BDSM-baari
Aula - kaikille avoimet alueet => Lounge => Aiheen aloitti: Mr.Inathu - 19.03.2012, 12:50
-
Niin, mikä on se mystinen Suomen kinkyskene? :o
Tämä kysymys nousi taas kerran pöydälle, tuolla aloittamassani suuressa elämänkatsomuskyselyn ketjussa. Ikuisuuskysymys termistä, johon ei varmasti ole mitään oikeaa selitystä, mutta jota silti sujuvasti käytetään kaiken aikaa. Niinpä päätin vetää härkää hännästä ja perustaa ketjun aiheen pohtimiseksi. Mitä siis Teidän mielestänne tarkoittaa Suomen kinkyskene?
Aloitetaanpa wikipediasta:
In BDSM, a scene is the stage or setting where BDSM activity takes place, as well as the activity itself. The place where a BDSM activity takes place is usually called a dungeon. A BDSM activity can but need not involve sexual activity or sexual roleplay. A scene will vary, depending on the wishes of the participants and can include kink and lifestyle elements. A characteristic of BDSM relationships is the power exchange from the bottom to the dominant partner, and bondage features prominently in BDSM scenes and sexual roleplay.
The term is also used in the BDSM community to refer to the BDSM community as a whole
Hmph... Alku ei ainakaan tuntunut tutulta... BDSM-yhteisö kokonaisuutena, kuulostaa jo tutummalta. No mikä on sitten Suomen kinky-yhteisö kokonaisuutena?
Onko se kaikki, jotka leikkivät? Kaikki, joilla on fetishejä? Kaikki, jotka käyvät bileissä? Kuuluvat järjestöihin? Homotkin? Koskettaako se myös nettipalstojen stalkkereita? Entä kinky-ammatinharjoittajia?
Oikeaa vastausta ei varmastikaan ole, mutta itselleni Suomen kinkyskene tarkoittaa kokonaisuutta, jossa henkilöt identifioituvat nimensä, nimimerkkinsä, kasvojensa, persoonansa tai toimintansa kautta osaksi kinky-yhteisöä MYÖS niille ihmisille, joita he eivät itse suoraan tunne.
Minulle skenessä mukana oleminen on sitä, että ihminen tavalla tai toisella näkyy "julkisesti" ainakin jossain seuraavista: bileissä, miiteissä, chäteissä, järjestötoiminnassa, keskustelupalstoilla, jne. Tapahtumissa ja asioissa, joissa selkeästi muodostuu käsitys siitä, että ko. henkilö on osa kyseistä kinkytoimintaa ja haluaa että se tavalla tai toisella näkyy. Yksin tai suljetulla kaveripiirillä leikkiminen ei mielestäni sellaisenaan täytä edellytystä.
Minun määritelmäni siis ei pidä sisällään ihmisiä, joilla voi olla hyvinkin aktiivinen kinky-elämä, mutta joka ei tavalla tai toisella ole suorassa vaikutuksessa näkyvään kinkyilyyn. Tälläisellä henkilöllä voi suuren yhteisön havainnointimahdollisuuksien ulkopuolella olla merkittäväkin vaikutus skeneen ja sen avainhenkilöihin, mutta jollei toiminta näy ulospäin, pitäisin henkilöä enemmänkin "skenen rajoilla" toimivana kinky-aktiivina.
Itse lopetin bileissä käynnin jo vuonna 2001 ja olin omasta mielestäni "ulkona skenestä" muutaman vuoden, kunnes Leikkikehä perustettiin ja päätin ottaa siellä käyttöön tämän allekirjoittaneen nimimerkin. Vaikka nämä vuodet leikin koko ajan aktiivisesti, en silti kokenut olevani osa skeneä vaikka osa leikkikavereistani kyllä oli.
Tämän Mr.Inathun piti alunperin olla puhtaasti virtuaalinen nikki, jonka kautta voisin olla kosketuksissa skeneen (sellaisena kuin sen itse ymmärsin) ja osallistua keskusteluihin eri palstoilla sekä käydä meilitse ajatusten vaihtoa mielenkiintoisten ihmisten kanssa... Noh, arvatkaa vaan kauanko maltoin pitää Mr.Inathu erossa leikkimisestä uusien tuttavuuksien kanssa... Jepjep, se siitä tahdonlujuudesta ;D
Mutta takaisin aiheeseen, kertokaahan kuinka te kaikki muut Baariaktiivit koette skenen? Kuulutteko omasta mielestänne itse skeneen ja jos niin miksi?
-Mr.Inathu
-
Itselle skene on termi Suomen kansalaisista,joilla on jotain tekemistä BDSM:n kanssa ja siihen sisältyy kaikki tämän kinkyn taipumuksen omaavat. Skene on enempi käsite kuin jokin fyysinen olomuoto tai yksi yhteisö,joka kokoontuu johonkin karsinaan.
Kuulun Smurffeihin,käyn joskus pileissä ja miiteissä,mutten koe sen enempää yhteenkuuluvuutta kenenkään kanssa.
..kun en ole tekemisissä juurikaan Suomen rajojen ulkopuolelle,siksi ajattelen tässä nyt pelkästään suomalaisia. En kuulu persuihin tmv.
(-:
-
Mielestäni kaikki Suomen kinkyt muodostavat Suomen kinkyskenen. Mukaan lasketaan ihan kaikki vähänkään kinkyksi itsensä kokevat ihmiset.
-
Itse olen kanssa sitä mieltä, että sceneen kuuluvat ihmiset, jotka käyvät bileissä, miiteissä tms. Siitä sitten voidaan keskustella, että miten useasti ja miten monta kertaa pitää käydä että kuuluu sceneen. Itse sanoisin, että kerta riittää sceneen pääsemiseen, mutta siitä myös putoaa pois aika nopeasti.
-
Ymmärsin kysymyksen mutta en sitä, miksi se esitettiin.
-
Olen samoilla linjoilla Ketun kanssa. Kaikki, jotka mieltävät itsensä kinkyksi, kuuluvat skeneen.
Skenessä on aktiivisia ja vähemmän aktiivisia ihmisiä, uusia ja konkareita, bilettäjiä ja kotioloissa viihtyviä. Yksinäinenkin kinky on osa skeneä.
