Kirjoittaja Aihe: Internet-sinä vs. Arki-sinä  (Luettu 8222 kertaa)

Leccare

• Baarikärpänen
  • Orgasmikiduttaja
  • Galleria
Vs: Internet-sinä vs. Arki-sinä
« Vastaus #15 : 10.07.2015, 17:20 »
Olen verkkokeskustelussa äärimmäisen kiltti, koska kommunikoinnin hienommat nyanssit eivät yleensä välity kaikille ihmisille tekstin välityksellä ja vajaaälyiset ihmiset loukkaantuvat herkästi.

Livenä olen komeampi.

kissa

• Baarikärpänen
  • start with my mind. touch me there first.
  • Galleria
« Vastaus #16 : 10.07.2015, 18:49 »
Se vähän riippuu missä päin nettiä ilmaisen itseäni :) Täällä mietin useimmiten mitä kirjoitan ja aika usein itseasiassa  jätän kirjoittamatta. Jossain vauva-palstalla kettuilen estotta tyhmille super-äideille ja persunatseille, nimettömänä tietysti :) Muilla harrastusfoorumeilla oon aika kiltti.

Arki-minä puhuu mitä sylki suuhun tuo ja aiheuttaa joskus puheillaan kovinkin hankalia tilanteita. Yritän opetella ajattelemaan ensin. Oon yrittäny sitä jo vuosikausia! ;D

Nemean

• Kanta-asiakas
  • Varjoissa viihtyvä yksilö
  • Galleria
« Vastaus #17 : 10.07.2015, 23:46 »
En koe olevani sen erillaisempi internetissä kuin arjessakaan, ainakaan minulla ei ole tarvetta esittää mitään tiettyä roolia kummassakaan 'esiintymisympäristössä'.
Usein suusanallinen arsenaalini on ihan yhtä hämäärää kuin ajatuksenjuoksuni kirjallisessa muodossakin, olen oma reipas itseni kuten aina.

susa-anniina

• Smurffit
  • Baarikärpänen
  • *
  • Galleria
« Vastaus #18 : 11.07.2015, 00:11 »
Minulla ei ole eroa ollaanko netissä vai sitten livenä. Jos on henkilökohtaisempi uusi tuttavuus, niin sitten olen alkuun hiljainen hissukka. Muuten sekä netissä että livenä vähän turhankin kärkäs sanomaan mielipiteitäni. Toisaalta, ne sitten kyllä kohdistuu asioihin, ei niinkään henkilökohtaisuuksiin. Sellaisesta sanomisesta en tykkää itsellä enkä muilla. Pitäisi ehkä opetalla olemaan nettikeskusteluissa hieman hienovaraisempi, sillä kirjoitetusta tekstistä jää harmillisesti pois se tietynlainen pehmentävä tunne (empaattisuus, ilkikurisuus jne) ja tulee herkästi väärinymmärryksiä.

smoky

• PoVi
  • Baarikärpänen
  • *
  • Galleria
« Vastaus #19 : 13.07.2015, 01:58 »
Netti- identiteettini on suorasukaisempi ja "äänekkäämpi". Livenä saatan olla hiljainen tai jopa ujohko seurasta riippuen, mutta myös äänekäs rääväsuu sille päälle sattuessani. Mielipiteeni pysyvät kyllä samana, tulivat ne sitten suusta tai näppikseltä. Netissä saatan olla myös pohdiskelevampi ja vakavampi, kun on aikaa saada sanat oikeaan järjestykseen tekstin muodossa. Pieni hyväntahtoinen piilopiruilu luonnistuu kyllä missä vain seurasta riippumatta  :D

Mei

« Vastaus #20 : 15.07.2015, 10:27 »
Olen verkkokeskustelussa äärimmäisen kiltti, koska kommunikoinnin hienommat nyanssit eivät yleensä välity kaikille ihmisille tekstin välityksellä ja vajaaälyiset ihmiset loukkaantuvat herkästi.

Livenä olen komeampi.
;D

Netissä oon ehkä enemmän kärkäs. Toisaalta myös vähemmän, kun on aikaa miettiä sanomisiaan ja ottaa henkee jos provosoituu. Aika samanlainen mä varmaan oon loppupeleis.

onez

« Vastaus #21 : 16.07.2015, 00:08 »
Minä en ole PinkCat, PinkCat on tavallaan roolihahmo :) Tai siis, tottakai PinkCat on minä, mutta se on niinkuin mun sivupersoona :D
Mulla aika sama. Tosin kevällä muutin hieman asennetta sen suhteen ja oon kai nykyään enemmän oma itseni täällä. Mutta sekin vaihtelee fiiliksen ja päivän mukaan.

