Kirjoittaja Aihe: Oliko / onko kansanomainen BDSM-kulttuuri mahdollista?  (Luettu 1739 kertaa)

Mr Birch

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1355
  • Testi näyttää, että on aika häipyä (82 % vanilla)
  • Galleria
Perinteinen käsitys kulttuuri-ilmiöiden sosiaalisesta omaksumisprosessista (diffuusiosta) kaiketi menee niin, että kulttuuri-ilmiö, puhutaanpa sitten perunankasvatuksesta tai urheiluharrastuksista, laskeutuu koulututetummista ja taloudellisesti paremmin toimeentulevista kansankerroksista pyramidin pohjalle, jos sinne asti edes päätyy. Näin on myös siinä tapauksessa, että eliitti tunnistaa kansankulttuurista ihailun kohteen, jolloin se jalostetaan sopivammaksi (karjalaiset runonlaulajat eivät oikeasti istuneet penkillä vastatusten käsikkäin) ja istutetaan uusiin yhteyksiin.

Juhani Syrjä tekee tällaisen jalostustempun tai teeskentelee sellaista Omenatarhassa. Kertojaminä lukee kansanperinteellisestä teoksesta kuvauksen tilanteesta, jossa maataloa emännöi kaksi sisarusta. Kyllästyttyään nuoren renkinsä uppiniskaisuuteen  he antavat tälle selkäsaunan.

Kirjan kertojaminä jalostaa tästä aiheesta ainakin kerran toteutuvan kuvion, jolla toinen (nuorempi ja kauniimpi) sisaruksista yhdessä annetun selkäsaunan jälkeen omii rengin itselleen ja tekee tästä rakastajansa (toisella sisaruksella on jo kumppani). Tässä siis ylemmän kulttuurikerrostuman edustaja kehitteli ja maustoi sinänsä uskottavan aihelman mieleisekseen. Mutta olisiko kuvio voinut oikeasti, ilman kirjailijan väliintuloa, uskottavasti edetä noin?

Yleisemmin: mikä on käsityksenne BDSM-kulttuurin lähteistä ja diffuusiosta?


Morgul

  • Turun Baletti
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 675
  • Galleria
Vs: Oliko / onko kansanomainen BDSM-kulttuuri mahdollista?
« Vastaus #1 : 23.08.2017, 20:33 »
Käsittääkseni ihan keskiaikaiset ruumiinrangaistukset eli raipat ja teloitukset ovat yksi lähde.
Pyövelin huppu nyt ainakin minusta on siirtynyt PVC-pervojen kuvastoon.

Ja ehkä Etelävaltioiden kahleorjat, mene ja tiedä.