-
;D
No, enpä minäkään ymmärtänyt miksi tuota pitää kysyä?
Eikös, ole päivänselvää, että jos on kinky niin on.
Tarvitaanko tähän luento, missä 6-sivuisella tekstillä selitetään mitä "tohtori xxx" sanoi,
sivulla nro 679 ja sitten noviisi nro 69, kertoo itkua tihrustaen, että kun " äitee" sanoi "HYI, hyi".
Aloittaja selittäköön tyhmälle, "mie en jaksa jatkuvaa läpätystä"....MIksi ???
-
Jostain nämä ilmaisut: "tulla skeneen", "liikkua skenessä", "olla tunnettu skenessä" jne. ovat saaneet alkunsa. Ja niissä oletuksena on, että henkilö ei ole osa skeneä vielä alussa, siellä kotona kinkyyttään pähkäillessään, vaan vasta kun tekee aktiivisesti jotain. Sitten tehtyään, edes kerran, edes jotain, ei ole enää paluuta viattomuuden aikaan ennen skeneä... Tai näin asia on mun blondiaivoille ilmennyt.
Tämän ilmaisun, varsinkin isolla kirjoitettuna, määrittelemisen suhteen mielipiteitä näyttää olevan aika laajasti ja erilaisia, joten tuskinpa saamme ihan lähiaikoina kielitoimiston virallista kantaa asiaan. Siihen asti voinemme kukin piirtää ihan oman mielemme mukaan rajoja Skenelle ja kuka siihen kuuluu tai ei kuulu.
Vir, joka ei oikein ymmärrä, mihin tarvitaan skene termiä, joka ei muuten ole edes suomea, jos ryhmään kuuluisi ihan kaikki Suomen kinkyt. Eikös silloin termi "Suomen kinkyt" olisi riittävä?
-
:-*
komppaan edellä kirjoittanutta !
-
Jos nyt viilataan pilkkua, niin ”kinkykään” ei ole Suomea. Olen kyllä Mr. Inhatun kanssa samoilla linjoilla. Kinky voi olla kuulumatta skeneen, johon liittyminen vaatii jonkinasteista yritystä verkottautua muihinkin kinkyihin kuin ehkä omaan kumppaniin (tai potentiaaliseen sellaiseen), esimerkiksi osallistumalla bileisiin, foorumi keskusteluihin jne. Sinänsä nekin, joiden ainoa kinky-kontakti on oma kumppani tai oma mielikuvitus saattavat olla sinänsä ihan yhtä kinkyjä kuin skenessä aktiivisestikin pyörivät.
Kyllä ilmauksella ”skene” on minusta ihan oma käyttöarvonsa. Voi esimerkiksi todeta skenen olevan riitaisa, ottamatta kantaa, ovatko kinky-ihmiset suoranaisesti sitä.
-
Itse miellän kyllä skeneä terminä joka kuvaa yhteisöä joka muodostuu kinkeistä. Olen itse ollut kinky tätä nykyään noin 17 vuotta, mutta oman määritelmän mukaan aktiivinen skenessä kunnolla vain vuoden pari, livenä alle vuoden.
Tämä tosin menee vahvasti semantiikan puolelle... *pukee asbestipuvun* >:D
-
Oikeaa vastausta ei varmastikaan ole, mutta itselleni Suomen kinkyskene tarkoittaa kokonaisuutta, jossa henkilöt identifioituvat nimensä, nimimerkkinsä, kasvojensa, persoonansa tai toimintansa kautta osaksi kinky-yhteisöä MYÖS niille ihmisille, joita he eivät itse suoraan tunne.
Minulle skenessä mukana oleminen on sitä, että ihminen tavalla tai toisella näkyy "julkisesti" ainakin jossain seuraavista: bileissä, miiteissä, chäteissä, järjestötoiminnassa, keskustelupalstoilla, jne. Tapahtumissa ja asioissa, joissa selkeästi muodostuu käsitys siitä, että ko. henkilö on osa kyseistä kinkytoimintaa ja haluaa että se tavalla tai toisella näkyy. Yksin tai suljetulla kaveripiirillä leikkiminen ei mielestäni sellaisenaan täytä edellytystä.
-Mr.Inathu
Enpä taida muualla näkyä kuin täällä, viime aikoina tosin "avautunut" sen verran, että olen jopa ihan livenä tavannut joitakin tämän foorumin käyttäjiä. Yksin en leiki, mutta pidän omat suhteeni pääsääntöisesti omana tietonani ja tätä odotan kumppaneiltakin. En tunne tarvetta verkottua enkä pitää melua tekemisistäni, kavahdan ajatusta leikkiä/sessioida/whatever henkilöiden kanssa, jotka ovat leikkineet/sessioineet/whatever suurin piirtein ristiin keskenään niin että "kaikki tuntevat kaikki".
Summa summarum, en siis kuulu Suomen Kinkyskeneen, onneksi sentään ainakaan vielä tälle foorumille ei sitä vaaditakaan :)
-
Skene on lauma. Ollakseen osa laumaa skeneilijän on tavalla tai toisella näytettävä muille laumalaisille, että täällä ollaan. Sen voi tehdä bileissä, yhdistyksissä tai vaikka täällä. Mitä enemmän olet näkyvillä ja pystyt sanoillasi tai teoillasi määrittelemään mitä on kinkiys, sen enemmän ympärilläsi pyörii niitä, jotka tarjoutuvat nyppimään kirppuja turkistasi.
Yksinäinen susi on susi vaikka ei ole laumassa. Skenessä se ei ole.
-
Itse miellän kyllä skeneä terminä joka kuvaa yhteisöä joka muodostuu kinkeistä. Olen itse ollut kinky tätä nykyään noin 17 vuotta, mutta oman määritelmän mukaan aktiivinen skenessä kunnolla vain vuoden pari, livenä alle vuoden.
Tämä tosin menee vahvasti semantiikan puolelle... *pukee asbestipuvun* >:D
Tätä juuri yritin sanoa.. Meikäläinenkin on saanut käsityksen, että kyse olisi yhteisöstä, mutta juurihan sen useampi määritti kaikenkattavaksi termiksi, joka sisältää jokaikisen tykönään kinkyjä miettivän. Siksi hämmentynyt kyselyni aiheesta...