Livenä oon aika mykkä uusille ihmisille.

viaton

• Kanta-asiakas
  • pikkuvikainen
  • Galleria
« Vastaus #22 : 20.07.2015, 00:16 »
Netissä olen ehkä vielä enemmän hillitty ja harkitsevampi kuin mitä normaalisti, kun pyrin ilmaisemaan itseäni selkeästi, joten kirjoituksia tulee mietittyä enemmän. Puhuessa en välttämättä mieti niin pitkään, miten ilmaista jokin asia enkä myöskään suodata kommentointiani yhtä paljon kuin kirjoittaessa.

Olen kuitenkin oma itseni netissä ihan yhtälailla kuin livenäkin. Aika usein jätän kirjoittamatta, jos koen, että vain toistaisin edellisiä kirjoittajia eri tavalla ilmaistuna eikä minulla ole oikeastaan lisättävää keskusteluun. Livenä olen suhteellisen ujo alkuun ja netissäkin kynnys keskusteluun osallistumiseen tuntuu välillä olevan aika korkea.

stoge

• PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Väkivalta kuuluu makuuhuoneeseen
  • Galleria
« Vastaus #23 : 20.07.2015, 16:56 »
Kysymys ei ole relevantti koska minulla ei ole elämää netin ulkopuolella.  >:D

Puremua

• Vieras
« Vastaus #24 : 21.07.2015, 02:11 »
En osaa sanoa,  onko tämä vastaus minä vastaan joku muu minuus. Mutta olen kyllä aika rohkea netissä. Livenä olen vähän ujompi uusien ihmisten kans. Tutustuessani uusiin ihmisiin,  muutun sitten rohkeammaksi. Sopivassa mielentilassa ja yllytyshulluna uskallan tehä sitten mitä vain. Tietenkään loukkaamatta muita kanssasisaria. Käyttäytymiseni aiheuttaa sekä ihastumista että ärsyyntymistä. Mun kohdalla ihmiset jakautuvat kahtia. Eli lopuksi taidan netissä olla oma itteni. Pieni notkahdus käy uusissa tilanteissa ja uusien ihmisten kans. Mut ajan kans palaan kyllä omalle paikalle live-paikoissakin.

Lunttu

• V.I.P.
  • Center Of Attention Whore
  • Galleria
« Vastaus #25 : 21.07.2015, 08:36 »
Isrikan sanoin: tähän osais varmasti joku mut tunteva sanoa paremmin.
Kuitenkin ite kokisin olevani aika sitä mitä oon muutenkin, en oo erityisen kaapissa vaikken varsinaisesti toitotakaan mitään, pyrin huomioimaan etenkin kanssakeskustelijan sietokyvyn näissä asioissa (esim. eräs ystävä Jehovan todistaja ja hänelle vältän tiettyjen hänen uskostaan vahvasti poikkeavien asioiden "naamalle hieromista" vaikka hänkin tietää mm. avoimesta suhteestani ja siitä että olen pervo). Alkuun oikeassa elämässä oon ehkä ujompi. Introvertti kun olen, niin ehkä neteitse asioihin helpompi käydä, suoremmin, ilman erityistä vastapuoleen tutustumista (foorumikeskustelu). Kun muhun tutustuu niin koen et muhun pätee sanonta "What you see is what you get".

