Kirjoittaja Aihe: Kulttuurisidonnainen esimerkki käsiteanalyysin oppikirjassa  (Luettu 2597 kertaa)

Mr Birch

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1355
  • Testi näyttää, että on aika häipyä (82 % vanilla)
  • Galleria
John Boyd Wilsonin vuonna 1963 ilmestyneessä (uusia painoksia mm. 31. painos 2005) käsiteanalyysin oppikirjassa Thinking with concepts kuvataan erilaisia tapoja tutkia käsitteitä tyypillisten ja vähemmän tyypillisten esimerkkien avulla. Wilsonin eräs tyyppiesimerkki (model case, s. 28) on seuraava:

Lainaus
Thus if we are considering punishment, we could take a case of a person who willfully broke an important rule and was made to suffer for it at the hands of authorities: say, a boy who deliberately broke a window in the school and was beaten by his headmaster.

Tuossa kiinnittyy huomio rangaistuksen määrittelyyn: syyllinen laitetaan kärsimään auktoriteettien käsissä ja periaatteen toteutukseen: rehtori antaa selkäsaunan pojalle, joka tahallaan rikkoi koulun ikkunan.

Tämä opas on taustalla mm. kun hoitoalan ihmisille opetetaan teorian luomista (Walker & Avant 2005: Strategies for Theory Construction in Nursing) esimerkki ei ole sellaisenaan mukana.