Mielestäni olet, kuten arvoton ja ketjun aloittajakin, oikeassa siinä, että "kinkyskene" on sittenkin eri asia kuin "kinkyt". Kiitos asian ilmaisemisesta vähemmän savolaisesti kuin mitä itse osasin.
Vir, joka hiippailee skenessä kuin mustanaamio kaupungissa
-
:)
Eiköhän se " YHTEISÖ" ole aika puhuttava sanamuoto?
Miksi pitää yksilöidä, kuka on ollut missäkin "hiotaan lankkuja"-jutussa mukana.
Jokainen varmaan on tehnyt jotain/tai ollut tekemättä, mutta mitä hittoa sillä on
väliä.
Kinkyä se kaikki on, vaikka laulaisit oopperaa naapurille !
:love:
-
The term is also used in the BDSM community to refer to the BDSM community as a whole.
-
Mun henkilökohtainen näkemys asiaan:
Jos tuntee itsensä kinkyksi, on kinky huolimatta siitä, kuinka truena tai vähemmän truena muut pitävät, vaikka leikkisi yksin kotona punaisten haisaappaittensa kanssa. Vasta kun kertoo muille leikkivänsä punaisten haisaappaittensa kanssa, tai ilmestyy niissä bileisiin tai miittiin, tai lataa niistä kuvan galleriaan, tjms, kuuluu skeneen. "Olla kinky" ei siis ole yhtä kuin "olla skenessä". Sama vaikka keräisi postimerkkejä. Yksin kotona ensipäiväleimoja ihastellessaan ei vielä kuulu "postimerkkiskeneen" (piiriin / ryhmään / yhteisöön), joten kallistun skeneen kuulumisessa jonkintasoisen itsensä, ajatustensa, kuviensa, tms, jakamisen kannalle.
Omaan näkemykseeni asiasta peilaten, olen kuulunut skeneen alle puolet kaikesta siitä ajasta mitä olen ollut kinky.
-
:)
Ymmärrän Nennen ajatuksen (jopa minäkin), mutta en hyväksy sitä, että kuuluakseen johonkin,
pitää juosta bileissä, näyttää muutama kuva "tässä mää sessioin"-ton xx-kanssa ja sitten me
oltiin etkoilla ja jatkoilla siellä, sun täällä.
Olen kyllä "näyttäytynyt", bileissä, ennen nti nenneä, mutta en silti pidä sitä
minään ihmeellisenä , "kuulun kinkyihin"-meriittinä.
Joten aloitetaankos ihan alusta... :love:
-
Skene / scene sanana merkitsee pohjimmiltaan jotain havaittavaa, ts näkyvää, kuuluvaa tai muuten tuntuvaa. Joten ne yksilöt, jotka ovat hairahtuneet tavalla tahi toisella aistittavaan ulostuloon,
vaikka kuinka passiivisena katselijana bilepaikan nurkkauksessa tai toisten forumpostausten lukijoina,
aktiivisena tapahtumien työstäjänä, kommentaattorina tai jotain siitä välistä, muodostavat scenen.
Jos on kinky ihan vain tykönänsä yksin kaksin tai porukalla, on toki sitä mutta ei 'scenessä'.
Termin 'yhteisö' määrittäminen olisikin sitten jo ihan toinen juttu ja haaste...
Ugh, tämä on mielipiteeni ja sekaannun siihen täysin.
-
:)
Ymmärrän Nennen ajatuksen (jopa minäkin), mutta en hyväksy sitä, että kuuluakseen johonkin,
pitää juosta bileissä, näyttää muutama kuva "tässä mää sessioin"-ton xx-kanssa ja sitten me
oltiin etkoilla ja jatkoilla siellä, sun täällä.
Olen kyllä "näyttäytynyt", bileissä, ennen nti nenneä, mutta en silti pidä sitä
minään ihmeellisenä , "kuulun kinkyihin"-meriittinä.
Joten aloitetaankos ihan alusta... :love:
Niin, ei varmaankaan "kuuluakseen johonkin", vaan kuuluakseen skeneen - niin kuin sinä mask ja nti (hih! vai neiti!? ;D) nenne, kuulutte olemalla osana tätä foorumia ja ilmaisemalla täällä itseänne.
Olet siis joskus muinoin "kuulunut skeneen" näyttäytymällä bileissä ja nyt taas aktivoitunut.
Ja sehän ei ole ollenkaan sama kuin olla kinky - jota voi siis olla vaikka siellä kaapissa issekseen - niin kuin kovin monet ovat jo aiemmin todenneet, Bossman tuossa viimoisena.
Jotta - toiset täällä taitavat puhua niistä seipäistä ja toiset ehkä aidoista tahi aidan vieruksista!? :love:
(minä lähinnä kait perennapenkeistä ;D )
-
Skene on lauma..
Yksinäinen susi on susi vaikka ei ole laumassa. Skenessä se ei ole.
En osaa ajatella ihmistä täysin sudeksi eli pelkäksi eläimeksi,mutta näkemyseroja saa olla.
Voihan olla monia laumojakin ja sitten ne yksinäiset. Ehkä ihmissusilaumoissa hyväksytään laumaan varsinaisesti kuulumaton yksinäinen susi ja mikäli orpo piru haluaa liittyä edes löyhästi mukaan ajaksi.
Vaikeita ajatuksia .
Itse en haluaisi olla yksinäinen susi,mutta se ei aina ole valintakysymys-
Yksi lempiajatus, jos nyt ajatuksia enää on edes, niin se, että voi valita asioita, mutta ei voi valita niiden valintojen seurauksia.
Olen mielestäni melko siedettävä susi, mutta se ei vaan auta laumaan liittymisessä. Voi myös olla, että käyttäydyn ja ajattelen aavistuksen eri tavoin kuin lauma tai sitten olen liian kauan ollut ulkopuolinen ns. normilaumoista *iso kysymysmerkki*
-
Minä olen aina nimennyt kinkyporukat niin, että "skeneen" kuuluu kaikki kinkyt, mutta "sisäpiiri" on porukkaa, joka tekee aktiivisesti jotain kinkyskenen puolesta, esim. järjestää bileitä tai ylläpitää kinkyfoorumeita. Kirjoitin aiheesta joku aika sitten off-topic-ketjuun. Mutta tiedän, että olen luultavasti ainoa, joka nimeää asiat näin.
