähän paremmin pistää ojennukseen sekä koulussa että kotona, jos kiusaamista ilmenee... Eihän se mitään auta että kiusatulle voivotellaan ja ehdotetaan koulun vaihtoa. Kiusattua ehkä jollain tasolla auttaakin se paikkakunnan tai koulun vaihto, mutta mikään ei takaa ettei siellä uudessa koulussa sitten kiusata. Ja edellinen kiusaaja kyllä etsii itselleen varmasti uuden uhrin.

stoge

• PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Väkivalta kuuluu makuuhuoneeseen
  • Galleria
« Vastaus #104 : 06.08.2016, 23:11 »
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että kaikki ne vanhemmat jotka aiheuttavat omilla päätöksillään
ikävyyksiä lapsilleen, oli se päätös vaikka sitten se lapsien hankkiminen, pitäisi ampua.  :o

Ei mulla sen enempää tästä.  ;D