Mulla on tästä kaksi (2) vaihtoehtoista teoriaa:
Teoria 1:
Tässä kuvataan yksisuuntaista ihmissuhdetta, jossa yhden tehtävä on pelkästään paikata toisen rikkoontunutta sydäntä. Tämä ilmenee mm. siitä, että ompelevalla osapuolella ei edes ole omaa sydäntä, eikä täten mitään omia emotionaalisia tarpeita (joko niille ei ole tilaa, tai niitä ei sallita).
Kuva pönkittää perinteistä patriarkaalista sukupuolistereotypiaa. Ommeltava osapuoli esitetään naisena, joka seisoo tumput suorana, passiivisena vastaanottajana. Ompelija puolestaan on ulkoasunsa perusteella mies - aktiivinen aloitteentekijä, joka suorittaa parantavaa toimenpidettä ja korjaa viallisen naisen.
Näin annetaan implisiittisesti ymmärtää, että miehen tunne-elämä on olematon - tai vähintäänkin triviaali naisen emotionaalisten tarpeiden rinnalla. Näinollen mies on pelkkä väline, jonka ainoa onni ja olemassaolon oikeutus syntyy naisen tunne-elämän tarpeiden palvelemisen kautta. Nainen puolestaan on heikko uhri, joka ei kykene huolehtimaan omasta henkisestä hyvinvoinnistaan, vaan tarvitsee miestä paikkaamaan haavat sielussaan.
Teoria 2:
Pertti siinä ompelee Pirkon paitaan muodikasta sydämen muotoista koristepaikkalappua. Pertti on insinööri. Tämä ilmenee nerokkaasta ratkaisusta sijoittaa lankakerä rintataskuun, mistä lanka kätevästi rullautuu neulaan. Pirkko pitelee toimenpiteen ajan käsissään painavia ostoskasseja, mikä selittää Pirkon alaspäin venyvät olkapäät.