-
:)
Niin taisit sano aikaisemminkin, mutta nyt sanoit sen selkeästi.
Eli kommppaan kyllä Kettu vinossaa tällä kertaa täysin. ::)
Ja minun puolestani tämä jaarittelu saa loppua, jatkakoon ken haluaa. :-*
-
Skene on anglismi englannin scenestä, joten katsotaan mitä M-W siitä sanoo (OED ei juuri nyt ole käytettävissä):
5 a: sphere of activity
Tuo ei taida selventää asiaa, mutta saman firman englannin opiskelijoille tarkoitettu opus sanoo:
5 a: a particular area of activity that involves many people
Ja fraasista "enter the scene" sanotaan:
1: to become involved in something
Ja sitten pitää kaivaa esiin sanan involved selitys (sama englannin opiskelijoille terkoitettu opus):
2 a: having a part in something : included in something
2 b: actively participating in something
Kyllä minä ymmärrän tuon niin, että kuuluakseen skeneen, pitää olla tekemisissä useamman ihmisen kanssa ja vielä olla ainakin jossain määrin aktiivinen.
Gofe, jonka mielestä sanakirjoja on kiva selailla
-
Ja minun puolestani tämä jaarittelu saa loppua, jatkakoon ken haluaa. :-*
Jaarittelun jos lopettamme, loppuu koko foorumi. Kuitenkin kaikki totuudet on jo kerran sanottu ja asiat puitu. Joten jaarittelu saa luvan jatkua :).
Minä olen aina nimennyt kinkyporukat niin, että "skeneen" kuuluu kaikki kinkyt, mutta "sisäpiiri" on porukkaa, joka tekee aktiivisesti jotain kinkyskenen puolesta, esim. järjestää bileitä tai ylläpitää kinkyfoorumeita. Kirjoitin aiheesta joku aika sitten off-topic-ketjuun. Mutta tiedän, että olen luultavasti ainoa, joka nimeää asiat näin.
Asiasisällöstä Ketun kanssa ihan sama mieltä. Ja Nennen. Ja monen muun.
Mutta se sana SISÄPIIRI. Yleensä sanaan "sisäpiiri" kyllä liitetään vahvasti negatiivinen vivahde.
Ikäänkuin se olisi jokin kuppikunta/salaseura jonne ei pääse kun tekemällä jotain ylivoimaisen livena tai tai suosituksilla. Ja jossa kaikki tuntee toisensa. Minusta skenessa ei todellakaan tarvitse "tuntea kaikkia" saatikka paneskella ja/tai sessioida kaikkien kanssa. (Välihuomatus: ei sisäpiirissä tai ystäväpiirissä sessioida kaikkien siinä olevien kanssa...vai?)
Skenessä ovat ne ketkä ovat jollain tavoin aktiiveja ja Suomen kinkyt ovat ne ketkä ovat kinkejä omasta mielestä. On varmaan läjäpäin kinkyhenkeisiä tyyppejä jotka ovat sataa kertaa kinkymmät kun minä mutta jotka karttavat sanaa kinky tai pervo ja näin ollen jäävät meidan spekulaatioimme ja netti- ja bileelämämme ulkopuolelle.
Skene siis ehkä on lähempänä käsite "yhteisöä" :). Yhteisöhän on läjä yksilöitä jolla on jokin yhteinen juttu ja he ovat jollain tavoin jotain tekemässä jotain sen jutun ympärillä muutoinkin kun privaatisti yksityiselämässä.
-
Skene = yhteisö, näyttämö, lauma...kuinka vaan, mutta jotain sellaista, jonka jäsenet jollain tapaa näkyvät ja kuuluvat. Vaikka vain hiljaisena nikkinä foorumilla tai bileiden nurkassa, mutta ovat tulleet mukaan kuitenkin. Aktiivisuus skenessä on sitten aivan toinen asia.
Useimmilla ihmisillä on tarve kuulua johonkin. Ne itseriittoisimmatkin (minä mukaanlukien) haluavat jakaa ajatuksiaan, vaikka olisivat kuinka oman tiensä kulkijoita.
Olen liittynyt tänne Baariin, kommentoin joskus jotain foorumilla, käyn harvakseltaan bileissäkin. Olen löytänyt samanhenkisiä ihmisiä täältä Baarista ja myös muualta kauan ennen Baarin olemassaoloa. Kyllä: katson kuuluvani Suomen kinky-skeneen, vaikken ole järjestämässä tapahtumia tms. konkreettista toimintaa - mutta ehkä jonain päivänä sitäkin, jos aikaa riittäisi :)
-
Oho :o
Kysyessäni tätä asiaa, ei tarkoituksenani ollut lainkaan kyseenalaistaa ketään tai mitään tai yrittää määritellä minkäänlaisia totuuksia tai rajoja tms... Tarkoitukseni oli vain herätellä keskustelua siitä, kuinka eri tavoi tämä(kin) tutun termin voi ymmärtää.... Pitääkö kaikesta aina vääntää arvokeskustelua tai pyrkiä näkemään kaiken taustalle jotain piilotettuja tavoitteita?
-Mr.Inathu
-
Joidenkin mielestä sanojen määrittelyyn tuntuu aina liittyvän arvokeskustelu eikä ymmärrykseen mene ettei määrittelyllä yritetä saada aikaan parempi-huonompi jaottelua, vaan sitä että puhuttaisiin samasta asiasta kun termiä käytetään ja minimoitaisiin väärinymmärrysten mahdollisuus. Se lienee mahdotonta.
-
Ja jotkut vaan näemmä ovat hyvin ihastuneita kaiken mahdollisen määrittelyyn, luokitteluun, analysointiin ja kartoittamiseen. Olipa kyseessä sanat, ihmiset, tavat, mieltymykset tai pukeutuminen.
Enkä viittaa aloittajaan nyt yhtään :)
-
Ja jotkut vaan näemmä ovat hyvin ihastuneita kaiken mahdollisen määrittelyyn, luokitteluun, analysointiin ja kartoittamiseen. Olipa kyseessä sanat, ihmiset, tavat, mieltymykset tai pukeutuminen.
Onko se sinusta huono asia?
