Kirjoittaja Aihe: Polyamorisia ajatuksia  (Luettu 8180 kertaa)

Pip

Polyamorisia ajatuksia
« : 23.03.2016, 03:29 »
Okei, olen jo varmaan miljoonaan kertaan todennut, etten hyväksy polyamoriaa, koska se ei ole oikein. Sen pitää olla joko polyphiliaa, tai siten multiamoriaa.

Tästä saivartelusta kuitenkin eteenpäin: Mielestäni se tärkein polyphiliassa on kuitenkin se rehellisyys. Mikäli haluaa mennä panemaan kaikkea, minkä mahan päällä voi sulaa, niin pitäisi pystyä kertomaan se jo etukäteen. Omasta mielestäni salaa tehty juttu ei kuulu tähän genreen vaan on vain ja ainoastaan tehty toista vahingoitaakseen. Tiedonkulku on omasta mielestäni se hyvinkin oleellisin asia, jonka jälkeen voi hyväksyä, että toinen haluaakin mennä jonkun muun kanssa harrastamaan, mitä harrastaakin.

Yhteisesti sovittuja sääntöjä ei tässäkään pitäisi mennä rikkomaan, vaan niistä pitäisi pystyä sopimaan etukäteen. Ymmärrän hyvin, että odottamattomia tilanteita voi sattua, mutta ne pitää pystyä purkamaan rehellisesti toisen/toisten osapuolien kesken. Salailu ei koskaan ole ratkaisu. Itse väitän, että totuus sattuu kuitenkin aina vähiten.

Tässä vielä aihetta sivuten snadin kommetti kommentti vanhasta ketjusta, ei siis edellisen kommentoijan: http://www.bdsmbaari.net/index.php?topic=2017.msg28431#msg28431

Kettu vinossa

• Vieras
Vs: Polyamorisia ajatuksia
« Vastaus #1 : 23.03.2016, 07:37 »
Miksi kokonaan uusi ketju, vai onko tässä tarkoitus jutella jostain täysin uudesta näkökulmasta multiamoriaan?

NaughtyGorgeous

• Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Galleria
    • Blogi
« Vastaus #2 : 23.03.2016, 09:26 »
Saako tästä saivartelusta jatkaa?  :))

Taidan olla jotenkin tyhmä kun en ymmärrä termien polyamoria, polyphilia tai multiamoria eroavaisuuksia? Vai onko kyse vaan termien kielellisestä historiasta? Jos joku viitsii eroavaisuudet minulle selittää, niin olen varsin kiitollinen! :)

Muuten kyllä komppaan täysin, rehellisyys ja kommunikointi ovat erittäin tärkeitä! :)

Chmlnidae

• Vieras
« Vastaus #3 : 23.03.2016, 10:05 »
NG: kyse on eri kielistä, siksi nipotetaan tuosta polyamoria termistä. En jaksa kaivaa miten nuo menee, joku muu voi, jos viitsii.

Niin, olen samaa mieltä että totuus on ainoa jolla on merkitystä, siksi se on kaikkein vähiten satuttava. Mutta tiedän paljon ihmisiä joille totuus vain on liikaa. Tai sellaisia joille valehteleminen on ainoa mahdollisuus. He eivät ole rohkeita, ja se on surullista, sillä ilman rohkeutta eläminen on surullista.

Silti en halua syyttää ihmisiä jotka eivät kykene totuuteen. Jos ei pysty ei pysty. Silloin kuitenkin minulla on, edelleen, niin kuin aina, mahdollisuus tehdä omat valintani. En ole vastuussa toisen valehtelemisesta enkä epärehellisyydestä. En vastuussa kenenkään ojentamisesta tai opettamisesta.
Olen snadin kanssa (tuolla linkissä) samaa mieltä siitä että valhe sattuu eniten aina valehtelijaan itseensä. Minä pääsen aina irti valehtelijasta hän ei itsestään.

PinkCat

• Bizarre Club
  • V.I.P.
  • *
  • nylkky
  • Galleria
« Vastaus #4 : 23.03.2016, 12:14 »
Saako tästä saivartelusta jatkaa?  :))

Taidan olla jotenkin tyhmä kun en ymmärrä termien polyamoria, polyphilia tai multiamoria eroavaisuuksia? Vai onko kyse vaan termien kielellisestä historiasta? Jos joku viitsii eroavaisuudet minulle selittää, niin olen varsin kiitollinen! :)

Muuten kyllä komppaan täysin, rehellisyys ja kommunikointi ovat erittäin tärkeitä! :)
Muistaakseni poly on kreikkaa ja amoria latinaa, eli jos halutaan olla "kieliopillisesti" oikeita pitäisi johtaa termi joko puhtaasi kreikasta (polyphilia) tai puhtaasti latinasta (multiamoria). Tai sit ne oli toisinpäin, en muista varmaksi ulkoa.

nicolaus

• Rsyke
  • V.I.P.
  • *
  • Kekkee Alistaja
  • Galleria
« Vastaus #5 : 23.03.2016, 13:40 »
Puhukaa suameks ni ei tu noppologisia onkelmia.

