Baarin kannatusmaksut
Miten sitten toimisi Top/sub tai Dom/bottom- kuviot? (ja jos ei nyt mietitä ihmisten välistä yleistä kemiaa mikä on jokaisessa tapauksessa se a ja o) Tuntuisi äkkiseltään hieman toimimattomalta kuviolta.
Itse törmäsin kiintoisaan ajatteluun switch käsitteestä. Suomessa switch koetaan liittyvän dom/sub sanaparin väliin, monessa tekstissä jenkeissä törmäsin top/bottomin väliin switchin laitettavan. Lukemistani teksteistä itselle muodostui hieman aiemmasta poikkeava kuva termien merkityksistä muutenkin, olinkin hieman miettinyt miten dom/sub eroaa top/bottom asetelmasta.Erään määritelmän mukaan Top ja bottom asetelmassa on kyse siitä että Top on tekevä puoli, Bottom vastaanottavapuoli ja kyse on aistiärsykkeistä, ei valta-asetelmasta, vaikka sekin voi kuulua mutta ei suoraan sisälly.Dom ja sub asetelma taas nähtiin tarkoittavan nimenomaa valta-asetelmaa. (----) Tämä myös muutti hieman suhtautumistani Topping from Bottom asetelmaan, koska suomessa asia helposti nähdään negatiivisena, että alistuva yrittää ohjailla alistavaa, vaikka pitäisi nähdä niin että vastanottaja ei ole alistuva, vaan vain vastaanottava joka nimenomaan käskee tekijää, eli ei ole kyse valtaristiriidasta välttämättä.
Usein Dominoiva nainenkin on suomalaisessa terminologiassa Domina, miksei mies voisi olla samaa alkuperää mukaillen esimerkiksi Dominus?
Top ja bottom termejä en suomessa ole kuullut pahemmin käytettävän, vaikka varmasti täälläkin olisivat tarpeen joissain tilanteissa.
Alistamisen tai yleensäkkän BDSM:n kanssa top ja btm tai versa käsitteillä ei ole mitään tekemistä.
Muuten mikä ettei, mutta Suomessa Domina on vakiintunut tarkoittamaan naista, joka suorittaa Top-tekoja maksua vastaan. Selvennyksen vuoksi useammin käytetäänkin termiä ammattidomina. Ei-ammatikseen Dominoiva kinkynainen on Domme, mutta sama miespuolisena ei suomessa toisin kuin jenkkikielessä olekaan Dom, vaan Master. Selvennyksen vuoksi ko. miestyypin enemmistöstä käytetäänkin termiä truumaaster tai hamster (huom. pieni alkukirjain)
Lainaus käyttäjältä: Riverlady - 10.03.2014, 15:13Ei-ammatikseen Dominoiva kinkynainen on Domme, mutta sama miespuolisena ei suomessa toisin kuin jenkkikielessä olekaan Dom, vaan Master. Selvennyksen vuoksi ko. miestyypin enemmistöstä käytetäänkin termiä truumaaster tai hamster (huom. pieni alkukirjain) Itse olen suomessa kyllä kuullut käytettävän ihan Dom termiä miehistä, enemmänkin dominoiva osapuolen lyhenteen omaisesti. Tämä kyllä selittää miksi minua on tökkinyt joidenkin omituinen tapa käyttää master termiä, jonka itse miellän taas enemmän Omistusuhde termeihin englanninkielen juurensa vuoksi. Vaikka preferoinkin itse suomenkielen Herra termiä
Ei-ammatikseen Dominoiva kinkynainen on Domme, mutta sama miespuolisena ei suomessa toisin kuin jenkkikielessä olekaan Dom, vaan Master. Selvennyksen vuoksi ko. miestyypin enemmistöstä käytetäänkin termiä truumaaster tai hamster (huom. pieni alkukirjain)