-
Ja jotkut vaan näemmä ovat hyvin ihastuneita kaiken mahdollisen määrittelyyn, luokitteluun, analysointiin ja kartoittamiseen. Olipa kyseessä sanat, ihmiset, tavat, mieltymykset tai pukeutuminen.
Enkä viittaa aloittajaan nyt yhtään :)
Viittaa vaan :)
Mutta itseäni ei niinkään ohjaa halua saada asioita järjestykseen ja oikealle paikalleen, kuin ikuinen uteliaisuus ja halua aina oppia, ymmärtää ja kokea mahdollisimman paljon :D
-Mr.Inathu
-
Oma mielipiteeni on melkosamaa kuin muillakin eli skenen muodostavat ihmiset jotka osallistuvat siihen millään tavalla, oli se sitten foorumikirjoituksin, miitteihin tai bileisiin eksymällä tms. Sisäpiiri määritelmästä koen hieman erimielisyyttä. Sanoisin että skenessä kuin skenessä on erikseen ns. aktiiviset ihmiset jotka pyörittävät asioita hyvinkin kirjavista syistä ja kirjavin panoksin. Sen lisäksi aina muodostuu sisäpiirejä, enkä välttmättä näe että sisäpiiri muodostuisi ihmisistä jotka aktiivisesti tekevät jotain.
-
Oma mielipiteeni on melkosamaa kuin muillakin eli skenen muodostavat ihmiset jotka osallistuvat siihen millään tavalla, oli se sitten foorumikirjoituksin, miitteihin tai bileisiin eksymällä tms. Sisäpiiri määritelmästä koen hieman erimielisyyttä. Sanoisin että skenessä kuin skenessä on erikseen ns. aktiiviset ihmiset jotka pyörittävät asioita hyvinkin kirjavista syistä ja kirjavin panoksin. Sen lisäksi aina muodostuu sisäpiirejä, enkä välttmättä näe että sisäpiiri muodostuisi ihmisistä jotka aktiivisesti tekevät jotain.
Komppaa hitto kun osaisin referoida yhtähyvin :lecture:
-
Tulipä vielä tällainenkin mieleeni, että jos Suomessa olisi ollut vahva kinky-skene jo itsenäisyyden alkuaikoina, niin olisiko yhdistyksille käynyt samoin kuin urheiluseuroille: porvaristolle ja työväestölle omansa? Sen seurauksena meillä voisi olla nyt esim. Turun Työväen Baletti ry tai Bizarre-toverit ry.
Ajatusleikkiä voisi jatkaa miettimällä, miten porvari-kinkeily olisi eronnut työläis-kinkeilystä. Porvaristolla olisi ainakin ollut paremmat varusteet. Työläisillä olisi varmaankin D/s-jutut olleet melkoisen no-no, sen sijaan olisi keskitytty enemmän fetisseihin (vrt. sosialistinen realismi).
Onneksi tällaiset vastakkainasettelut ovat nykyään ohi. Nykyäänhän me jakaudumme vain truekinkyihin ja muihin >:D
-
Bizarre-toverit ry.
Bizarrehan järjestettiin pitkään Kivistön työväentalolla, mutta nykyään rakennus on viralliselta nimeltään Kivistön tanssitalo... Ei ole siis enää niin demaripervoilua. 8)
-
Tulipä vielä tällainenkin mieleeni, että jos Suomessa olisi ollut vahva kinky-skene jo itsenäisyyden alkuaikoina, niin olisiko yhdistyksille käynyt samoin kuin urheiluseuroille: porvaristolle ja työväestölle omansa? Sen seurauksena meillä voisi olla nyt esim. Turun Työväen Baletti ry tai Bizarre-toverit ry.
Ajatusleikkiä voisi jatkaa miettimällä, miten porvari-kinkeily olisi eronnut työläis-kinkeilystä. Porvaristolla olisi ainakin ollut paremmat varusteet. Työläisillä olisi varmaankin D/s-jutut olleet melkoisen no-no, sen sijaan olisi keskitytty enemmän fetisseihin (vrt. sosialistinen realismi).
Tämäpä tosiaan mielenkiintoinen ajatus. Itselläni tulee mieleen kuinka porvareilla olisi tuhannen säännön sääntökirja, piiskausta harrastettaisiin aina puku päällä ja hansikkaat kädessä, tiukat säädöskoodit joista poikkeavia katsottaisiin paheksuvasti. Kisällistä mestariksi varmaan sopisi myös herrasmiehille. Välineitä ja asuja tilattaisiin jostain Pariisista tai Lontoosta, ehkäpä räätälit tekisivät osan asuista mittatilaustyönä.
Työväen tovereilla sen sijaan menisi sessiot useimmiten puhtaaksi alkoholin nauttimiseksi sekä ryhmäpanoksi, helma heiluis ja pakarat läiskyisi. Sessioiden tekeminen menisi enemmän ex tempore -tyylillä ja materiaaleina olisi enemmän näitä joka kotitalosta löytyviä vermeitä. Vaatteiden ja välineiden hommaamiseen ei olisi erikseen panostettu rahallisesti, joten uskon tuon fettariuden olevan ainakin joiltakin osilta vähäisempää työväellä. Sen sijaan välineiden turvallisuus ei välttämättä olisi yhtään huonompi sillä ne olisivat itse rakennettuja ja työvälineistä muokattuja.
-
Tämäpä tosiaan mielenkiintoinen ajatus. Itselläni tulee mieleen kuinka porvareilla olisi tuhannen säännön sääntökirja, piiskausta harrastettaisiin aina puku päällä ja hansikkaat kädessä
Unohdit suussa olevan sikarin, jonka tuhkia varten olisi erikseen työväenluokkaan kuuluva orja.
-
Unohdit suussa olevan sikarin, jonka tuhkia varten olisi erikseen työväenluokkaan kuuluva orja.