Hyviä käsitteitäi voisi olla:
Susilauma - vert vanha susipari=avoliitto
Monisuhde

Pulseproto

• Vieras
« Vastaus #6 : 23.03.2016, 13:43 »
Susilauma

Kettu vinossa

• Vieras
« Vastaus #7 : 23.03.2016, 14:26 »
Muistaakseni poly on kreikkaa ja amoria latinaa, eli jos halutaan olla "kieliopillisesti" oikeita pitäisi johtaa termi joko puhtaasi kreikasta (polyphilia) tai puhtaasti latinasta (multiamoria). Tai sit ne oli toisinpäin, en muista varmaksi ulkoa.

Noin päin juuri. Toisaalta aika monen fetissin ja muun seksuaalisen mieltymyksen nimi on samalla logiikalla väärin, koska niissä on sekoitettu latinaa ja kreikkaa. En sitten tiedä, miksi juuri polyamoria on joutunut vitsin kohteeksi.

Alexios

• Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Truuhampster
  • Galleria
« Vastaus #8 : 23.03.2016, 14:53 »
Ei latinaa voi käyttää yksinään, se on liian vaarallista. >:D

Kreikka on tietty yksi Raamatun kielistä, joten siinä vähän tasottuu enkelimäisen puolelle. O:-)

Stylos

• Baarikärpänen
  • Ainoan oikean kinky-totuuden Suur-Mufti
  • Galleria
« Vastaus #9 : 23.03.2016, 19:39 »

Noin päin juuri. Toisaalta aika monen fetissin ja muun seksuaalisen mieltymyksen nimi on samalla logiikalla väärin, koska niissä on sekoitettu latinaa ja kreikkaa. En sitten tiedä, miksi juuri polyamoria on joutunut vitsin kohteeksi.

Joo olen muistaakseni monta kertaa huomauttanut, kuinka homo- ja heteroseksuaalisuus ovat tällä logiikalla selvästi väärin, koska niissäkin latinaa ja kreikkaa sekoitetaan. (joo ja polyfilia on kreikkaa ja multiamoriai latinaa)

Miriam

• Vieras
« Vastaus #10 : 23.03.2016, 23:12 »
Mä olisin oikeastaan sitä mieltä, että rehellisyys ja avoimuus on ihan kaikenlaisten ihmissuhteiden perusedellytys, sekä polyjen että monojen. Kaipa siitä puhutaan paljon enemmän polyamorian kuin monoamorian yhteydessä ihan sen vuoksi, että monosuhteet ovat vallitseva normi. Normin mukaista ihmissuhdetta harvemmin joutuu perustelemaan, mutta toisin eläviltä niitä perusteluja kyllä odotetaan.

Mutta kyllä kai sekä mono- että polysuhteet ihan yhtäläisesti perustuvat petokselle, jos niistä puuttuu rehellisyys.

Annaleena

• Vieras
« Vastaus #11 : 23.03.2016, 23:20 »
Mutta kyllä kai sekä mono- että polysuhteet ihan yhtäläisesti perustuvat petokselle, jos niistä puuttuu rehellisyys.

Petokselle..? Pikemminkin salailulle.. (?)

Petos on intentionaalista toimintaa, josta haluaa välittää puolisolle eri kuvan kuin todellisuus on. Salailu taas voi mielestäni olla muutakin kuin petos - kulissien ylläpitoa, etäisyyttä, asioiden mainitsematta jättämistä..

Miriamin kanssa samaa mieltä siinä, että pohjaan asti avoimuus ja rehellisyys ovat ainoa oikea pohja ihmissuhteelle, oli se sitten polya tai jotakin muuta.

Nick

• Vieras
« Vastaus #12 : 23.03.2016, 23:22 »

Oxymoron.

submit

• Vieras
« Vastaus #13 : 23.03.2016, 23:24 »
No just niin, kuten Miriam sanoo tuossa edellä. Ja osa muidenkin sanomisista.

Itse en ole sitä mieltä, että rehellisyyteen kykenemättömiä pitäisi mitenkään erityisesti ymmärtää. Mutta ei toki syyttääkään. Elämä taitaa enimmäkseen olla yhtä opiskelua. Mutta hienoa seikkailua siinä mielessä, että on mahdollista kuulla, miten muut toimivat ja sitä kautta kenties omatkin ajatukset ja mielipiteet saattavat muuttua.

submit

• Vieras
« Vastaus #14 : 23.03.2016, 23:30 »

Oxymoron.
Se on suomeksi oksymoron ;)
« Viimeksi muokattu: 24.03.2016, 07:20 kirjoittanut submit »