Baarin kannatusmaksut
Mitä annan ymmärtää ja mikä on yksioikoinen ja mikä tutkimus? Mä olen pääosin kirjoittanut laajoista ei-yksinkertaisista kokonaisuuksista ja keskusteluista tieteen/akatemian sisällä ja esittänyt hieman erilaisia perusteluja erilaisille näkökulmille.Yksittäisten "tutkimusten" penääminen käsiteltäessä johonkin akateemiseen aiheeseen liittyvää teoriapuuta ja esim. filosofista lähestymistä kuulostaa lähinnä siltä, ettei oikein hahmota asiaa. Miten voin antaa sinulle tutkimustuloksia esim. siitä, että eri biologit ja lääkärit saattavat viitata eri tavoin sukupuolisuuteen kuten kirjoitin? Miten voin antaa tutkimustuloksia tieteiden sisäisistä ja välisistä metakeskusteluista?Tämä on puolestaan erikoista tätä topiccia koskevaa metakeskustelua, jos et esitä selkeästi jollekin sanomalleni asialle vasta-argumenttia. En näe mihin tällä voi päätyä.
Ilmiselvästi sitä maailmankuvaa joka kirjoituksissasi nostetaan esiin ja jota edustaa joku tuollainen hyvin epämääräinen käsitteiden määrittelyn kyseenalaistaminen, ei sovi kritisoida.
Entä jos asia ei olekaan niin? Entä jos sukupuolia onkin vain kaksi ja kaikki loput ovat jonkinlaisia geenivirheitä?
Tieteiden sisäisiä metakeskusteluja ei tarvitsekaan antaa, ainoastaan pyysin muutamia biologian tutkimuksia, joissa olisi selitetty BIOLOGIAN kannalta sukupuolta esittämäsi varsin vahvan tulkinnan mukaan. En ole esittänyt vasta-argumenttia, ainoastaan pyytänyt jonkinlaista lihaa puheidesi luiden ympärille.
Toivon myös asiallisempaa suhtautumista kanssakeskustelijoihin.
Kovin haluaisin keskustella siitä, onko sukupuoli (sex) määriteltävissä jotenkin muutoin kuin perinteisellä tavalla. Siksi yritän perätä jonkinlaista tietoa asiasta, koska sitä ei tässä ketjussa juurikaan ole. Minun (suppeaan) maailmankuvaan istuu paremmin sukupuolen (sex) määrittely ihan vaan kaksijakoisesti; mies-nainen. Näihin kahteen kuulumattomat niputan mielessäni jonkinlaisiin syndroomiin tai geneettisiin virheisiin.Aivan toinen asia on se sukupuoli (gender). Siinä ihmisen kokemus itsestään määrittää paljon enemmän kuin ulkoiset asiat.
28Näkemys on selkeän sosiologinen: ihmisten tilanteet ja aktiviteetit nähdään sosiaalisenrakenteen seuraukseksi - ei seuraukseksi luonnosta tai heidän nimenomaisistataipumuksistaan. Tällä roolikäsityksellä edistettiin jo huomattavasti sukupuoltenaseman ja työnjaon luonnollisuusmyytin horjumista. (Delphy 1993, 2)J.H.Pleckin (1981, 10-11) mukaan sukupuoliroolin käsite viittaa joukkoon piirteitä jakäyttäytymistapoja, jotka yleisesti nähdään (1) tyypillisinä naisille/miehille(sukupuoliroolistereotypiat) ja (2) suotavina naisille/miehille (sukupuoliroolinormit).Sukupuoliroolistereotypiat ovat kollektiivisia kuvailevia uskomuksia siitä, millaisiasukupuolet todella ovat. Stereotypiat saadaan helposti näkyviin esimerkiksi pyytämälläihmisiä luonnehtimaan molempia sukupuolia standardoitua adjektiiviluetteloa käyttäen.Näiden stereotypioiden vastustaminen oli nykyisen feminismin ensimmäinen työsarka(Humm 1989, 203). Sukupuoliroolinormit puolestaan ovat kollektiivisia uskomuksiasiitä, millaisia sukupuolten pitäisi olla. Normit kertovat millaisia ovat "normaalit" taiideaalit miehet ja naiset. Sukupuoliroolit ovat rakentuneet toisilleen vastakkaisiksi jatoisiaan täydentäviksi (Illich 1983, 86). Nämä näkökulmat sukupuoleen unohtavat sen, miten ihminen itse sukupuolensa kokeeeli sukupuoli-identiteetin. Siinä missä sukupuolirooli on julkinen kuva, on sukupuoli-identiteetti henkilön yksityinen kuva omasta sukupuolestaan (Woodhouse 1989, 4;Money & Ehrhardt 1982, 4). Sukupuoli-identiteetin kehittymisessä ihminen ylittääyksinkertaisen tietoisuuden omasta biologiastaan ja identifioituu siihen psyykkisesti.Hän liittää itsensä muihin samansukupuolisiin ja ottaa enemmän tai vähemmänomakseen ne piirteet, joita hänen identifioimaansa sukupuoleen liitetään (Pleck 1981,12Sukupuoli-identiteetti