Baarin kannatusmaksut
Ja, nyt, mikä tärkeintä; voidaan kysyä mikä määrittelee onko toiminta moraalisesti oikein vai väärin? Mikä sen määrittelee? Voidaan myös kysyä kuka määrittelee?Sekö ettei noudata sääntöjä, jotka yleensä perustuvat jollekin moraalille, -kö? Mitä siitä tulisi jos kaikki kuvittelisivat että nettiyhteisö voi olla jokaisen oma epookkiromaani kymmenin eri hahmoin? Vai se mikä on oma motiivi ja intentio? Tutkia omaa tai muiden mieltä hartaassa totuuden löytämisen tuskassa(?) oikeuttaen keinot pyhin päämäärin, -kö?. Vai onko kyse narsismista....? Pöh, mistään säännöistä, ne mua koske ja voin dumata muut ihmiset keinoja kaihtamatta sillä olen muita parempi ja muiden yläpuolella....?Oikeasti. Tämä hieman, tai hieman enemmänkin, kiinnostaa minua kun on kyse tällaisesta yhteisöstä joka sekoittaa eri moraalikoodistoja ollen sekä nettiä että irl:ää. Säännöt ja systeemit kiinnostavat minua. Sosiaalinen koodisto on joskus nimittäin kovin hankalaa ja epäloogista, mielestäni. Ja eettiset kyssät ovat oikeasti aika paljon vielä vaikeampia nettiaikana. Ne ovat kuitenkin erittäin oleellisia ihan minkä tahansa ihmisyhteisön toiminnan kannalta. Niille perustuu yhteistyön sujuvuus ja luottamus. Laki ja säännöt pohjautuvat vallitseville, joskus myös jo vanhentuneille, moraaleille. Niistä on syytä keskustella, niitä on syytä pohtia: Ihmisyys on kulttuuria jossa vallitsee jonkinlainen etiikka. Kulttuurimme muodostuu tietynlaisista trendeistä, muodeista, tavoista. Minkälaisille tavoille, uskomuksille ja säännöille tämän yhteisön kulttuuri perustuu?Kannattaa myös muistaa että asiat toimivat molempiin suuntiin. Me olemme yhteisö ja yhteisö olemme me. Identiteetit muovautuvat yhteisöistä käsin. Myös nettiyhteisöistä.
Lainaus käyttäjältä: Chmlnidae - 11.04.2015, 09:34Ja, nyt, mikä tärkeintä; voidaan kysyä mikä määrittelee onko toiminta moraalisesti oikein vai väärin? Mikä sen määrittelee? Voidaan myös kysyä kuka määrittelee?Kohtalaisen hankalia kysymyksiä ja joihin mulla ei ainakaan ole mitään valmiita vastauksia. Se on ainakin hyvä, että tälläkin foorumilla on tietyt säännöt ja täällä on valvontaa ja moderointia yms.Joskus tullut mieleen,että onko joillekin tämä sellaista roolipeliä-joita en ole koskaan tullut pelanneeksi koneella,mutta että siis vois esittää erilaisia hahmoja ja olla sitä sun tätä-en tiedä,kun en ole pelailut :/.Mitä tarkoitat tuolla, että identiteetit muovautuvat yhteisöstä käsin? Että sinä olet sitä mitä tämä foorumi ja sen ihmiset sinusta ajattelevat? Vai että sinä muokkaudut foorumin toiveiden mukaiseksi? Katselin tämmöisen lyhyehkön Silminnäkijä-dokkarin ja mun oli jotenkin ihan helppoa hyväksyä tekaistu teiniprofiili. Toisaalta lakimies tuomitsi toiminnan, siksi mm. että se "nöyryyttää" lastenahdistelijaa-mitä olisi sitten tapahtunut mm. 12v. kehitysvammaiselle,jos oikea profiili olisikin ollut käytössä..varmaan kanssa jotain aika "nöyryyttävää" ja lapsi on eri asia kuin aikuinen, imho.http://yle.fi/uutiset/pedofiilinmetsastaja/7881019(Kiitos Chimi rohkaisun sanoista jälleen)
Ja, nyt, mikä tärkeintä; voidaan kysyä mikä määrittelee onko toiminta moraalisesti oikein vai väärin? Mikä sen määrittelee? Voidaan myös kysyä kuka määrittelee?
Toiseksi tulee mieleen että koska täällä on myös ihmisiä jotka tapaavat toisiaa out there, niin voi olla helpompaa(?) kun tutustuu nettipuolella aivan anonyymisti ilman raskaan(?) menneisyyden taakkaa. Ei menneisyyttä, ei mainetta. Eli ettei kukaan osaa yhdistää, vaikka sattuisi utelemaan ja kyselemään kanssapervoilta saitilta ja livestä, ketään nikkiin. Jokainen kun kuitenkin muodostaa aina mieleipiteensä kohtaamistaan ihmisistä ja voi sitä mielipidettään kysyttäessä kertoa jopa eteenpäin.Puhtaan pöydän-illuusio, tietyllä tavalla siis.
Olet oikeassa K. (lyhennän puhuttelun kirjaimeen kun tuo uusi nikkisi on aika kam...mottava); yhteisöllisyys seksuaalisessa kontekstissa on aika hämmentävä ilmiö. JA siihen lisättynä suht pieni piiri niin seuraukset ei aina ole aivan öööö terveitä(?). Intiimiysvaatimukset ja diskreettiys vaihtelee eri ihmisillä hyvinkin paljon. Virtuaalisuus on tullut pysyäkseen. Joidenkin vuosien kuluttua nettikeskustelut varmaan ovat hologrammisia; juttukaveri virtualisoituu viereen olkkarin sohvalle (millä kriteerein sitten itse hologrammi onkaan luotu; oikea ihminen toisaalta mallinnettuna vai jonkinlaiset annetut mitat ja valittu/muokattu figuuri/avatar). Uskon että olemme vain vielä jonkinlaisessa välitilassa jossa voi, jos haluaa, vähän leikkiä villiälänttäkin. Ja leikitään. Se että toisen leikki voi olla toisen tosi on sitten ikävämpi juttu kun ei yhteiset pelisäännöt päde.Ihmisen identiteetti ei rakennu yksinäisessä kopissa nurkkiin tuijotellessa. Minulle usein sanotaan että laitan itseni peliin, mm:ssa täälläkin (onpas hauska vertaus, hehheh) mutta ei se ihan niin ole. Olen erittäin hankala ihminen tutustua oikeasti ja paremmin (joojoo; se rankka lapsuus ja hankala elämä, äh, ja ne perityt geenitkin). En myöskään ole kiinnostunut tutustumaan ihmisiin vain seksuaalisesta kulmasta. Ihan vain siksi etten saa seksuaalisuutta toimimaan siltä kantilta. Oli kyse minkälaisesta seksuaalisuudesta tahansa (en jaottele niitä mielelläni myöskään). Minulle siinä on kyse huomattavasti monimutkaisemmasta kokonaisuudesta ja prosessista.Toisaalta mä oon niin vanha paska ettei mua edes kauheasti asia häiritse. Maailmassa on niin paljon kaikkea kiinnostavaa että yksi skene, yksi saitti, edes yksi seksuaalisuus ei kauheasti venettä keikuta. Tai jos keikuttaa ja uppoaa ni sit pitää uida muihin saariin, muille mantereille. Elämä on, niin kauan kun sitä on.