TEGAMi

• Vieras
« Vastaus #26 : 21.07.2015, 09:31 »
Olen netissä ja muutenkin sähköisen kommunikoinnin kautta huomattavasti rohkeampi puhumaan. Livenä puhun samaan tyyliin kuin sähköisesti, jos todella uskon toisen olevan samalla aaltopituudella kanssani. Jos toinen on eri aaltopituudella, niin olen kohteliaampi ja harkitsen sanojani usein harmittavan pitkään.
Suutuksissa ja alkoholin vaikutuksen alaisena taas puhun kuin sähköisen kommunikoinnin kautta. Välillä tämä on mennyt siihen, että eri aaltopituudella olevat katsovat minua kieroon, mutta yleisimmin ainakin yksi on samalla aaltopituudella ja nauraa kanssani.
Olen aika arka puhumaan livenä mistään omista asioista. Jotkut ystävät ovat sanoneet, että paljastelen liikaa henkilökohtaista elämääni, mutta eivät hekään kaikkea tiedä. Alkoholin vaikutuksen alaisena olen siis lörpötellyt suutani usein puhtaaksi. Olen kyllä kontrolloiva ja organisoivaa tyyppiä, kun kyse on töistä, mutta se vapaa-ajan puhuminen on sitten enemmän sellaista "kerro itsestäsi, minä kuuntelen" shaibaa.
Pidän omasta äänestäni, voisin jopa sanoa että rakastan sitä ja höpötän samanlaisten kanssa. Netissä piiloudun nickini taakse, joka on enemmänkin kauan sitten luotu persoonallisuus. Mutta se on vain minä ite eli livenä näyttelen kilttiä naapurin (sedän) tyttöä. Ei sitä nyt voi joka ihmisen kanssa huudella kaupungilla sanoja: tissit, penis, kikkeli, pimppirautaa ja panettaa. Joidenkin kanssa tämä on ihan normaalia meininkiä. ^^

Jayteasee

• PoVi
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Saapaspöppelö™, TruuPiirturi™ , Halihirmu™
  • Galleria
« Vastaus #27 : 21.07.2015, 20:43 »
No... Minulla on pyrkimys antaa itsestäni mahdollisimman todenmukainen vaikutelma. Onnistuuko se? Pitää kysyä muutamalta tyypiltä tuota.

Lähtökohtaisesti tuo merkitsee sitä, että pyrin olemaan sanomatta asioita, joita en kasvotustenkaan sanoisi. En väitä tekeväni asioita, joita en elävässä elämässä tekisi. En väitä olevani kunnossa, jos en ole.

Joskus minusta on sanottu, että olen kasvotusten rauhallisempi ja vetäytyvämpi. Saattaa pitää paikkaansa. Se on taas sitten muiden arvioitavissa.

Hyvin ympäripyöreä selvitys, mutta halusinpa yrittää vastata.

huehuenaattori

• Vieras
« Vastaus #28 : 21.07.2015, 20:57 »
Itse en huomaa muutoksia itsestäni kun pyörin nettipalstoilla. Kerron harvemmin likaisia vitsejä ja pidän mielipiteeni neutraaleina. Jos sattuu vastaan joku aivan käsittämättömän ärsyttävä persoona, provosoin häntä hieman ja kyseenalaistan hänen käytöstään.

stimp

• Vieras
« Vastaus #29 : 22.07.2015, 09:26 »
Uskoisin, että vuosien saatossa nämä kaksi roolia ovat lähestyneet toisiaan. Ja muutenkin pidin alunperin nettiä ihan hikisten nörttien juttuna, enkä halunnut siihen liikaa uppoutua. Netissä sitten uskalsti tuoda anonyyminä niitä omia ajatuksiaan esiin, mitä ei kehdannut livenä missään huudella. Mutta vuosien varrella kun ehti tapaamaan nettituttuja muuallakin kuin ruudulla, sitä jotenkin oppi olemaan oma itsensä netissäkin.

Tietoisesti ja vahingossa olen sit yrittänyt opetella ujoudesta pois, siinä on varmasti ollut hyötyä siitä että on edes netissä saanut avata ajatuksiaan tuntemattomille. Mut yhtälailla sekä netissä että livenä ajatukset menee usein jossain ihan omissa sfääreissä, mitä ei ihan kaikki aina ymmärrä. Mutta yritän nykyään livenäkin kertoa mulle tärkeistä asioista esim suhteen alussa enkä salaile "mitään". Muutaman ihmisen ehkä säikyttänyt sillä pois, mutta parempi heti eikä 10v päästä sit katkerana.

Nettiminä on ehkä avoimempi tuntemattomille ja nettitutuille, arkiminä sit kertoo jotain asioita aika paljon varovaisemmin kavereille. Ja netissä voin haastaa riitaa, välillä tahallaankin. Livenä en ole toisaalta ikinä edes joutunut tappeluun, vaikka joskus ulkopuoliset ovatkin ihmetelleet sitä kun kuulemma "vittuilen kaikille".