voi muodostua myös erilaiseksi kuin sen voisi biologisensukupuolen perusteella olettaa muodostuvan. Henkilö voi identifioitua niin sanottuunvastakkaiseen sukupuoleen, jolloin puhutaan transsukupuolisuudesta (josta enemmänluvussa 7). Voi myös olla, että henkilö ei identifioidu kumpaankaan olemassa olevaansukupuoleen, eli on sukupuoli-identiteetiltään ambivalentti tai haluaa itse luoda jamääritellä oman sukupuolensa. Sukupuoli-identiteetin käsitteestä on erotettava seksuaali-identiteetin käsite, vaikka nevirheellisesti samaistetaankin usein. Itse määrittelen ja erottelen nämä kaksi käsitettäseuraavalla tavalla: Sukupuoli-identiteetissä on kyseessä yksinkertaisesti se, mitäsukupuolta henkilö kokee olevansa: mies tai nainen - tai jotain muuta. Sen sijaanseksuaali-identiteetti liikkuu kokonaan eri tasolla. Siinä on kyseessä henkilön omanäkemys siitä, mihin tai kehen hänen seksuaalinen kiinnostuksensa kohdistuu. Hän voiolla seksuaali-identiteetiltään perinteisen luokituksen mukaan homoseksuaali,heteroseksuaali, biseksuaali tai aseksuaali. Sen lisäksi hän voi olla vaikkapasadomasokisti, tirkistelijä tai mitä tahansa riippuen hänen seksuaalisestakiinnostuksestaan. Käsitteet "seksuaalisuus" ja "sukupuolisuus" eivät ole synonyymejä,eivätkä edes välttämättä edellytä toinen toistansa. Näiden käsitteiden sekoittamiseen jatermien virheelliseen käyttöön on vaikuttanut se, että englanninkielessä sana sextarkoittaa sekä sukupuolta että seksiä, sexuality tarkoittaa sukupuolisuutta jaseksuaalisuutta, ja sexualidentity siis sekä sukupuoli- että seksuaali-identiteettiä
Kovin haluaisin keskustella siitä, onko sukupuoli (sex) määriteltävissä jotenkin muutoin kuin perinteisellä tavalla. Siksi yritän perätä jonkinlaista tietoa asiasta, koska sitä ei tässä ketjussa juurikaan ole. Minun (suppeaan) maailmankuvaan istuu paremmin sukupuolen (sex) määrittely ihan vaan kaksijakoisesti; mies-nainen. Näihin kahteen kuulumattomat niputan mielessäni jonkinlaisiin syndroomiin tai geneettisiin virheisiin.
Edelleenkään en löydä kuvailtuja "tieteellisten yhteisöjen metakeskusteluja" ja tahtoisin niistä tietää lisää. Ymmärrän, että tällaisia käydään muissa tieteenaloissa paljonkin mutta biologia on tässä minulle jotain uutta. Onko tämä keskustelu sellaisella tasolla,että siitä ei siis ole varsinaista kirjallisuutta?
e. ladan kardaani ei kuulunut sanomisiini. Enkä ole "öhötellyt". En sinulle enkä kenellekään muullekaan.
blaa blaa
... en voi ja halua vastata tuohon kysymykseen, koska allekirjoitan tiettyjen sukupuoliteoreettisten linjojen näkemyksen siitä, että myös tuo (sex) on sosiaalisesti rakennettu käsitejärjestelmä. Siitä syystä ei ole maailmaa ja todellisuuden luonnetta lähestyvän tiedon kannalta mitenkään mielekästä käsitellä sitä millä tavoin jo debunkattu ajatus voisi eri tavoin kuvata todellisuutta. Tai voi se olla mielekästä ehkä kulttuurintutkimuksellisesti ihan kuin minkä tahansa kulttuurin tarkastelu on mielekästä, esimerkiksi vaikkapa hindulaisuuden käsitykset kuolemasta, mutta en pidä sitä muulla tavoin tärkeänä. .... Biologisesta sukupuolesta puhuminen on turhaa, paitsi jos allekirjoittautuu siihen uskomusjärjestelmään. Sillä ei pitäisi olla mitään tekemistä sen kanssa, miten ihmisiä luokitellaan, vaikka suurelta osin biologiassa ja lääketieteessä edelleen onkin sen sijaan, että puhuttaisiin ominaisuuksista vain ominaisuuksina (esim. tietyn kromosomiston omaavat ihmiset) eikä sukupuolen kaltaisina täysin kulttuuristettuina käsitteinä (esim. XY = "biologisesti" "mies"). Luokitteluun, tilastointiin tai muuhunkaan ei tarvitsisi arvotettuja käsitteitä.Siksi en näe syytä ottaa tuohon keskusteluun osaa.Olen myös allerginen tavoille puhua erilaisista ominaisuuksista syndroomina ja virheinä, vaikka se onkin vakiintunutta käytäntöä. Vakiintuneisuuskin voi pohjimmiltaan kuitenkin olla ja yleensä onkin kulttuurisen arvottamisen pohjalta syntynyttä.