Sitten tulee joku vaatimaan työn orjia nousemaan sorron yöstä ja kaikki menee pieleen...
http://www.youtube.com/watch?v=xW9VBLH-0_s
-
Hah. ..mä olen varmaan sitten wanname-porvari koska olemattomasta tulotasosta huolimatta olen jonkin tason fettari (nahkahansikkaita löytää myös edukkaasti), puolison nahka-asut eivät ole olleet halpoja..ja olen myös hyvinkin epärietas sadisti (kun prolet nussii himokkaana kaikkea mikä liikkuu?) >:D
Mutta poikkeus vahvistaa säännön? ;D
-
Tämäpä tosiaan mielenkiintoinen ajatus. Itselläni tulee mieleen kuinka porvareilla olisi tuhannen säännön sääntökirja, piiskausta harrastettaisiin aina puku päällä ja hansikkaat kädessä, tiukat säädöskoodit joista poikkeavia katsottaisiin paheksuvasti. Kisällistä mestariksi varmaan sopisi myös herrasmiehille. Välineitä ja asuja tilattaisiin jostain Pariisista tai Lontoosta, ehkäpä räätälit tekisivät osan asuista mittatilaustyönä.
Työväen tovereilla sen sijaan menisi sessiot useimmiten puhtaaksi alkoholin nauttimiseksi sekä ryhmäpanoksi, helma heiluis ja pakarat läiskyisi. Sessioiden tekeminen menisi enemmän ex tempore -tyylillä ja materiaaleina olisi enemmän näitä joka kotitalosta löytyviä vermeitä. Vaatteiden ja välineiden hommaamiseen ei olisi erikseen panostettu rahallisesti, joten uskon tuon fettariuden olevan ainakin joiltakin osilta vähäisempää työväellä. Sen sijaan välineiden turvallisuus ei välttämättä olisi yhtään huonompi sillä ne olisivat itse rakennettuja ja työvälineistä muokattuja.
Aika osuvasti kuvailtu. Porvariston hillitty charmi taitaa olla lähempänä minun makuani (joskaan ei lompakkoani).
Tuossahan olisi bileiden järjestäjille vinkkiä teemoiksi.
-
Ajatusleikkiä voisi jatkaa miettimällä, miten porvari-kinkeily olisi eronnut työläis-kinkeilystä. Porvaristolla olisi ainakin ollut paremmat varusteet. Työläisillä olisi varmaankin D/s-jutut olleet melkoisen no-no, sen sijaan olisi keskitytty enemmän fetisseihin (vrt. sosialistinen realismi).
Uih, eikös sitä nautintoa juurikin haettaisi silloin niiden rajojen ylittämisestä, siis tässä tapauksessa yhteiskuntaluokkien välisten rajojen...
Isäntä käyttää piikaansa juuri niin kuin haluaa. Ylhäisörouva alistuu työmiehelle tai astututtaa tyttärensä rengillä. Herrasmiehet alistuvat pyykkärimuorin piiskattavaksi ja kapitalistisika panee pikkuista kommarityttöä halvalla perseeseen, kirjaimellisesti ;)
Kyllähän tuostakin kelpo kinkylarpin taitaisi saada käsikirjoitettua. Ehkä jopa sellaisen Agatha Christien hengessä käsikirjoitetun pervomurhamysteerin ;P
-Mr.Inathu
-
Kyllähän tuostakin kelpo kinkylarpin taitaisi saada käsikirjoitettua. Ehkä jopa sellaisen Agatha Christien hengessä käsikirjoitetun pervomurhamysteerin ;P
Tuosta sais mainion teeman ja aiheen juonelliseen vinopornofilmiin. ;D
-
Sitten tulee joku vaatimaan työn orjia nousemaan sorron yöstä ja kaikki menee pieleen...
http://www.youtube.com/watch?v=xW9VBLH-0_s
Muuten hyvä, mutta olet kuukauden etuajassa tän kanssa C:-)
-
Hah. ..mä olen varmaan sitten wanname-porvari koska olemattomasta tulotasosta huolimatta olen jonkin tason fettari (nahkahansikkaita löytää myös edukkaasti), puolison nahka-asut eivät ole olleet halpoja..ja olen myös hyvinkin epärietas sadisti (kun prolet nussii himokkaana kaikkea mikä liikkuu?) >:D
Mutta poikkeus vahvistaa säännön? ;D
Olen jyrkästi eri mieltä luonnehdinnoista. Köyhälistö ja työväenluokka maksaa aina karumman hinnan kaikesta koska Systeemin valtaa pitävän luokan aka Babylonin harrastaman pyramidihuijauksen vuoksi kaikki revitään aina proletaarin selkänahasta. Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa ja hedonistinen irstailu menee enemmänkin herrojen pitojen puolelle, kun taas työväenluokan valistuneisuus ja korkeampi moraali myös seksuaalisesti on tosiasia. *romantisoi* Ns kinkyskenen skenepelleilyn ydinjoukkoa kuvaa hyvin Pellen teksti: "Kadut ovat täynnä pikku porvareita. Säälittäviä häviäjiä. Pikkusieluisia kirjanoppineita. Löysiä kanoja ja kukkoja."
-
Suomen kinkyskene on hieno asia, olen ollut 1980-luvun puolestavälistä mukana. Paljon on muuttunut, montakaan pioneeria ei ole mukana. MSC, KC, SMFR, Baletti, Bizarre, Ketjureaktio, OUSM, Karuselli... toimijoita ympäri suomea ja alussa oli vain 1970-luvulla perustettu MSC.
Muutaman hienon aktiivi skeneläisen hautajaisissa olen vuosien varrella ollut :(
Kinkyskene on kaikkien skene, olit sitten vasemmistolainen, oikeistolainen, rikas, köyhä, musta, kellertävä tai valkoinen.
Sisäpiirejä muodostuu aina haluttiin tai ei ;)
t.Rautaperse, KoSirun avipuoliso, skenen muumio
-
JOS Suomessa on Kinkyskene ja siinä sisäpiiri,
mikähän sitten mahtaa olla se YDIN??
-
Sinänsähän kinkyjä löytyy ja on varmaan aina löytynyt kaikista poliittisista ja yhteiskunnallisista ryhmistä. Kinkyily tuo hyvin erilaiset taustat ja mielipiteet omaavat ihmiset yhteen. Näin oli varmaan silloinkin, kun mitään kunnon sceneä ei ollut vielä syntynyt. Tietysti tämä ihmisten erilaisuus voi myös olla osasyynä sille, että välillä ollaan aika pahasti eri aaltopituuksilla.
