Baarin kannatusmaksut
..Näen asian niin, että ne henkilöt, jotka ovat kokeneet tällaista henkistä väkivaltaa, syrjintää ja vääryyttä toisivat reilusti ja rehellisesti äänensä kuuluviin ja sanoisivat suoraan millä tavalla ja miltä taholta ovat tätä kokeneet. Kertoisivat omat tuntemuksensa asiasta. Tätä aiheuttaneet henkilöt eivät välttämättä itse tiedosta mitä ovat saaneet teoillaan aikaan ja olisi kaikkien kannalta vain reilua puhua suoraan ja avoimesti. Asiathan luonnollisestikin aukeavat vain suoralla puheella. Asioista pitää voida keskustella... Jos koskaan olen kokenut kenenkään ihmisen kannalta oloani hankalaksi olen sen hänelle mieluummin ilmaissut suoraan kuin pitänyt hiljaista mykkäkoulua ja mielenilmausta. Sillä tavoin asiat eivät johda mihinkään. Siksi toivonkin, että kaikki ottaisivat nyt itsensä pois pusikosta ja kommunikoisivat suoraan niiden henkilöiden kanssa joiden kanssa ovat kokeneet jonkinlaista kahnausta ja pyytäisivät suoraa, avointa ja rehellistä keskustelua tilanteen auki saamiseksi. Joka kokee olonsa ei tervetulleeksi miittiin voisi ilmaista suoraan tuntemuksensa, jotta mahdolliset väärinkäsitykset voidaan oikoa ja asioista puhua. Mielestäni on vielä ikävämpää tällainen, että asioista vaietaan ja kiukutellaan eikä ilmaista itseään suoraan ja selvitetä tilannetta.
Mutta pussaan Macyn pyllyä ja osallistun boikottiin.SIAT!
lämmin ilmapiiri on pikkuhiljaa luisunut epätoivottuun suuntaan. Ihmisiä ei voi pakottaa pitämään toisistaan, mutta aikuisten ihmisten luulisi näin ryhmän sisällä kykenevän toimimaan asiallisesti myös sellaisten henkilöiden kanssa, joiden kanssa on jotakin henkilökohtaista tai joita kohtaan on jotakin henkilökohtaista skismaa.
Alkaa huolestuttaa, että eihän tästä tuu bileiden piiloteemaa? Jos jäävättäis tän sinällään tärkeän aiheen käsittely lauantai-illalla ja mennään minä-minä-minä/sinä-sinä-sinä teemalla, eli itsestään, mieltymyksistään ja näkemyksistään maailmanpolitiikasta saa puhua tutuille ja tuntemattomille mikäli temppuilulta joutaa, mutta kenestäkään toisesta ei sanota mitään? Ois vähän niin kuin valtava kissa pöydällä, mutta ollaan kuin ei oliskaan. Keisarin uudet vaatteet tilalta Näkymätön Kissa - leikki? Tätä asiaahan vois aiheesta perillä olevat henkilöt käsitellä joskus toimisto- tai baarimiitissä, etukäteen sovitulla kerralla? Tai sitten jatketaan keskustelulla yhdistyksen suljetussa ryhmässä, niin ei tartte koko maan kinkykansan odotella henkeään pidätellen uusimpia paljastuksia, että selviääkö jossain vaiheessa, että keistä henkilöistä ja mistä tapahtumista on kyse, ja pyytääkö kukaan keneltäkään anteeksi ja osaako sen jälkeen käyttäytyä toisella tapaa...
Lisäksi luulisin kyllä, että ne jotka tietää kohdelleen toista ihmistä väärin, niillä tavoin mitä macy alussa luettelee, tietävät sen sanomattakin.
Lainaus käyttäjältä: mimmu_ - 29.02.2016, 18:21Lisäksi luulisin kyllä, että ne jotka tietää kohdelleen toista ihmistä väärin, niillä tavoin mitä macy alussa luettelee, tietävät sen sanomattakin.Tästä asiasta olen kovin erimieltä. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun ihmisten välisiä riitoja on tullut ratkottua, ja suuri osa niistä on johtunut väärinkäsityksistä ja kommunikointiongelmista - on tulkittu toisen ihmisen kommentti, teko, ilme tai jopa tekemättä jättäminen negatiivisin lasein, jätetty tarksitamatta että tarkoittiko toinen todella asian näin vai oliko tarkoitus jokin toinen.
Voi kun ihmiset vaan sanois suoraan, mistä on kyse ja ketä koskee. Tai vielä parempaa: selvittäisivät välinsä ilman turhaa draamailua. Aikuiset, oikeesti.
Mutta kun puhutaan sosiaalisesta tapahtumasta ja syrjimisestä samassa lauseessa, niin kyllä ihminen tekee sitä tiedostaen. Veikkaampa että emme olisi näin suurta ketjua saaneet aikaan pelkällä henkilökohtaisella riidalla, loukkauksella tai sanaharkalla. Loukkaamista ja kiusaamista on niin montaa eri muotoa, että voi olla hankalaa tulkita mistä tässä on kyse, mutta silläpä viittasinkin Macyn aloitukseen jossa on lueteltu selkeästi nämä kiusaamismuodot.
Tilannehan on se että onglemia on ollut jo pitkän aikaa. Ja niistä ON puhuttu silloin kun ne ovat olleet ajankohtaisia. Puhuminen ei ole johtanut mihinkään ja kaikki on kuitattu olankohautuksilla. Eli kun tämä avoin rehellinen puhe ei ole tepsinyt niin nyt on tullut aika nostaa likainen mirri pöydälle ja sanoa että tämmöinen käytös ei saa jatkua.
Jos (ja kun) näitä kiusaamisia, eristämisiä sun muita tapahtuu, niin kuten Heinrich jo mainitsikin niin ei se kaltoin kohdeltu ihminen siinä välttämättä kykene syystä tai toisesta avautumaan ja kertomaan tunteistaan. Ihmiset toimivat eri tavalla, toki jos sinä kykenet sanomaan suoraan että koet kokevasi kaltoinkohtelua, hyvä sinulle, mutta ei me kaikki olla samanlaisia.
Itse tykkään, että miiteissä otetaan uusia ja ehkä hiljaisiakin mukaan. Tai ainakin yritetään. Ettei mene ihan kuppikuntaiseksi. Jopa jokakertaista pientä esittelykierrosta suosin - jos uusia mukana. Silloin ne/me suulaatkin joudumme hetken olemaan hiljaa ja antamaan muille hetken aikaamme. En tiedä, minkälaista näissä miiteissä on ollut, koska en ole osallistunut. Saatan ilmestyä kevään mittaan, koska toinen koti tulee olemaan pohjoisessa