Baarin kannatusmaksut
Guide-Master: Tuo on varmasti aika lailla yksilöllistä. Seksuaalisuuden rakentuminen on kuitenkin aika monimutkainen prosessi, ja minusta on vähän vaarallista lähteä yleistämään ihmisten seksuaalisuuksia edes luonteen perusteella. Tuohon hyvin/huonosti kohteluunkin varmaan vaikuttaa sekin millaisista parisuhteisesta ihmisellä on kokemusta. Itselläni ei ole huonoja parisuhdekokemuksia. Tunnen toki naisia joilla on samanlainen luonne kuin minulla, ja joillakin heistä on kokemuksia myös niistä pahoista suhteista. Eräs kiltti ystäväni (joka on kinky) aikanaan hylkäsi koko kinkyytensä raiskausfantasian muututtua oikeaksi raiskaukseksi, hän on mieluummin seksiongelmaisessa suhteessa vaniljamiehen kanssa kuin alistaisi itsensä taas kinkyilylle. Hän "juttunsa" ovat sen verran rankkoja, että kinkymiehen etsintä olisi aika pahaa arpapeliä. Siinä mielessä analyysisi kyllä pitää minunkin kohdallani paikkansa, että parisuhteessa (seksin ulkopuolella) tarvitsen aika paljon kiltteyttä. Ehkä käyttäisin mieluummin sanaa "kunnioitus". Tosin en kyllä näe sitä kilttien ihmisten tarpeena vaan kyllä ihan kaikki ihmiset tarvitsevat kunnioitusta. Kaikkien pitäisi kohdella toisiaan hellästi ja kunnioituksella
Edelleen minua häiritsee sellainen asia kuin "on luonteessa". Mikä on se luonne?
Niin Ride. Se mitä minä tarkoitan sillä että sen pienen ihmisen taustalla on jotakin paljon enemmän on se että aina on ensin me ennen kuin on minä (we-ness/I-ness). Ja sitä kautta muotoutuu niin persoonallisuutemme kuin myös tietoisuutemme. Ilman sosiaalisuutta ei ole mitään tietoisuutta. Ei tietoisuus ole jotakin joka sijaitee aivoissamme. Me olemme ihmisinä läpeensä sosiaalisia, persoonallisuutemme on koostunut kaikesta sosiaalisesta jonka olemme elämässämme kohdanneet. Niillä geeneillä on häviävän vähän merkitystä verrattuna toiseen ihmiseen (lukemattomiin ja lukemattomiin toisiin).
Kuten sanoin: ilman ympäristöä - joka on jokin riittävän samankaltainen rakenne, eli ihmiselle toinen ihminen - ei ole olemassa tietoisuutta. Tietoisuus on täysin sosiaalisesti rakentunutta. Aivotoiminnalla on aika vähän merkitystä jos ihminen elää metsässä syntyessään ihan vain keskenään ainoana lajinsa edustajana (paitsi sille selviytymiselle). Ihmisyydestä on kuitenkaan aika turhaa silloin puhua.Ja ilman ympäristöä ei taas eliötä (ihminenkin on eliö) ole olemassa. Kun poistamme ympäristön, poistamme ihmisen. Juuri siksi niin suurissa ongelmissa olemmekin kun emme oikein ole tajunneet asiaa, että ihminen(kin) on hyvin kiinteästi osa ympäristöä, emme voi tarkastella yksilöä erikseen. Mutta eiköhän se psykologiakin ole sieltä kognitiivisesta yksilö- ja aivo- (ja hermo, ja ajatus ja tunne ja eriytyksestä) vähitellen sinne systeemiseen matkannut (aivan kuten fysiikka mekaniikasta, Newtonilaiseen ja edelleen Einsteinin suhteelisuuteen).Ps. Olen sellainen as ihan itse. Ja silloinkin - tosi usein ja pitkiä aikoja - kun olen yksin erakkona, niin elän sosiaalisessa ympäristössä mielessäni. Se sosiaalisuus vain on juuri minun pillini mukaan järjestettyä (ehkä juuri siksi niin mukavaa ).Sitten jos joku on niin autistinen ettei kykene ollenkaan jakamaan todellisuutta ja kokemustaan siitä (ja omasta kokemis-, tunne- ja ajatusmaailmastaan) niin voimmeko edes sanoa että hänellä on sellainen asia kuin tietoisuus...? (Ja juu, tiedän että tietoisuus voidaan määritellä monella tavalla, siitä on väännetty kättä jo ajat, mutta itse määrittelee tässä nyt tietoisuuden joksikin sellaiseksi joka on systeemissä ei yksilössä olevaa, sellaista joka on nimenomaan useamman eliö-ympäristön yhdessä muodostamaa ja suuntautuu toiminnallisesti, ei siis mitään jossain aivoissa leijuvaa 'tajuntaa').