Sinänsä nimenomaan D/s:ssä valta-asetelmineen on kyllä jollain tavalla hyvin porvarillinen, tai suorastaan aristokraattinen. Tätä heijastaa mielestäni jo se, että sadomasokismin koko käsite perustuu markiisi de Saden ja Leopold von Sacher-Masochin kirjoituksiin. Fetishit taas ovat usein vahvasti läsnä vastakulttuureissa, joissa alun perin nimenomaan pyrittiin erottautumaan porvarillisesta pukeutumiskoodistosta sekä konservatiivisesta kulttuurista muutenkin.
Hauska kinky-larppi voisi tosiaan muodostua Suomen kuvitteellisesta kinky-scenesta vuonna 1917, vaikka itseäni usein ärsyttää helposti, jos tiettyyn aitoon tapahtumaan linkitetyssä jutussa löytyy virheitä ja joku historiasta inspiraationsa saava roolileikkikin on parempi sijoittaa hyvin epämääräisesti johonkin aikaan.
Häkin viime kinky-larppi perustui valtataistelulle, vaikkakin osa porukasta oli sen ulkopuolella ja keskittyi lähinnä kinkyilemään. Nytkin voisi olla hauska idea, että Suomen kinky-scenea uhkaa jakautuminen punaisiin ja valkoisiin. Välissä on porukkaa, jota ei kiinnosta oikein pätkääkään vaan haluavat lähinnä pitää hauskaa, tai sitten yrittävät aktiivisesti sovitella.
Sitten pitäisi vaan miettiä, kuka larpin oikein kirjoittaisi. Häkinkin kinky-larpin suunnittelu on nyt vähän tökkinyt mm. siksi, että koetellulla kirjoittajalla on kiire ja toista on hankala löytää.
Ja kuten joskus jo sanoin, niin minusta sisäpiirin sijasta kannattaisi puhua sceneen etabloituneista kinkyistä vastakohtana niille, jotka eivät vielä oikein tunne tulleensa siihen hyväksytyksi.
-
Kohta varmaan tehdään kivikausilarppi, jossa luolamies-masterit tappelevat siitä, kenellä on hienoin nuija lyömiseen sekä liaani sidontaan ja fetisistit tappelevat, onko lihavuus vai laihuuus suurempi etu ihmiskunnalle... 8)
-
Itse näkisin asian näin: Vertaan tätä mm. Cosplay tapahtumiin, Comicon jne, ja muihin vastaaviin. Ollakseen osa skeneä, minun mielestäni, se edellyttäisi sitä että tavalla tai toisella osoitat kiinnostusta, ja aktiivisuutta itsessään asiaa kohtaan. Jos taas luetellaan KAIKKI, jotka tykkää kinky jutuista, voitaisiin minun mielestä puhua "ilmiöstä", mikä erottaisi skeneen kuuluvat sillä, että juurikin käy bileissä, seuraa kinky piirejä/ilmiöitä, harrastaa kinky hommia jne. Mielestäni on hieman harhaanjohtavaa puhua ihmisestä X että hän kuuluu kinky skeneen, vain koska on joskus sanonut että "minä pidän kinky jutuista" mutta sitten tää sama heppu ei kuitenkaan ikinä tee mitään, vähän sama kuin minä sanoisin että kuulun cossi skeneen, vain sen takia että pidän siitä miten ihmiset pukeutuvat siellä, mutta itse en koskaan kävisi kyseisissä tapahtumissa tai muutenkaan osoittaisi aktiivisuutta sitä kohtaan.
Ollakseen osa "skeneä", mielestäni pitää osoittaa jonkinlaista aktiivisuutta sitä kohtaan, koska sen skenen muodostavat tekijät, yhteisöt, tavarat kuten piiskat yms, ja ilmiöt ja tapahtuman kuten Bizarren bileet. "Being part of the scene" kuten jenkeissä sanotaan.
Mutta tähän vielä tähdentääkseni, että skene hommia ei mielestäni pidä ottaa tosissaan ja vakavasti, koska se voi sit viedä mukanaan liiankin syvälle, ja sellaisiin asioihin mistä ei välttämättä pidä, mutta tuntee velvollisuutta tehdäkseen näitä ollakseen osa skeneä. Ja jokaisesta "skenestä" näkyy löytyvän aina sisäpiirit, ne muutamat ihmiset, jotka tunnetaan laajalti, ja itsessään jopa ehkä muovaavat sitä skeneä enemmän kuin muut.
-
Ollakseen osa skeneä, minun mielestäni, se edellyttäisi sitä että tavalla tai toisella osoitat kiinnostusta, ja aktiivisuutta itsessään asiaa kohtaan.
Millainen ihminen on tarpeeksi aktiivinen ollakseen mukana skenessä?
Esimerkiksi jos määritellään että "skenen jäsen osallistuu bileisiin", niin varsinkin kykybileiden ongelma on, ettei kaikkia voida miellyttää. Osa kinkyistä jättää bileet välistä esimerkiksi siksi, että oman fetissin mukainen vaatetus ei mene läpi pukukoodista, ja lähimmät pukukoodittomat bileet järjesteään aivan liian kaukana, ettei ole rahaa ja/tai aikaa käydä siellä. Lisäksi bileiden ohjelma ei aina miellytä kaikkia - jos pitää esim. piiskaamista tai muun julkisen sessioinnin katselua vastenmielisenä, niin eipä ole kovinkaan paljoa vaihtoehtoja bileille. Omien kinkybileiden järjestämiseen monilla ei ole rahaa eikä sopivia tiloja.
Jos määritellään että "skenen jäsen osallistuu miitteihin", ongelma on se, ettei miittejäkään ihan joka paikkakunnalla järjestetä ja ja jos sellaisen järjestää itse, ei siltikään paikalle tule väkeä. Eivät kaikki jaksa matkustaa pitkän matkan päähän pelkän parin tunnin jutustelutuokion vuoksi, varsinkin kun keskusteluaiheet eivät edes aina liity pelkkään kinkyilyyn. Haluatko matkustaa 50 kilometrin päähän jutellaksesi tunnin tulevaisuuden torium-voimaloista tai siitä, millainen taulutelevisio kannattaisi ostaa?
