Baarin kannatusmaksut
Jos niiden konseptien kanssa jää saivartelemaan, se on sama kuin ei osaisi puhua muusta kuin siitä että mitä kaikkia mekaanisia osia lentokoneen sisältä löytyy ja missaa kokonaan sen pointin että kun tankissa on polttoainetta ja kaikki toimii niin sillä lentokoneella voi ihan oikiasti lennellä ilmassa vapaana kuin taivaanlintu.
Minun mielestä ihmisen vapaa tahto mitataan kallion kielekkeellä. Nyt en tarkoita sitä, että haluaa päättää elämänsä ennen aikojaan xyz-syystä tai että joku osoittaa pyssyllä ohimoon ja käskee hypätä, vaan sitä että haluaa kysyä itseltään, että olenko vapaa tekemään sen päätöksen, että hyppään ja katson jäänkö henkiin.Hypätäkö vai ei? Ollako vai eikö olla? Jos valitsee hypyn vapaaseen pudotukseen ilman tietoa siitä, että selviytyykö pudotuksesta vai ei, niin on tehnyt sen vapaasta tahdosta. Jos päätät perääntyä kielekkeeltä niin on tehnyt myös päätöksen vapaasta tahdosta, mutta on myös astunut takaisin maailmaan, jossa ihmiselle sanellaan asioita. Ihminen ei siis ole täysin vapaa päättämään asioistaan.
Oletko koskaan miettinyt, miksi haluat jotain? Mistä päätös johtuu? Ihminen päättää alkukantaisessa limbisessä mielessään tunnepohjalta, joka sitten muuttuu tietoiseksi rationaalisessa tietoisuudessa kehittyneemmässä aivokuoressa. Edelleen väitän merkittävienkin päätösten syntyvän epärationaalisilla perustella, jotka sitten tietoinen ajattelu perustelee näennäisen loogisilla argumenteilla. Kahneman on kirjoittanut aiheesta loistavan kirjan 'Thinking fast, and slow'. Sen mukaan ihmisen ajattelu voidaan jakaa intuitiiviseen nopeaan päätöksentekoon ja hitaaseen rationaaliseen. Mutta miksi ostin iPhone 6:n? Eihän minulla ole yhtään järkisyytä kuluttaa 800 puhelimeen, joka korvaa vanhan lähes täsmälleen samaan kykenevän mallin. Samoin näiden kinkyjen mielteiden ymmärtäminen rationaalisella mielellä on mahdotonta, koska impulssi syntyy jossain alitajunnan syövereissä.
Otsikko on aina vähemmän merkityksellinen itse asiaan verrattuna. Tämä aihe on oikeastaan rakkain ja kauhein mulle ja aina kiinnostava silti.Lisäksi niin monet ovat mieltä,että kaikki on valittavissa...moni geneetikko on varmaan taas toista mieltä,onneksi
Lainaus käyttäjältä: Kammiovärinä - 09.01.2016, 04:35Otsikko on aina vähemmän merkityksellinen itse asiaan verrattuna. Tämä aihe on oikeastaan rakkain ja kauhein mulle ja aina kiinnostava silti.Lisäksi niin monet ovat mieltä,että kaikki on valittavissa...moni geneetikko on varmaan taas toista mieltä,onneksi Tuohon vielä sellainen kommentti että kannattaa ajatella hiukan laajemmin kuin joko-tai myös geenien suhteen. Tosiasia kun on että geenit mahdollistavat lähinnä paljon ja kaikenlaista. Se sitten kuinka käytännössä tapahtuu liittyy juuri ympäristöön, esin varhaiseen hoivaan. Huono hoiva voi sammuttaa hyviäkin geenejä ja näin ollen mahdollisuudet myös heikkenevät vaikka olisivat geenitasolla olleet olemassa; geenit kun eivät toimi tehokkaasti huonossa ympäristössä. Olennaisin vaikutus varmaan liittyy stressinsietoon ja sen vaikutukseen aivoihin. Hoivaavuus on myös periytyvä ominaisuus (tai siihen liittyvä dna:n muutos, metylaatio, periytyy). Emon hoivalla on hyvin suuri vaikutus poikasen pärjäämiseen nisäkkäillä. Eli olemme niin kovin vaikutuksille altis laji olemisessamme, hermostomme ja hormonitoimintamme kun tilttaavat jos hoiva ei ole oikeanlaista ja riittävää; emme ole vain se koodi joka on soluissamme.
Joo,matka on joskus täysin silmitön ja vailla "oikeudenmukaisuutta"..Aika pelottavaa toisaalta, että ymmärrän elinkautisvangin ajatuksia ihan helposti- No enpä ole tullut tappaneeksi ketään, kiitos fundamentalistijumalille,eeh"Minulla ei ollut mitään käsitystä siitä,kuka olin"- http://areena.yle.fi/1-2909075