Lainaus käyttäjältä: Chmlnidae - 31.07.2016, 22:16Kuten sanoin: ilman ympäristöä - joka on jokin riittävän samankaltainen rakenne, eli ihmiselle toinen ihminen - ei ole olemassa tietoisuutta. Tietoisuus on täysin sosiaalisesti rakentunutta. Aivotoiminnalla on aika vähän merkitystä jos ihminen elää metsässä syntyessään ihan vain keskenään ainoana lajinsa edustajana (paitsi sille selviytymiselle). Ihmisyydestä on kuitenkaan aika turhaa silloin puhua.Ja ilman ympäristöä ei taas eliötä (ihminenkin on eliö) ole olemassa. Kun poistamme ympäristön, poistamme ihmisen. Juuri siksi niin suurissa ongelmissa olemmekin kun emme oikein ole tajunneet asiaa, että ihminen(kin) on hyvin kiinteästi osa ympäristöä, emme voi tarkastella yksilöä erikseen. Mutta eiköhän se psykologiakin ole sieltä kognitiivisesta yksilö- ja aivo- (ja hermo, ja ajatus ja tunne ja eriytyksestä) vähitellen sinne systeemiseen matkannut (aivan kuten fysiikka mekaniikasta, Newtonilaiseen ja edelleen Einsteinin suhteelisuuteen).Ps. Olen sellainen as ihan itse. Ja silloinkin - tosi usein ja pitkiä aikoja - kun olen yksin erakkona, niin elän sosiaalisessa ympäristössä mielessäni. Se sosiaalisuus vain on juuri minun pillini mukaan järjestettyä (ehkä juuri siksi niin mukavaa ).Sitten jos joku on niin autistinen ettei kykene ollenkaan jakamaan todellisuutta ja kokemustaan siitä (ja omasta kokemis-, tunne- ja ajatusmaailmastaan) niin voimmeko edes sanoa että hänellä on sellainen asia kuin tietoisuus...? (Ja juu, tiedän että tietoisuus voidaan määritellä monella tavalla, siitä on väännetty kättä jo ajat, mutta itse määrittelee tässä nyt tietoisuuden joksikin sellaiseksi joka on systeemissä ei yksilössä olevaa, sellaista joka on nimenomaan useamman eliö-ympäristön yhdessä muodostamaa ja suuntautuu toiminnallisesti, ei siis mitään jossain aivoissa leijuvaa 'tajuntaa').Ihminen sopeutuu ympäristöön, jota kutsutaan oppimiseksi, mutta ihmisen oma luonne tulee hänestä itsestään, tätä ei voi väheksyä, sillä jopa kaksosilla on täysin omat luonteensa, jotka tulevat heidän aivotoiminnan, joka taas on peruja heidän geeneistä. Luonne taas määrittelee sen miten yksilö suhtautuu ympäristöönsä, eli alistuuko hän sen vaikutuksen alla, vai alkaako hän muuttamaan ympäristöä haluamakseen. Eli yksilöt luovat yhteisönsä, jonka monimuotoisuuden luostarin se kuinka moni luontaisia on sen jäsenet.