Jos määritellään että "skenen jäsen harrastaa aktiivisesti kinkysessioita", niin miten itse kukakin todistaa sessioelämänsä aktiivisuuden? Pitääkö skenen jäsenyyttä haluavien videoida ja valokuvata kaikki sessionsa ja jakaa ne netissä? Jos pelkät jatkuvat "vedinpä taas viikonloppuna kunnon sessiot" - päivitykset hyväksytään, niin niitä on helppo itse kunkin valehdella. On myös paljon kinkyjä, jotka haluavat pitää sessiointinsa yksityisasioina. Lisäksi siitä, mikä lasketaan "oikeaksi" sessioksi, on väitelty kinkyfoorumeilla jo vuosikausia.
Jos määritellään että "skenen jäsen seuraa kinkypiirejä ja ilmiöitä", mitä sillä tarkoitetaan? Riittääkö se, että henkilö tietää, millaisia kinkybileitä Suomessa järjestään ja osaa nimetä joitakin suomalaisen kinkykulttuurin tunnettuja henkilöitä, esim. taiteilija Qumman?
Entäpä kinkyfoorumeilla ja muissa nettiyhteisöissä vaikuttaminen? Voiko sen laskea osaksi kinkyskeneen kuulumista? Se, että ylläpitää kinkysivustoa? Se, että asiallisesti neuvoo heitä joilla on jotain kysyttävää kinkyyteen liittyen? Se, että osaa kyseenalaistaa monia kinkyjen parissa sitkeästi eläviä uskomuksia ja tuoda tuoreita näkökulmia keskusteluun? Se, että murtaa stereotypioita ja ennakkoluuloja? Se, että jakaa kokemuksiaan kinkyydestään? Se, että osaa ottaa keskustelun aiheeksi myös tabuaiheita ja "noloja" asioita, joista kovinkaan moni muu ei uskaltaisi netissä avautua?
Entäpä kinkykulttuuriin liittyvät taiteen tekijät?
Onko niin, että jos joku on aikoinaan ollut hyvinkin aktiivinen kinkyskenessä, mutta sitten on olosuhteiden pakosta joutunut tilanteeseen, että aktiivisempi harrastaminen ja elämäntapa on jäänyt tauolle, tippuuko hän silloin skenestä pois?
Paljon hankalia kysymyksiä, joihin itse kullakin on omat vastauksensa. Ja mitä merkitystä koko "skeneen kuulumisessa" lopulta on?
Näitä voi osittain myös soveltaa muihinkin alakulttuureihin ja harrastuksiin - kuka kuuluu skeneen ja kuka ei? Onko nettipelejä tai first person shootereita vihaava henkilö oikea tietokone- tai videopelaaja ja siten oikeutettu kutsumaan itseän skenen jäseneksi? Onko gootin aina ulos lähtiessään näytettävä gootilta kuuluakseen skeneen? Saako mangaskeneläinen avoimesti tykätä myös muunmaalaisista sarjakuvista kuin Japanilaisista?
-
Itse ajattelen, että skenessä on varsinaisesti vasta sitten kun osallistuu toimintaan ja on kontaktissa muihin skeneläisiin.
Ja tietty harrastaa bdsm-juttuja. (Ahaa, on siis olemassa "oikeita" sessioita ja ei-oikeita...)
Mielestäni missään skenessä oleminen tai pysyminen ei ole tila mikä välttämättä säilyy samanlaisena. Elämäntilanteesta riippuen voi olla mukana aktiivisemmin tai väljemmin, tai kyllä, tippua kokonaan skenestä pois, jos ko. toiminta ei enää kiinnosta.
Mitä merkitystä? Omasta puolestani voin vastata esim. tiedon kartuttaminen, kokemusten kartuttaminen, ihmisiin tutustuminen.
-
Jahas, tälläinen ketju sitten nostettu taas esille...
Niin, aiheeseen sen enempää palaamatta, aloitin tämän ketjun, kuten muutkin aikoinaan aloittamani ketjut, tarkoituksenani kuulla, mitä ihmiset asioista ajattelevat. Tämän ketjun, sen enempää kuin minkään muunkaan kirjoittamni EI ole tarkoitus jakaa ihmisiä tai kertoa totuuksia, vaan vaihtaa ajatuksia. Kun haluan käydä arvokeskustelua, tuon kyllä sen esille. Tämä(kään) ketju ei ollut tarkoitettu arvokeskustelunaloittamiseksi.
Hyvä kesän jatkoa kaikille ;)
-Mr.Inathu
-
Ei kai siitä mitään haittaakaan ole, jos keskustelu tässä tai muualla menee arvokeskusteluksi. Harvoin mikään keskustelu pysyy tiukasti aloittajan tarkoittamana :)
-
Ja tietty harrastaa bdsm-juttuja.
Se on BDSM-skene. Tässä puhutaan kinkyskenestä, joka siis kattaa myös fetisistit. Tiedän fetisistejä, joita BDSM-meininki ei kiinnosta pätkän vertaa, mutta ovat silti kunnon kinkyjä.
Tästä pääsemmekin keskustelemaan skeneistä skenen sisällä. Vähän niin kuin Inceptionissa oli unia unien sisällä. 8)
-
Johan menee mutkikkaaksi O.o, ei voi muuta sanoa tähän hätään. No entäpä minä kun tykkää juoda verta ja viillellä, luotellaanko minut vampirismi skeneen, kinky skeneen, vai masokismiin? :)) Koska koen sen fetissinä, ja jos fetistejä kuuluu kinky skeneen, niin onko kyseessä sub-culture kinky skeneen liittyen. Tsiisus, someone call Doctor Who to help out.
"Time is wibbly wobbley timey wimey...stuff" - Doctor Who.
-
Mielestäni vastaus on hyvinkin yksinkertainen; jos tuntee kuuluvansa skeneen, myöskin kuuluu siihen, riippumatta siitä missä fyysisesti on läsnä, missä ei. Sama pätee tietysti toisinpäin; jos et koe kuuluvasi skeneen, on taivaallisen yhdentekevää vaikka olisit jokaisessa miitissä ja bileissä näyttävästi edustettuna, jos et koe kuuluvasi skeneen niin et myöskään kuulu siihen.
Kategorisesti siis mielestäni skene koostuu yksinomaan niistä ihmisistä, jotka haluavat kuulua siihen.